2006-12-26, 10:43
Bannlyst
Om man är i Holland, men även andra länder & beställer Kebab får man ett Grillspett.
Vill man ha en Kebab skall man beställa Shoarma.
Shoarma skall betyda "Det Snurrar" har jag lärt mig av utlänningar från LångtBortIstan, men

Vilket Språk är Shoarma????
Citera
2006-12-26, 10:47
Medlem
Haengquis avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Shoarma

Turkiskt ursprung verkar det som.
Citera
2006-12-26, 11:03
Bannlyst
Tack

Konstigt att det är Turkiskt. Jag trodde Kebab var turkiskt, men det är väl en Ankdammsförvanskning i vanlig ordning.
Citera
2006-12-26, 11:30
Medlem
Heruls avatar
Undra om det är samma som serveras här i "lilla Bagdad". Här finns schawarma. Låter likt. Är ett platt spett med fastklämd lammfärs, ungefär som en lång och platt köttbulle. Grillas över öppen eld.
Citera
2006-12-26, 14:45
Medlem
petter eremitens avatar
Enligt Nationalencyklopediens ordbok är kebab ett turkiskt ord, som helt enkelt betyder "grillat kött".
Jag har sökt "shoarma" på Google och fått ett antal träffar. Det verkar som om det är en särskild typ av kebab.
Citera
2006-12-26, 18:53
Bannlyst
Petter Eremiten

Om jag är i Holland & Belgien (& Tyskland förmodar jag) & beställer Kebab får jag ett grillspett (som även kan vara på lammfärs men det äter aldrig jag) som jag ser till är på oxfile, vilket jag äter.

Om jag däremot vill ha Kebab, måste jag beställa Shoarma.
Då får jag Ankdammssvartskallekebab (det är ju inte Ankdammsfolkets kebab) från det roterande köttfärsspettet - vilket jag inte heller äter.

Kan språkförvanskningen bero på att det är typ araber/perser som började med kebab här & inte turkarna själva som skulle använt rätt språk från början?
Citera
2006-12-30, 23:36
Bannlyst
Kebab i Tyskland heter Döner Kebap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här