Citat:
Ursprungligen postat av Blinden
Har ett litet dilemma, ska börja plugga nu till hösten eller nästa höst men vet inte vad jag ska läsa för utbildning.
Helt klart är att det blir en civilingenjörsutb. Har 18.3 i betyg från gymnasiet och 1.4 efter första HP försöket - ytterligare försök planerade.
Jag är intresserad av teknik i allmänhet - data och även till viss del ekonomi, varför jag funderat på Industriell Ekonomi.
Jag är även väldigt sugen att göra sista ett eller två åren i USA och därefter jobba något år där. Både för att det skulle vara en otroligt rolig upplevelse men känns även som en nyttig erfarenhet.
Undrar lite vad ni tycker om Industriell Ekonomi linjen, vilket universitet man ska plugga på för att få bästa utbildningen samt bäst chans att åka utomlands. Har framförallt tittat på Chalmers och Linköping som rimliga alternativ.
Lite allmänna åsikter vore trevligt!
PS! Ingen som vet när man kan åka och hälsa på universiteten för att få nån information om utbildningarna? T.ex nån speciell besöksdag.
Undersökningar säger att utlandsstudier kommer långt ner på listan över meriter som arbetsgivare tittar på när du söker ditt första jobb. Men att utlandsstudier skulle vara en otrolig upplevelse visst det går jag med på.
I England finns bara traditionella ingejörsutbildningar, läs maskinteknik, elektroteknik kemiteknik osv. Jag kan bara tala för folk på mitt jobb, men när man berättar att man pluggat physics engineering så tittar de konstigt på en, det finns inte där. Industriell ekonomi skulle säkert också höja folks ögonbryn. Dock så är det en stor merit att ha en MSc examen i England då den dominerande ingenjörsexamen är BSc . Vad det gäller att få jobb i Enland så kvittar det om du gått på KTH eller i Karlstad, de känner inte till några svenska högskolor i vilket fall som helst. Så det är bara och ljuga och säga att Karlstad universitet är ett välkänt anrikt universitet.
Generellt tycker jag personligen att du ska plugga det du tycker är roligast så kör du på industriell ekonomi.
Vad det gäller kvaliteten på de olika tekniska hogskolorna så är den väl relativt jämn. Man får nog tänka på att skolorna är lite viktade åt den lokala industrin. Chalmers tex är garanterat bättre på fordonsrelaterade kunskaper. Linköping är tätt kopplat till Saab Defence, Saab Aero osv. Lund - Ericsson är en annan tät koppling. Själv gick jag i Lund och var intresserad av fordonsindustri men insåg att det fanns väldigt lite av den varan på LTH.