2006-12-26, 18:46
Medlem
En av mina visdomständer, eller tandköttet över det, gör sig förbannat ont... Ca halva tanden är täkt med tandkött, och det går inte peta över det, ska man vänta tills det går över, eller gå till tandläkaren eller sjukhuset?..
Citera
2006-12-26, 19:28
Medlem
StigAllans avatar
Visdomständer är ett tråkigt munproblem.
Av mina fyra har jag dragit en, ett exemplar har tittat fram, en tand har vågat visa sig till hälften(svårt att hålla rent) och en har inte ens vågat visa en tendens till att vilja krypa fram.
Går säkert att snitta fram den som du har svårigheter med.
Tycker inte att du ska dra den, saknar faktiskt min som har blivit dragen, Berodde på en längre utlandsresa och jag ville inte riskera att bli sittande med en jävla tandvärk i nån bondby utan någon tandläkare förutom smeden.
Citera
2006-12-27, 17:36
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoKoFP
En av mina visdomständer, eller tandköttet över det, gör sig förbannat ont... Ca halva tanden är täkt med tandkött, och det går inte peta över det, ska man vänta tills det går över, eller gå till tandläkaren eller sjukhuset?..

Inte säkert den kommer upp någonsin.
Gå till tandläkaren, de spolar ur och kan ibland också bränna bort tandköttet som ligger över
Citera
2006-12-28, 14:12
Medlem
warlocs avatar
Citat:

Samma bekymmer. Jag brukar skölja munnen med Corsodyl (receptfritt på Apoteket) när det börjar värka. Annars blir det tandläkaren för en sköljning. Nu har jag varit dit så många gånger så jag har fått med en spruta med kanyl som jag kan spola med själv och det är just Corsodyl tandläkaren använder. Han rekommenderar dock att fanskapet skall dras ur men så roligt vill jag inte ha...
Citera
2006-12-28, 14:19
Medlem
De Larges avatar
Har precis haft samma problem själv, fick infektion i en visdomstand med tandkött över, dock fick jag det i tandköttskanten mot kinden.

Tandläkaren skar bort tandköttet som hängde över, spolade ut varet och gjorde rent, fick penicilin.

Fick tillbaka infekionen efter en vecka, ny sköljning, ny penicilinkur.

Sen körde jag med munskölj och antibakteriell pasta på en sån där liten tandborste, tror jag klarar mig från en ny infektion nu.

Händer det igen måste jag dra ut den.
Citera
2006-12-28, 20:16
Medlem
Jag klippte faktiskt bort mitt visdoms-tandkött med en fin sax. Det gjorde lite ont och det var infekterat samt dökött över tanden. Konstigt nog blev det bättre nästan direkt, utan penicellin eller spolning...

Bäst är nog dock att gå till tandläkaren.
Citera
2006-12-28, 22:59
Medlem
Giffoxs avatar
Fick också en infektion i tandköttet vid visdomstanden och corsodyl hjälpte inte ett skit. Var i munnen och skit Så istället tog jag en billigare whisky i hyllan, körde runt i munnen tills jag nästan grät och spottade. Dagen efter då jag hade bokat tid hos tandläkaren hade det mesta lagt sig, en sköljnings/spolning senare var det ok.
Citera
2006-12-29, 16:29
Medlem
vad kostar det o skölja och så hos tandläkarn?, eller dra ut tandfan... eller får man leta upp nån biff på stan o säga att man sover med hans morsa och försöka sikta in så hans slag kommer mot tanden XD
Citera
2006-12-29, 18:14
Medlem
Citat:
vad kostar det o skölja och så hos tandläkarn?, eller dra ut tandfan... eller får man leta upp nån biff på stan o säga att man sover med hans morsa och försöka sikta in så hans slag kommer mot tanden XD

Vet inte vad det kostar att skölja, men att dra ut tandfan kostade mig 800 spänn, det var ändå värt det med tanke på vilka bekymmer den vållat mig. Men det beror nog på hur den är rotad, min hade relativt raka rötter och drogs ut på 5 minuter. Är det mer komplicerat kan det nog bli en vacker slant. Att slå ut en visdomstand är nog lättare sagt än gjort men du kanske kan hitta inspiration i filmen castaway? Allt du behöver är en skridsko och en sten.
Citera
2006-12-30, 09:25
Moderator
ofays avatar
Citat:
allt från 600-2500 beroende på vem som måste göra det
Citera
2007-05-23, 09:30
Medlem
[Shinra Corp]s avatar
Sitter här med en inflammerad visdomstand/kött just nu.

Hade stora problem med en annan visdomstand förut, den var jag tvungen att dra ut. Det gick på 3000kr och tog nästan 3 timmar!!

Så kul vill jag inte ha det riktigt ännu, så det blir väl att boka tid för spolning. Fanskapet har vart inflammerat i över 2 veckor nu och gett mig halsont och en rejäl nästäppa med gult segt slem (bakteriell inf.) på höger sida där tanden sitter.

Täppan och halsont har visserligen släppt nu men inflammationen är kvar.
Citera
2007-05-23, 21:08
Medlem
Pumbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Shinra Corp]
Sitter här med en inflammerad visdomstand/kött just nu.

Hade stora problem med en annan visdomstand förut, den var jag tvungen att dra ut. Det gick på 3000kr och tog nästan 3 timmar!!

Så kul vill jag inte ha det riktigt ännu, så det blir väl att boka tid för spolning. Fanskapet har vart inflammerat i över 2 veckor nu och gett mig halsont och en rejäl nästäppa med gult segt slem (bakteriell inf.) på höger sida där tanden sitter.

Täppan och halsont har visserligen släppt nu men inflammationen är kvar.

Been there, done that... och det är riktigt obehagligt.

Hädanefter (två spolningar senare) brukar jag ge tanden en rejäl omgång med tandborsten då han blir kaxig, för att rensa bort själv... och det har fungerat fram till nu; Inget att rekommendera kanske, det gör hiskeligt ont
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in