Skall i dagarna köpa min en plasma 42" och montera den på väggen. Nu till frågan: Jag har gipsväggar hemma och undrar om det räcker med att använda sig av gipsexpanderskruvar till väggfästet? TV:n väger 35 kg. Vilken höjd på väggen skall den monteras på? Avståndet mellan soffan till tänkt vägg är ca 5,5 meter. Than´x!!
Skall i dagarna köpa min en plasma 42" och montera den på väggen. Nu till frågan: Jag har gipsväggar hemma och undrar om det räcker med att använda sig av gipsexpanderskruvar till väggfästet? TV:n väger 35 kg. Vilken höjd på väggen skall den monteras på? Avståndet mellan soffan till tänkt vägg är ca 5,5 meter. Than´x!!
Inga gipsexpander du måste hitta reglar bakom gipsen att fästa upp den i annars ramlar den ner garanterat ! Tänk även på att värmen från tv'n kan missfärga tapeten !
Även om man använder 4 fästpunkter och 6mm gipsexpander? Om reglarna sitter "olämpligt" blir det ju trist om väggfästet/tv inte hamnar mitt på väggen..
Även om man använder 4 fästpunkter och 6mm gipsexpander? Om reglarna sitter "olämpligt" blir det ju trist om väggfästet/tv inte hamnar mitt på väggen..
Vilken höjd då?
Spelar ingen roll sätt INTE upp tv'n med gipsexpander den ramlar garanterat ner. Det finns fästen som man kan sätta mellan reglarna och sedan skjuta tv'n till den position man vill ha... Höjden beror lite på hur långt ifrån och vilken höjd du har på din soffa eller stolar... Det brukar följa med en mall till väggfästet... Räkna med att underkant på skärmen skall sitta ca 70-80 cm över golvet beroende på storlek på tv'n...
min plastma i arbetsrummet sitter uppe med gipsexpander! Och den sitter kvar.
Varje ejapander tål 50kg styck. Så får du dit dom bra så är det inge paroblem.
Låter lite amatörmässigt att inte ens klara att få upp en tv med gispexander! hehe
Sätter du upp den med gipsexpander och den ramlar ner och går sönder så täcker garanterat inte hemförsäkingen ev skador. Amatörmässigt är det att sätta upp den med expander när det finns riktiga väggfästen, använd dom !
Tack alla...det löste sig bra! Hittade två reglar att sätta fästet i, så nu kan man tom hänga upp sandsäcken i fästet oxå... . var dock inte direkt orolig..tror att 4 st gipsankare hade kirrat saken oxå...men..thank´s!