2006-12-25, 22:44
Medlem
Som rubriken lyder varför blir vissa personer spöken och andra inte(kommer direkt till himlen?), har dom ngt outrättat är dom inte välkommna till himlen eller vad är det frågan om, om vi utgår från att det finns spöken alltså.

Oj, fel forum såg jag, kan ngn moderator vara vänlig och flytta till paranormalt mm
Citera
2006-12-26, 10:07
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Flyttas från Filosofi till Paranormala fenomen, ockultism och ufologi.

/Moderator
Citera
2006-12-26, 13:47
Medlem
Bjerons avatar
Jag tror att de andar som blir kvar på vår sida har något outrättat, eller att de möjligtvis vill se så att deras efterkommande(nära och kära) klarar sig och mår bra eller något liknande.

Tror inte det finns spöken som är på vår sida enbart för att DÖDA folk...
Citera
2006-12-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no words
Som rubriken lyder varför blir vissa personer spöken och andra inte(kommer direkt till himlen?), har dom ngt outrättat är dom inte välkommna till himlen eller vad är det frågan om, om vi utgår från att det finns spöken alltså.

Oj, fel forum såg jag, kan ngn moderator vara vänlig och flytta till paranormalt mm

En del kanske inte ens vet om att dom är döda, andra kanske vägrar acceptera att dom är döda. "Jag drömmer bara".
Citera
2006-12-31, 01:36
Medlem
Teadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayhem
En del kanske inte ens vet om att dom är döda, andra kanske vägrar acceptera att dom är döda. "Jag drömmer bara".

Taskigt läge för dom . tja, som du säger vissa kanske inte vet att dom är döda andra vägrar att inse det. Och vissa måste göra ett par saker innan dom kan gå vidare.
Citera
2023-11-04, 09:58
Medlem
Tror det är väldigt olika regler som gäller för dom som är kvar.
Med tanke på hur sällsynt det är att ha någon kontakt och speciellt se dom.

Jag tror dom har valt att inte gå vidare, för dom känner att dom inte kan lämna än.
Sen finns det spöken/andar som inte vet att dom är döda.
Sen finns spöken/andar som är fast på den plats där dom dog.
Det finns som verkar som leva i en form av loop också som en filminspelning som går på repeat.
Sen verkar det finnas spöken/andar som är fast i materiella saker
Sen finns det också vissa som verkar vara intelligenta.

Det verkar som sagt finnas olika typer men vad dom alla verkar ha gemensamt är att dom försvinner efter ett tag. Det verkar vara någon form av maxgräns på kanske 300år oftast mindre än så.

Du kommer aldrig hitta ett viking spöke, någon från stenåldern osv.
Citera
2023-11-04, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

Det verkar som sagt finnas olika typer men vad dom alla verkar ha gemensamt är att dom försvinner efter ett tag. Det verkar vara någon form av maxgräns på kanske 300år oftast mindre än så.

Säj inte det! Tar man från York.

Det hände sig att en rörmokare stod på en stege i en källare i York. Han arbetade med att försöka slå hål i en vägg, för det var tidigt 50-tal, och centralvärme hade kommit på modet, och detta var det sätt som engelsmän hanterade dylika ting.

Långt borta hörde han någon som spelade trumpet, inte särskilt bra, och rörmokaren brydde sig inte mycket om det. Men ljudet växte, tills han insåg att det var alldeles intill. När han vände sig om, såg han hur en romersk soldat i hjälm kom ut direkt genom väggen, följd av en stor häst med ryttare.

Rörmokaren ramlade förstås ner från stegen, och liggande på golvet betraktade han i tvivlande förvåning hur en hel trupp marscherade tvärs över rummet och ut genom motsatta väggen. Han såg dem bara från knäna och uppåt, utom på ett ställe där arkeologiska utgrävningar hade frilagt den gamla romerska landsvägen en bit under källargolvet.

Harry, rörmokaren alltså, tog sig upp till våningen ovanför för att pusta ut. När intendenten för den gamla byggnaden kom förbi och såg Harrys vilda uppsyn, sa han lite skämtsamt: ”Du ser ut som om du just har sett de romerska spökena.”

Rörmokaren blev senare utfrågad om händelsen av lärda män och det visade sig att han kunde ge en mycket korrekt beskrivning av hur soldaterna hade varit klädda. Hans tidigare erfarenheter av romare hade bestått av Hollywoodfilmernas varianter och de var inte alls likadana.
Citera
2023-11-04, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

Jag tror dom har valt att inte gå vidare, för dom känner att dom inte kan lämna än.
Sen finns det spöken/andar som inte vet att dom är döda.
Sen finns spöken/andar som är fast på den plats där dom dog.
Det finns som verkar som leva i en form av loop också som en filminspelning som går på repeat.
Sen verkar det finnas spöken/andar som är fast i materiella saker
Sen finns det också vissa som verkar vara intelligenta.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16

Det hände sig att en rörmokare stod på en stege i en källare i York. Han arbetade med att försöka slå hål i en vägg, för det var tidigt 50-tal, och centralvärme hade kommit på modet, och detta var det sätt som engelsmän hanterade dylika ting.

