2006-12-28, 13:21
Medlem
Jayhs avatar
Med jämna mellanrum får jag hjälpa min bror att plocka bort virus, trojaner och adware som invaderat hans dator efter att hans unge har använt den. Trots alla förmaningar fortsätter ungen att klicka sig runt hejvilt och installera roliga spel och annat skit i webläsaren som hans kompisar skickar på MSN.

Klart ungen ska ha tillgång till internet men... Finns det något sätt att låsa Internet Explorer från att installera en massa skit? Och gärna WindowsXP över huvud taget. Har i övrigt installerat antivirus, brandvägg och Spybot men det ger ju inget skydd mot jobbiga ungar...
Citera
2006-12-28, 13:25
Medlem
JCKs avatar
Sätt upp ett användarkonto soms aknar privilegier för att kunna installera något.
Citera
2006-12-28, 13:33
Medlem
Och installera en annan webläsare än IE. Förslagsvis Opera eller Firefox.

Efter det har du kommit ett steg på vägen.
Citera
2006-12-29, 00:03
Medlem
Båda har rätt,

1, Installera FF, eller liknade.
2, Var noga att patcha allt.
3, Ge dom minimala användar rättigheter.
4, Ha virus och spyware program (bra val spybot kan ska nämligen kunna blacklista mycket som är farligt)
Citera
2006-12-29, 00:31
Medlem
Installera en image-mjukvara (t.ex. Acronis True Image) och gör en image som du kan återinstallera i fem minuter sedan ungen har använt datorn.
Citera
2006-12-29, 01:15
Medlem
finns la safty card och back on track(tror jag det heter) som bl.a. skolor använder som skapar en bild på all data sen varje gång du startar om datorn så läggs allt som tagits bort dit igen och allt som lagts till tas bort... i.o.f. kommer han inte kunna installera spel o.s.v. då.

~sorry han inte läsa medelandet ovan~
Citera
2006-12-29, 09:35
Medlem
zixls avatar
Safteycard från tandberg ala ca 500 skr är en underbar sak som vi använder i vår skola där jag jobbar och det slår det mesta, bara att starta om burken om "olyckan" skulle vara framme. En "admin" kan installera de program som behövs och som stannar kvar vid omstart, de andra som kidzen strular med försvinner.

det finns olika nivåer av skydd i kortet så det kan fungera för de flesta som är i behov av att skydda sin dator från klåfingrar.
Citera
2006-12-29, 09:54
Medlem
criss avatar
Kolla in förljande länk: http://www.sandboxie.com/

Sandboxie är ett program som gör att man kan köra program i skyddad miljö till exempel IE, Msn osv.
Sedan om man kör dessa genom Sandboxie, o du stänger av datorn försvinner alla nerladdningar, ändringar, virus, malware o skit.
Den så att säga lagrar inget på disken, utan allt lagras i sandlådan, som en mellanhand mellan program och disk.

Ett smidigare alternativ än att köra att återskapa en image varje gång, ungen varit i farten, utan bara att starta o datorn och så är problemet löst.

Edit. Funkar även bra att testa filer man är osäker på, innan man verkligen kör dom i systemet. Märker man att man fått in skit är det bara att köra en reboot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in