2006-12-29, 19:04
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
... med tummen inblandad i mitten av skapelsen ...
Vilken skapelse? Inte handen i alla fall?! Tummen mitt i handen är en helt
annan metafor.
Citera
2006-12-29, 19:04
Medlem
Evaristos avatar
Aah, jag minns fortfarande första gången jag utsattes för denna gest. Jag och en blatte hade lite ömsesidig roadrage, och när jag gav honom fingret svarade han med detta tecken. Kändes som att han vann en poängseger på stil...
Citera
2006-12-29, 19:06
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Vilken skapelse? Inte handen i alla fall?! Tummen mitt i handen är en helt
annan metafor.

Tummen upp mellan pekfinger och långfinger ser ut som ett W(anker) framifrån.
Citera
2006-12-29, 19:15
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchild
Tummen upp mellan pekfinger och långfinger ser ut som ett W(anker) framifrån.
Aha, efter lite övning (i enskildhet) kan jag åstadkomma ett uppochnervänt M
men jag hade aldrig kommit på att det kan tolkas som W(anker).
Citera
2006-12-29, 21:27
Medlem
Golonkas avatar
Ett tänkbart alternativ för betydelsen av tvåfinger-fuck you är att de båda fingrarna symboliserar horn. I Italien finns en obcen gest med utfällda pek och lillfingrar och det beyder cornutto, vars utstavelse har betydelsen "din fru är en otrogen slampa och alla vet det utom du". Handryggen mot målet! Hur det här hänger ihop med horn i pannan har jag ingen aning, men det är så jag fick det förklarat för mig i alla fall.
Italienarnas fuck-you utföres med handen kupad så att samtliga fingertoppar möts i en upprepad uppåtgående rörelse (juckande) och handryggen riktad mot målet för förolämpningen.

Just en gest med "horn" kan väl, antar jag, även betyda Djävulen och då kanske tvåfingersgesten betyder något i stil med "må djävulen ta dig" ursprungligen. Lägg märke till skillnaden mellan den förolämpande tvåfingersgesten med handryggen mot målet visavi seger-V som har handflatan med de infällda fingrarna mot målet. Glenn Hysén gjorde misstaget att visa "fel" tvåfingergest på bild i samband med nåt fotbollsevenemang för en massa år sedan...

Finns det en generell regel som handlar om just handryggens riktning? Såhär spontant ser det ut som att man förolämpar när man visar handens ovansida och inte om man visar handflatesidan...
Citera
2006-12-29, 21:40
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Jag har för mig att jag har hört att det handlar om engelska bågskyttar under något krig med fransmän. Man kapade då pekfinger och långfinger, att sen göra detta tecken var naturligtvis en skymf.... Och när kungen fick reda på detta så blev han förstås alldeles Rasande!!
Citera
2006-12-29, 21:50
Bannlyst
Jag har hört att det betyder "Fuck Peace" eller något liknande.
Citera
2006-12-29, 23:04
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Ett tänkbart alternativ för betydelsen av tvåfinger-fuck you är att de båda fingrarna symboliserar horn. I Italien finns en obcen gest med utfällda pek och lillfingrar och det beyder cornutto, vars utstavelse har betydelsen "din fru är en otrogen slampa och alla vet det utom du". Handryggen mot målet! Hur det här hänger ihop med horn i pannan har jag ingen aning, men det är så jag fick det förklarat för mig i alla fall.

Enligt Birger Stolpe (Stora ordsnoken) härstammar föreställningen att den bedragne mannen har/får horn från bruket att skära sporrarna av snöpta tuppar och placera dem i tuppkammen:

Citat:
Där växte de fast. Den stackars snöpingen hade inte bara lidit en dubbel förlust i fråga om sin virilitet - han tvangs också på det nesligaste vis att skylta med sin förlust. Med sporrarna på huvudet såg tuppen ut som om den hade horn. Och därav uttrycket "sätta horn på någon" i betydelsen "bedra vederbörande med hans hustru"! (Arbetshypotesen tycks vara den inte absolut hållbara, att en hustrus otrohet förutsätter makens impotens.)

