2006-12-31, 11:05
Medlem
jakersnelhests avatar
Ja, det är så att jag numer också har en tyskimporterad Mercedes C-klass från 98 och när man ska ut och åka med den så låser den automatiskt alla dörrar i hastigheter över typ 10 km/h.

Inget som stör speciellt, det går ju att kliva ur bilen utan problem då den låser upp alla dörrar igen så fort nån öppnar någon av dörrarna. Dock är det ju lite drygt om man ska hämta upp nån och man måste trycka på den där knappen på instrumentbrädan eller öppna dörren inifrån. Vid eventuell olycka lan ju inte det vara särskilt smart heller, eftersom att det är svårare för räddningstjänsten att ta sig in, eller hur?

Så, jag undrar lite varför detta sker och om det går att koppla ur på något vis.
Citera
2006-12-31, 11:09
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakersnelhest
Ja, det är så att jag numer också har en tyskimporterad Mercedes C-klass från 98 och när man ska ut och åka med den så låser den automatiskt alla dörrar i hastigheter över typ 10 km/h.

Inget som stör speciellt, det går ju att kliva ur bilen utan problem då den låser upp alla dörrar igen så fort nån öppnar någon av dörrarna. Dock är det ju lite drygt om man ska hämta upp nån och man måste trycka på den där knappen på instrumentbrädan eller öppna dörren inifrån. Vid eventuell olycka lan ju inte det vara särskilt smart heller, eftersom att det är svårare för räddningstjänsten att ta sig in, eller hur?

Så, jag undrar lite varför detta sker och om det går att koppla ur på något vis.

Jaa, det är faktist en funktion som gör att bildörrarna låser sig själva när man sätter bilen i rullning...En sjuk funktion som JAG inte funnit något positivt med...Någon annan som har det?

Läs instruktionsboken, lär stå hur du stänger av där!
Citera
2006-12-31, 11:10
Medlem
Fuzzs avatar
Är så på de flesta nyare bilar. Men Audis tror jag låser upp när du stannat.
Det är så för att ingen obehörig ska hoppa in och tvinga dig till någont.

På våran Vectra kan man stänga av den funktionen.
Citera
2006-12-31, 11:11
Medlem
KG_s avatar
Snälla nån, det är en säkerhetsfunktion för att inte kreti och pleti ska kunna ta sig in i bilen när man står still vid rödljus o.s.v. Vid en olycka kommer dörrarna att låsas upp.
Citera
2006-12-31, 11:23
Medlem
jakersnelhests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milk
Jaa, det är faktist en funktion som gör att bildörrarna låser sig själva när man sätter bilen i rullning...En sjuk funktion som JAG inte funnit något positivt med...Någon annan som har det?

Läs instruktionsboken, lär stå hur du stänger av där!

Har för mig att du har haft eller har en Mercedes.. Förlåt mig om jag har fel. Men vet du kanske var det kan stå? Har en såndär intruktionsbok som är uppdelad i flera små böcker, "Under körning", "Exteriör" och "Interiör". Borde ju stå under Interiör, antar jag? Fast man vet ju aldrig, angående inställningen till ytterbackspeglarna står under "Exteriör"... :P

Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Är så på de flesta nyare bilar. Men Audis tror jag låser upp när du stannat.
Det är så för att ingen obehörig ska hoppa in och tvinga dig till någont.

På våran Vectra kan man stänga av den funktionen.

Har en Audi också, en 99:a, men den låser sig inte överhuvudtaget, om man nu inte låser på knappen.

Citat:
Ursprungligen postat av KG_
Snälla nån, det är en säkerhetsfunktion för att inte kreti och pleti ska kunna ta sig in i bilen när man står still vid rödljus o.s.v. Vid en olycka kommer dörrarna att låsas upp.

Man lär väl se om Kreti & Pleti kommer vid rödljuset och vill sno åt sig bilen, så man hinner trycka på knappen.. Eller? Aja, ganska onödigt. Känns osäkert vid eventuell olycka, man vet ju inte om elsystemet ballar ut eller nåt :P
Citera
2006-12-31, 11:49
Medlem
milks avatar
HAHA, så det skulle vara en säkerthetsgrejj för stöld? Jaa, men den låser ju upp sig vid STOP, hur ofta rullar man vid ett rödljus?

Jaa, JAG hade en från -88, där fanns ingen sån funktion...Den funktionen finns inte heller på far mins tjänstebil vad jag vet...Finns det ingen bok som heter säkerhet eller dylikt? Annars borde det vara på Interiör, hmm, eller vafan, du får nog gå ignom alla!

Under körning ä
r ju ett alternativ då den aktiveras just "under körning"
Citera
2006-12-31, 13:47
Medlem
oasboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakersnelhest
Känns osäkert vid eventuell olycka, man vet ju inte om elsystemet ballar ut eller nåt :P

Kan säga att nästan alla bilar nyare än 1995 (hade en BMW -92:a) eller nått har en funktion som automatiskt låser upp bildörrarna om dom skulle varit låsta vid en smäll. Ungefär samma säkerhet på den funktionen som att airbagsen blåser ut vid en smäll så du behöver inte vara orolig att systemet skulle balla ur.
Citera
2006-12-31, 13:53
Medlem
milks avatar
Ingen som vet vad systemet är till för förutom att ingen (i farten) kan ta sig in i bilen
Citera
2006-12-31, 13:56
Medlem
oasboys avatar
Citat:
Ingen som vet vad systemet är till för förutom att ingen (i farten) kan ta sig in i bilen
Kommer nog efter en request från staterna där bilstölder vid rödljusköer är vardagsmat.

http://www2.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/passenger_cars/home/products/new_cars/s_class/safety.html Här kan du läsa lite vad en S-klass gör inför, under och efter en krock.
Citera
2006-12-31, 14:00
Medlem
milks avatar
Jaa, men bilen låser ju upp sig när den står stilla...

Fifan, Mercedes är i en klass för sig...Tänk vad tekniken har gått framåt...Roligt
Citera
2006-12-31, 14:02
Medlem
flygers avatar
Citat:

Förhindra busiga barn i baksätet att öppna dörren i farten?

Citera
2006-12-31, 14:12
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Förhindra busiga barn i baksätet att öppna dörren i farten?

Jaa, DET skulle kunna vara en annledning att den blivit automatiserad...Men dom som säger att det är för stöldrisken, hur tänker ni då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in