• 2
  • 3
2007-01-31, 16:29
Medlem
Finns utmärkt kyckling i butikerna...

Majskyckling från Bjärefågel brukar finnas, filén är lite dyr men de har vansinnigt saftiga och goda kycklinglår för ungefär samma pris som saltvattendränkt salmonellamassa, har man tur och en konsum i närheten kan det finnas ekologisk bosarpskyckling som är samma sak fast snäppet godare, hötorgshallen säljer utmärkt fransk majskycklingfilé för runt 90-100 kr kilot om man köper en påse (runt kilot) eller mer på samma gång.
Citera
2007-01-31, 17:07
Medlem
När jag ska laga en hel kyckling brukar jag använda en lergryta.
Den lägger man i blöt innan användning. Sen stoppar man kycklingen i den, häller ev på lite buljong och låter den stå på ganska låg värme ganska länge.
Ca 75 grader kanske.

Jag tillhör ju den delen av befolkningen som vill ha en genomstekt kyckling, rent av kremerad , så jag anser ju att kycklingen är klar när köttet i princip ramlar från benen, inte när den nått en viss innertemp.

Dessutom blir kycklingen mycket saftigare om man marinerar den i någon god olje- kryddblandning ett dygn innan tillagning.

Lycka till med kycklingen!
Citera
2007-01-31, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalagirl
När jag ska laga en hel kyckling brukar jag använda en lergryta.
Den lägger man i blöt innan användning. Sen stoppar man kycklingen i den, häller ev på lite buljong och låter den stå på ganska låg värme ganska länge.
Ca 75 grader kanske.

Jag tillhör ju den delen av befolkningen som vill ha en genomstekt kyckling, rent av kremerad , så jag anser ju att kycklingen är klar när köttet i princip ramlar från benen, inte när den nått en viss innertemp.

Dessutom blir kycklingen mycket saftigare om man marinerar den i någon god olje- kryddblandning ett dygn innan tillagning.

Lycka till med kycklingen!
Ah, du och din vän schlemmertopf. Själv föredrar jag det vita köttet och är ganska kräsmagad när det kommer till kyckling. Gillar helt enkelt inte fågelrätter där man kan se att det är en fågel man äter. Kråsfågel (kallas det inte sant?) är inte för mig med andra ord. Har inga problem med att äta kräftor eller bryta sönder en hummer dock.

Om någon annan skär upp köttet är det emellertid väldigt gott med kyckling i lergryta.

EDIT: Med kråsfågel menar jag inte tillagad, hel kyckling utan sådan fågel man får hel på tallriken och där man suger ut huvudet m.m. Någon som känner till det? Har själv glömt bort men blev nyfiken nu.
Citera
2007-01-31, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sole speck
Ah, du och din vän schlemmertopf. Själv föredrar jag det vita köttet och är ganska kräsmagad när det kommer till kyckling. Gillar helt enkelt inte fågelrätter där man kan se att det är en fågel man äter. Kråsfågel (kallas det inte sant?) är inte för mig med andra ord. Har inga problem med att äta kräftor eller bryta sönder en hummer dock.

Om någon annan skär upp köttet är det emellertid väldigt gott med kyckling i lergryta.

EDIT: Med kråsfågel menar jag inte tillagad, hel kyckling utan sådan fågel man får hel på tallriken och där man suger ut huvudet m.m. Någon som känner till det? Har själv glömt bort men blev nyfiken nu.

Jo jag föredrar också det vita köttet, det är ju klart godast och minst "fågelaktigt" Men tar man loss allt kött och lägger det på ett fat istället för att gnaga från ben osv går det mycket bättre.

Förövrigt kan man även laga kycklingfiléer i lergrytan, det brukar min mamma göra.

Kråsfågel vet jag inte riktigt om jag någonsin skulle vilja prova...låter lite makabert!
Citera
2007-02-01, 17:43
Bannlyst
Eller varför inte lite kråkfågel?
Citera
2007-02-03, 00:34
Medlem
smiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxer
Hemligheten i ett restaurangkök heter konvektionsugn.

Om man vill ha en god kyckling så kör den först i grillpannan och sen in i ugnen.

Och när vi steker kycklingen på jobbet så gör vi det alltid i olja.

Edit: Stav fel
FEL!! "hemligheten" är fortfarande tillagningstemperatur och inget annat!!
Du kan kremera vad f..n som helst i en konvektionsugn oxå om du har för hög temperatur.
Om man är rädd för att kycklingfilén inte ska vara klar så är den med ca. 10% saltlösning att rekommendera framför en helt "ren" filé, den tål att gå på lite högre värme under en längre tid. Fungerar oxå att varmhålla några minuter.
Högre väskehalt ar ej att rekommendera då den har en tendens att "flyta ut" och koka när man steker den.
Min åsikt gällande stekning är att det blir mycket bättre med margarin än med olja,det blir både bättre stekyta och smak. Och använder man flytande margarin så är det inte mer onyttigt än med olja.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in