Att tuppen med horn sedan kom att liknas vid en råbock kan enligt samma källa genom kombinationen Hahn 'tupp' och Reh 'rå' ha givit upphov till vårt ord hanrej (andra förslag till detta ords etymologi finns dock).

Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Jag har för mig att jag har hört att det handlar om engelska bågskyttar under något krig med fransmän. Man kapade då pekfinger och långfinger, att sen göra detta tecken var naturligtvis en skymf.... Och när kungen fick reda på detta så blev han förstås alldeles Rasande!!

Det har ju nämnts åtskilliga gånger i tråden och benämnts som myt bl.a. i inlägg 2, 6 och 9?
Citera
2006-12-29, 23:26
Bannlyst
Enligt legenden så högg man av de fingrarna på engelska långbågsskyttar under Hundraåriga kriget. Det blev alltså en smädelse-gest att visa dem.

Edit: ja, man bör läsa tidigare inlägg
Citera
2006-12-30, 03:15
Medlem
buyzabas avatar
I Spanien betyder "djävulstecknet" cabrón bock och det ska också innebära som i Italien "din fru är en otrogen slampa och alla vet det utom du". Jag hörde av en andalusisk gubbe att man ska akta sig för att visa heavy-tecknet åt äldre personer i Spanien.

Cornutto ska komma av latinets cornu och betyda ungefär "styrka, makt, dominerande". Att ge hornet åt någon betyder ungefär "ey len, respekt, jag knullar din fru". Att det är just horn har väl med att göra med att bockar och tjurar just sådana tendenser. Jag har för mig det vardagliga ordet för penis i italienskan kommer från samma "cornu".

Vad jag förstått används det/användes detta tecknet även i Frankrike.

Här finns lite att läsa om det: http://en.wikipedia.org/wiki/Cuckold
Citat:
Cuckolds have sometimes been written as "wearing the horns of a cuckold" or just "wearing the horns". This refers to a tradition claiming that in villages of unknown European location, the community would gather to collectively humiliate a man whose wife gives birth to a child recognizably not his own. According to this legend, a parade was held in which the hapless husband is forced to wear antlers on his head as a symbol of his wife’s infidelity. Whether this did actually happen or not is irrelevant to the phrase, which survived.
Citera
2006-12-30, 15:15
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna

Det har ju nämnts åtskilliga gånger i tråden och benämnts som myt bl.a. i inlägg 2, 6 och 9?

Åfan! .. News to me.
Citera
2006-12-30, 15:34
Medlem
Hovslättsmannens avatar
"satan"-tecknet (pek och lillfinger) har kommit att bli en "hårdrockshälsning" på konsterter. Detta sägs komma sig av att sångaren Ronnie James Dio såg sin italienska farmor göra tecknet, och sedan körde han det på scen (vilket sedan publiken tog upp).

"tvåfingers-fuckyou" har jag även sett i Italien. Betyder ungefär samma sak som vanligt "fuckyou", men det är kraftigare och ålderdomligare.

Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Italienarnas fuck-you utföres med handen kupad så att samtliga fingertoppar möts i en upprepad uppåtgående rörelse (juckande) och handryggen riktad mot målet för förolämpningen.

Just en gest med "horn" kan väl, antar jag, även betyda Djävulen och då kanske tvåfingersgesten betyder något i stil med "må djävulen ta dig" ursprungligen. Lägg märke till skillnaden mellan den förolämpande tvåfingersgesten med handryggen mot målet visavi seger-V som har handflatan med de infällda fingrarna mot målet. Glenn Hysén gjorde misstaget att visa "fel" tvåfingergest på bild i samband med nåt fotbollsevenemang för en massa år sedan...

Finns det en generell regel som handlar om just handryggens riktning? Såhär spontant ser det ut som att man förolämpar när man visar handens ovansida och inte om man visar handflatesidan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in