Långt borta hörde han någon som spelade trumpet, inte särskilt bra, och rörmokaren brydde sig inte mycket om det. Men ljudet växte, tills han insåg att det var alldeles intill. När han vände sig om, såg han hur en romersk soldat i hjälm kom ut direkt genom väggen, följd av en stor häst med ryttare.

Rörmokaren ramlade förstås ner från stegen, och liggande på golvet betraktade han i tvivlande förvåning hur en hel trupp marscherade tvärs över rummet och ut genom motsatta väggen. Han såg dem bara från knäna och uppåt, utom på ett ställe där arkeologiska utgrävningar hade frilagt den gamla romerska landsvägen en bit under källargolvet.

Harry, rörmokaren alltså, tog sig upp till våningen ovanför för att pusta ut. När intendenten för den gamla byggnaden kom förbi och såg Harrys vilda uppsyn, sa han lite skämtsamt: ”Du ser ut som om du just har sett de romerska spökena.”

Rörmokaren blev senare utfrågad om händelsen av lärda män och det visade sig att han kunde ge en mycket korrekt beskrivning av hur soldaterna hade varit klädda. Hans tidigare erfarenheter av romare hade bestått av Hollywoodfilmernas varianter och de var inte alls likadana.

Det enda enkla och sunda är väl, om vi ska hålla oss till evidensbaserad vetenskap istället för myter och flummiga skrönor, att inga som avlider blir eller har blivit spöken över huvud taget, någonsin….
Citera
2023-11-04, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16

Väldigt intressant berättelse. Min erfarenhet så ser man inga sådana spöken alls.
Citera
2023-11-04, 20:01
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Trådens frågeställning ärm "Varför blir vissa personer spöken och andra inte?"
Det handlar alltså om trosföreställningar, inte bevis.

Jag tror att vissa människor misslyckats i livet så att de inte förbättrat sin karma och inte gjort något gott här på jorden som de kan belönas för efter döden, de försöker komma tillbaka för att få nya chanser.

Den som levt som en djävul på jorden och mördat, stulit och begått sexbrott. den har inget bra liv efter döden. Det är därför många spök-program rapporterar massor med spöken på gamla nedlagda fängelser. De försöker förgäves komma tillbaka för att gottgöra (tror jag).

Traumatiserade människor kommer ur balans och tappar fattningen så de ofta misslyckas med att göra gott (fast de eg kan vara goda människor), så därför rapporterar många spökjägare mycket aktivitet på nedlagda mentalsjukhus. De försöker förgäves komma tillbaka för att få nya chanser (tror jag).

Livet på jorden är vår chans att göra goda gärningar mot människor, djur och miljön på jorden. När man dör har man missat chansen.
Vissa andar väljer att förgäves återvända som spöken, några försöker besätta levande människor eller djur för att kunna komma tillbaka, men de flesta väljer att återfödas så de får nya chanser att göra goda gärningar mot människor, djur och miljön på jorden.
Den som levt gott får gå vidare till en annan god tillvaro efter döden (tror jag).
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-11-04 kl. 20:04.
Citera
2023-11-05, 02:11
Medlem
prokaryotkungens avatar
INGEN blir spöke. Det finns inte ett hållbart bevis för det utan bara en massa anekdoter som blir mer utförliga och spännande för varje gång de förs vidare.

Houdini lovade komma tillbaks som spöke, han och hans fru hade en hemlig kod som skulle uttalas eller meddelas och det hände... surprise surprise... INGENTING!
Först när hans fru 10 år efter hans död avslöjade koden så var det några asgamar/medium som använde den mot henne när hon blivit relativt dement. Det är så jävla ohederliga och fula de där jävlarna till medium är nämligen.

Upplevelser av spöken är helt subjektiva, alltså verkar de hända bara i mottagarens hjärna. Man har kunnat bevisa att individer som utsätts för olika typer av varierande magnetfält osv upplever "paranormala" fenomen som spöken och annat, lite beroende på deras egen tro.

Men som sagt... Du börjar i fel ände och du antar saker som inte alls stämmer som grundplåt. Detta ger att varje efterföljande svar kommer vara felaktigt och bara leda dig vidare i en fantasivärld.

Men du kan aldrig veta om jag är ett spöke eller inte.
Bu!
Citera
2023-12-01, 10:42
Medlem
Jag ska lätt bli ett spöke .en inte platsbunden utan komma å gå som jag vill😎😎
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto