2006-12-27, 18:49
Bannlyst
Kan vara intressant att dra ett förtalsfall från England.

En känd tidning, Times var det nog, skrev en (nid?)artikel om Liberace & påstod att han var homofilur.

Liberace förnekade & stämde - om han vann eller det förlikades vet jag inte - och fick en jävla massa pengar.

Några år senare blev Lib stämd av sin manlige chaffis som fått sparken & påstod att de haft/hade stadigt & att Lib lovat honom hälften av vad han hade.

Ytterligare några år senare blev Lib allvarligt sjuk (jag misstänkte AIDS) & några veckor senare dog Lib i AIDS, kom det fram.

Det var väl ett erkännande till tidningen - men de hade redan betalat.

OBS att engelska tidningar har en stark yttrandefrihet óch tryckfrihet & man får förutsätta att tidningen inte var helidioter då de betalade.

SensMoralen av detta inlägg är att Tryck- & Yttrandefriheten i detta forum har en viss begränsning (hoppas att jag klarar att uppfylla denna) & allt som är sant är inte fritt för publicering.
Citera
2006-12-27, 19:09
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machoman
Kan vara intressant att dra ett förtalsfall från England.

En känd tidning, Times var det nog, skrev en (nid?)artikel om Liberace & påstod att han var homofilur.

Liberace förnekade & stämde - om han vann eller det förlikades vet jag inte - och fick en jävla massa pengar.

Några år senare blev Lib stämd av sin manlige chaffis som fått sparken & påstod att de haft/hade stadigt & att Lib lovat honom hälften av vad han hade.

Ytterligare några år senare blev Lib allvarligt sjuk (jag misstänkte AIDS) & några veckor senare dog Lib i AIDS, kom det fram.

Det var väl ett erkännande till tidningen - men de hade redan betalat.

OBS att engelska tidningar har en stark yttrandefrihet óch tryckfrihet & man får förutsätta att tidningen inte var helidioter då de betalade.

SensMoralen av detta inlägg är att Tryck- & Yttrandefriheten i detta forum har en viss begränsning (hoppas att jag klarar att uppfylla denna) & allt som är sant är inte fritt för publicering.

jaha? är inte detta något som har varit allmänt känt länge länge nu?
Citera
2006-12-27, 19:18
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ingen har påstått att det är fritt fram att publicera vad som helst på forumet. Alla som skriver på det här forumet är också ansvariga för det de skriver även om risken för en stämning av en anonym person på ett forum är väldigt liten.
Citera
2006-12-28, 00:33
Bannlyst
Brittisk Lag

Vad jag menade var att Times? betalade skadestånd enligt engelsk lag trots att det de skrev var sant. Engelsk lag är således inte tillräckligt bra för dom som vill kunna publicera allt som är sant
Citera
2006-12-28, 00:47
Medlem
Trills avatar
Citat:
Vad jag menade var att Times? betalade skadestånd enligt engelsk lag trots att det de skrev var sant. Engelsk lag är således inte tillräckligt bra för dom som vill kunna publicera allt som är sant
Det är för att inte andra tidningar ska uppmuntras till samma sak då chansen att de skriver något falskt också är stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in