2006-12-25, 14:51
Medlem
carrotcakes avatar
En film jag skulle kolla på blev svartvit

Och nej, det är ingen gammal 30-talsfilm så den ska inte vara svartvit

Det gällde Munchen, en bekant sa att jag skulle köpa en scartkabel och ha mellan tv:n och dvd:n. Nu sitter det nån plupp där med tre ingångar som det går sladdar in i. Skumt bara att alla andra filmer funkar? Kan tilläggas att filmen funkar fint att se i datorn.
Citera
2006-12-25, 15:44
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carrotcake
En film jag skulle kolla på blev svartvit

Och nej, det är ingen gammal 30-talsfilm så den ska inte vara svartvit

Det gällde Munchen, en bekant sa att jag skulle köpa en scartkabel och ha mellan tv:n och dvd:n. Nu sitter det nån plupp där med tre ingångar som det går sladdar in i. Skumt bara att alla andra filmer funkar? Kan tilläggas att filmen funkar fint att se i datorn.

Din bekant har rätt, skaffa en Scartkabel för guds skull, och ställ in dvd-spelaren så att den skickar rgb och tvn så att den tar emot rgb.

MEN, det är inte därför du får en svartvit bild. Troligtvis är det en NTSC-version av filmen. Antingen är det tvn eller så är det dvd-spelaren som inte stöder NTSC.

Är filmen köpt i en svensk butik?
Citera
2006-12-25, 21:57
Medlem
carrotcakes avatar
Hmm är det svårt att ställa in den där rgb:n? Hade hoppats på att den skulle justera sånt själv

Filmen hade en kompis hämtat på Dc

Men scartkabel alltså, finns det bara en sort
Citera
2006-12-25, 22:20
Medlem
Jag hade samma problem med ett spel, trodde det vart felbrännt så jag brännde igen, men det vart endå svartvitt.

Så provade jag på en nyare tv, då vart det färg och då insåg jag att jag hade NTSC versionen.
Citera
2006-12-25, 23:12
Medlem
carrotcakes avatar
Hmm men då kan det ju vara som så att det är NTSC=Amerikanskt format? Och inte PAL=europeiskt format? som filmen var i. Tv:n har ju några år på nacken, likaså dvd:n. Men är det så då att äldre prylar inte stödde båda formaten? Datorn är nästan ny och där funkar ju filmen, men den kanske stödjer båda formaten då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in