2006-12-23, 23:15
Medlem
Nu när det varit sån hysetri kring rymdresor så börjar jag minnas vilken hype det var runt år 2000. Där var ett lotteri där det lottades ut rymdresor, det gick ett tävlingsprogram där vinnaren skulle få åka upp i rymden osv. Men det verkar som allt detta har lagts på is eller runnit ut i sanden.

Hur som helst så skulle det vara kul att diskutera om när ni tror att det kommer gå för en vanlig privatperson att åka ut i rymden. Tekniken går fram med stormsteg, fast när man tittar på rymdresor så kan man tycka att det ser ut att gå väldigt långsamt, iaf för en lekman. 1961 åkte Yuri upp i rymden, och nu 45 år senare är det fortfarande mega hype kring en rymdresa.

Kommer jag som 80-talist hinna ut i rymden, eller får jag lämna över den drömmen till mina barn eller barnbarn?
Citera
2006-12-23, 23:36
Medlem
Det finns rymdresor för civila som du kan köpa idag. Jag tror att jag hörde att det kostade lite över 1,5 mille, resan avgår från mexico och du får vara uppe i tyngdlöshet i lite över 2 minuter. Sen kanske du menar resor som går lite längre ut i rymden.
Citera
2006-12-24, 00:05
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongeer
Det finns rymdresor för civila som du kan köpa idag. Jag tror att jag hörde att det kostade lite över 1,5 mille, resan avgår från mexico och du får vara uppe i tyngdlöshet i lite över 2 minuter. Sen kanske du menar resor som går lite längre ut i rymden.

20 mille i dollars , så låter ryssarna dig ta en resa till ISS, bara börja samla..
Citera
2006-12-24, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
20 mille i dollars , så låter ryssarna dig ta en resa till ISS, bara börja samla..

Fast om man struntar i ISS så går det att komma billigare undan. Dock inte idag, eftersom rymdresorna inte startat än. Från http://en.wikipedia.org/wiki/Virgin_galactic:

Virgin Galactic plans to fly 500 passengers a year at about US$200,000 each, to an altitude of over 100 km, with a total weightless time of 7 minutes.

Only about 500 people have been off the planet and gained their astronaut wings since spaceflight began in the 1960s, and even fewer have orbited the Earth. Current commercial flights to space, provided by the Russian Space Agency, cost roughly US$20 million for a six-day orbital flight.

Och detta är bara ett av de företag som arbetar med att erbjuda privatpersoner rymdresor. Ett av de mer kända förvisso, eftersom deras partner Scaled Composites var de som vann The Ansari X-Prize med rymdskeppet SpaceShipOne och moderskeppet White Knight.
Citera
2006-12-24, 03:30
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Nu när det varit sån hysetri kring rymdresor så börjar jag minnas vilken hype det var runt år 2000. Där var ett lotteri där det lottades ut rymdresor, det gick ett tävlingsprogram där vinnaren skulle få åka upp i rymden osv. Men det verkar som allt detta har lagts på is eller runnit ut i sanden.

Hur som helst så skulle det vara kul att diskutera om när ni tror att det kommer gå för en vanlig privatperson att åka ut i rymden. Tekniken går fram med stormsteg, fast när man tittar på rymdresor så kan man tycka att det ser ut att gå väldigt långsamt, iaf för en lekman. 1961 åkte Yuri upp i rymden, och nu 45 år senare är det fortfarande mega hype kring en rymdresa.

Kommer jag som 80-talist hinna ut i rymden, eller får jag lämna över den drömmen till mina barn eller barnbarn?

Tänker du på TV3s "Astronauterna" som gick för 4-5 år sen ? Vafan hände med hans "garanti" så att säga ? Kanske passar bättre i TV-Serier, men nä, vafan hände med sveriges första, pipskäggiga och im-almost-in-space snubben ??
Citera
2006-12-24, 04:38
Medlem
Cum*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Tänker du på TV3s "Astronauterna" som gick för 4-5 år sen ? Vafan hände med hans "garanti" så att säga ? Kanske passar bättre i TV-Serier, men nä, vafan hände med sveriges första, pipskäggiga och im-almost-in-space snubben ??
Har för mig att de alla skrev på något kontrakt när de började att de antigen vann en resa ut i rymden eller pengar. Och som vi har sett blev det ingen rymdresa men killen fick några extra tusingar insatta på sitt konto(minns ej hur mycket). Såklart sades inget om denna "alternativa" vinst innan programmet sändes.
Citera
2006-12-24, 05:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Kanske en bit in i framtiden, men inte under din ungdom. Jag skulle gett upp den drömmen i alla fall tills vidare.
Citera
2006-12-24, 06:48
Medlem
Du kan ju alltid göra en astral projektion som sägs fungera.
Citera
2006-12-24, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Kanske en bit in i framtiden, men inte under din ungdom. Jag skulle gett upp den drömmen i alla fall tills vidare.

Privata suborbitala rymdresor ā la SpaceShipOne tror jag kan komma igång vilket år som helst, så väntetiden behöver inte bli så lång, förutom att det är rätt många personer som redan står i kö för att få åka.

Att komma upp i omloppsbana däremot kan ju dröja om man inte vill lägga ned de 20 miljoner dollar som den ryska rymdmyndigheten tar.
Citera
2006-12-24, 11:46
Bannlyst
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,954909,00.html
Citera
2006-12-24, 11:52
Medlem
Det var väll bingolotto som lottade ut en rymdresa dock van väll ingen den.

Tror det kommer dröja innan personer i "medelklassen"(eller hur jag ska kalla det) kommer kunna åka upp i rymden, med tanka på vad ex allt bränsle kostar så lär det aldrig vara billigt. Visst, vi kanske kommer med en ny lösning till motorer men det lär dröja tror jag.
Citera
2006-12-24, 12:11
Medlem
Det här kanske är lite väl långt fram i tiden, men jag har hört att mänskligheten om fem miljarder år kommer att fly från den svällande solen i ett rymdskepp som går med ljusets hastihet, och leta reta på en ny planet.
Det låter otroligt episkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in