2009-10-24, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum2
Jag såg en röd Mercedes Vito häromdagen med civilklädda poliser i ett ruffigt industriområde en bit norr om Malmö. Att det var poliser såg jag på en del synliga pistolhölster. I övrigt lade jag inte märke till några särskilda kännetecken på bilen.

Har inget regnummer tyvärr, men är det någon som känner igen fordonet och vet vad det rör sig om för poliser? Att de häckade i ett industriområde gör att det känns lite som span eller något åt det hållet.

Fordonet brukas av Piketen i Malmö. Regnummret på kärran är XCC487. Den används flitigt i Malmö och bilen har dolt blåljusmontage över hela bilen. Den syns väldigt tydligt när dom drar på blåljusena.
Citera
2013-11-28, 02:33
Medlem
Karlsborg4s avatar
Polisen i USA skaffar militära fordon nu..
Citat:
Över 100 polisdistrikt i USA har fått förstärkning av MRAP-fordon (Mine Resistant Ambush Protected). Fordonet väger 18 ton och har skottsäkra glas samt kulsprutetorn. Fordonen kostade ungefär tre miljoner kronor när de var nya och skänks nu till polisdistrikten. Dock kommer det kosta nära en halv miljon att bygga om dem till polisfordon.

Fordonet har redan börjat användas vid insatser då vanliga polisbilar inte räcker till. Medborgarrättsorganisationer varnar för att polisen alltmer liknar militären. De menar även att man triggar en kapprustning där kriminella skaffar sig tyngre vapen.
Källa: Polisens nya pansarbilar | Nordfront.se
Citera
2014-06-05, 20:39
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efaman
Förr i världen hade länsman ju en del fräsiga grejer. Nioelvor var bra när man jagade fartsyndare, bankrånare och RAF-are. Sen är ju Valianter och V4or gamla godingar, även om V4an i ärlighetens namn kanske inte var så rapp som skurkbilarna på den tiden.

Påminner mig om nåt jag läste i nån biltidning för ett tag sen, om hur polisen under 1970talet genast höjde beredskapen för bankrån när en BMW7serie stals, då de allt som oftast stals i förberedande syfte. De var tydligen rappare än snutjagbilarna. Kanske inte 911an, men den var ju inte var distrikts egendom...

Sorry för OT.

Det var väl mestadels Porsche 912 som den svenska polisen hade. 912:an är identisk med 911 förutom att den har en 4-cylindrig motor.

Läste någon gång att polisen valde mellan Volvo P1800 och Porsche och att det till slut blev Porsche för att den hade skivbromsar bak, P1800 hade trumbromsar...
Citera
2014-06-05, 20:42
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Denna måste vara ganska udda:

http://img.photobucket.com/albums/v3...ecember040.jpg

Visst har den svenska polisen använt polismålade "husbilar", men den du länkar till saknar polisvapnet på sidorna.
Citera
2014-06-05, 21:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Visst har den svenska polisen använt polismålade "husbilar", men den du länkar till saknar polisvapnet på sidorna.

Finns på sidodörrarna, men syns inte i just denna bildvinkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in