2006-12-23, 17:09
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Jag talar om den feminism som känns, som jag ser och som jag erfar.

Samtidigt är det ju du själv som definierar vad feminism är för dig och chansen kanske då finns att du missar en himla massa feminster bara för att de inte står kortklippta utan bh och vill kastrera alla män.

Det finns alltid olika grader i ismer, från de som knappt får vara med till de extremaste.
Idag har tyvärr ordet "feminism" blivit så nedsölat av extremisterna att man knappt kan använda det längre.

Din sexualfixering vid könen påvisar att du är ung och att du inte levt med någon kvinna mer än mamma på ett mer intimt plan över tid. Det handlar om att alla är människor i första hand - inte kön.
Citera
2006-12-23, 17:27
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Från många män och från många s.k. feminister?

Bara bögar och kameldrivare i så fall.

Citat:
Det finns en viss skillnad mellan lön för män och kvinnor. Ibland går den att motivera (arbetstid, utbildning, barn och frånvaro pgd av detta etc etc), och ibland går det INTE att motivera. Det är kategori nummer 2 som är målet att motverka för en normalt funtad feminism.

Ja, ja, ja, jag menar givetvis i princip. Eller låter det här vettigt: "Jag tycker att kvinnor skall ha lägre lön för att de är kvinnor... eller för att... jag liksom tycker det."

Så resonerar ingen man.

Citat:
Mehehehe.. Du skämtar förhoppningsvis, eller så är detta bara en liten del av ett stort outvecklat resonemang..

Det är del av ett större resonemang (se inledande post). Men visst, du har ju flickvän nu, så du kanske missar det väsentliga och avgörande för vardagens alla trän? Mannens motstånd mot feminism har väsentligen med det sexuella att göra, och varför feminismen är kontraproduktiv har återigen med manipulationen av mannens driftliv att göra.

Citat:
Det låter lite som om du har en viss syn på kvinnor som sexuella föremål?

Ja givetvis. Hur skulle jag annars vara funtad?
Citera
2006-12-23, 17:31
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Din sexualfixering vid könen påvisar att du är ung och att du inte levt med någon kvinna mer än mamma på ett mer intimt plan över tid. Det handlar om att alla är människor i första hand - inte kön.

Slag under bältet, men det stämmer att det varit begränsat. Jag har haft tre flickvänner, men inget förhållande som varat mer än ett halvår. Däremot är en av dem fortfarande en nära bekant, en feminista, och hon har gått igenom det typiska förlopp jag beskrev i originalinlägget. Vad annat var att vänta?
Citera
2006-12-23, 17:41
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Slag under bältet, men det stämmer att det varit begränsat. Jag har haft tre flickvänner, men inget förhållande som varat mer än ett halvår. Däremot är en av dem fortfarande en nära bekant, en feminista, och hon har gått igenom det typiska förlopp jag beskrev i originalinlägget. Vad annat var att vänta?

Förlåt för mitt fulspel, men det verkade bara så uppenbart

Unga tjejer verkar ofta genomgå en feminstfas art rabiat innan de "hittar sig själva" och slappnar av lite.

Jag har varit aktiv i en kvinnojour och jag har läst deras litteratur och visst är det lätt att "se ljuset" då.
Tills man börjar se sig omkring och tittar på sin far, sina bröder, sina söner och den man man älskar - och sig själv - och inser att man själv har en hel del att säga till om när det gäller hur mycket offer man tillåter sig vara.

Jag valde att vara fullt ut ansvarig för mig själv och mitt liv och lika tillräknerlig som en man och då föll liksom hela rabiatfeminismen som ett korthus.
Jag anser fortfarande att rabiaternas största fel är att de "offerfierar" kvinnor istället för att stärka dem och att deras argument ofta är luddiga och svepande istället för handfasta och konkreta.

Som du själv säger. Det som kan läggas fram konkret; som lika löner, likvärdig utbildning, likvärdig vård osv är det ju ingen som protesterar emot.
Citera
2006-12-23, 18:09
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ja, ja, ja, jag menar givetvis i princip. Eller låter det här vettigt: "Jag tycker att kvinnor skall ha lägre lön för att de är kvinnor... eller för att... jag liksom tycker det."

Så resonerar ingen man.
Nej. Eller nja, jag har visserligen stött på mer än en sådan.. men då får anses vara i extremt fåtal. Men oavsett så ändras inte det faktum att det existerar ett lönegap (borträknat felaktiga eller missriktade statistiska "propagandasiffror")
Citat:
Det är del av ett större resonemang (se inledande post). Men visst, du har ju flickvän nu, så du kanske missar det väsentliga och avgörande för vardagens alla trän?
Huruvida jag är singel eller på väg att gifta mig har inte ett dugg med saken att göra! Det handlar om min syn på kvinnor, men framförallt mig själv. En kvinna är inget sexuellt objekt i första eller andra hand för mig. Menar du på allvar att detta är det främsta du ser i en kvinna? Hur väljer du ut en potentiell flickvän då? Genom utseendet eller dylikt? Knappast hoppas jag..

Jag vill ha en kvinna som jag respekterar på samtliga plan. Hjärnan, hjärtat, personligheten, värderingarna och lite ytliga saker. Jag har fått det. Men jag har också VELAT ha det, om du förstår vad jag menar. Letar du efter ytliga attribut så hittar du ju det först..

Citat:
Mannens motstånd mot feminism har väsentligen med det sexuella att göra, och varför feminismen är kontraproduktiv har återigen med manipulationen av mannens driftliv att göra.

Mannens motstånd har förhoppningsvis INTE med det sexuella att göra. Då talar vi om en idiots motstånd mot en annan idiots vantolkningar(ja, jag har vissa fascistoida åsikter.. ). De flesta mäns motstånd mot feminism är för mig delat i lika delar oförstående inför vad begreppet feminist syftar till, och många feministers extrema syn på feminism och män. De flesta sätter sig då på tvären. Helt ointressant för den enskilde personens syn på huruvida man tar ställning till något FAKTISKT eller inte. Resten handlar om att tycka att tex Schyman eller Guillo är idioter personligen. En sund feminism handlar om jämställdhet och lika värde mellan könen. Dvs att man inte ser könet som avgörande när det INTE anses spela in. Tex lönen för en sekreterare som inte behöver fysisk styrka eller matlagningsfiness? Inte likformighet, mans/kvinnohat, biologiska förnekelser eller annat jävla trams.

Citat:
Fråga från Bonzo666: "Det låter lite som om du har en viss syn på kvinnor som sexuella föremål? "
Svar: Ja givetvis. Hur skulle jag annars vara funtad?
Vet inte om du trollar nu..

Har du träffat en kvinna som du har anledning att respektera? Om inte så förstår jag dig. Annars så tror jag faktiskt att du kommer att utvecklas åt något annat håll med åldern (ja, det är ett slag under bältet, men kom igen..).
Eftersom jag under hela min uppväxt har varit utsatt för både kompetenta, starka, intelligenta och "feminina" (kvinnorollen) kvinnor så är jag lika vaccinerad mot kvinnoförakt som många feministers eviga tramsande. Dock är jag en liberalfeminist och rätt manlig (stark och aggressiv, men ointresserad av att jaga bollar i grupp).
Citera
2006-12-23, 18:32
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Med tanke på att 90% av alla kvinnor vill underkasta sig en man (alltså tänder på män som tar kontroll, har självförtroende och bestämmer), vad är då syftet med feminismen?

Om inte antalet feminster överstiger 10% så finns ju det ingen konflikt i det du skriver. Är mer än 10% av kvinnorna feminister?
Citera
2006-12-23, 18:35
Medlem
SanTiagos avatar
Citat:
Själv föredrar jag det gamla gardet som vägrade lämna tingssalen förrän de blev dömda lika hårt som männen.
Det där vill jag läsa om, något tips?
Citera
2006-12-23, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SanTiago
Det där vill jag läsa om, något tips?

Katarsis syfta säkert på de amerikanska suffragetterna som slogs för kvinnlig
rösträtt. Inga duvungar direkt.
Citera
2006-12-23, 19:51
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Katarsis syfta säkert på de amerikanska suffragetterna som slogs för kvinnlig
rösträtt. Inga duvungar direkt.

Jo, och nu har jag letar i tjugo minuer efter den rättegången jag menar, men hittar den inte
Bara detta: http://www.jamstalldhet.nu/jmst/rostr/historia/menysuffra.htm

Du får välja om du vill tro mig på mitt ord eller inte, för jag orkar inte leta mer. Förlåt.
Citera
2006-12-23, 19:54
Medlem
SanTiagos avatar
Citat:
Jo, och nu har jag letar i tjugo minuer efter den rättegången jag menar, men hittar den inte
Bara detta: http://www.jamstalldhet.nu/jmst/rostr/historia/menysuffra.htm

Du får välja om du vill tro mig på mitt ord eller inte, för jag orkar inte leta mer. Förlåt.
Jag sökte också runt efter den men fann inget, dom säger ju att minnet är selektivt och omformas vart efter att tiden går.
Hittade bara massa annat galet om morbränder etc.
Citera
2006-12-23, 20:06
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanTiago
Jag sökte också runt efter den men fann inget, dom säger ju att minnet är selektivt och omformas vart efter att tiden går.
Hittade bara massa annat galet om morbränder etc.

Jag kan ju ha läst det i en bok också. Jag läser mycket böcker och när det gäller fakta så är internet ganska fattigt på det i jämförelse...

Försöker i ett sista desperat sprattel styrka mitt påstående med rubriken i länken " de valde fängelse istället för böter"
Citera
2006-12-23, 20:43
Bannlyst
Citat:
Jag kan ju ha läst det i en bok också. Jag läser mycket böcker och när det gäller fakta så är internet ganska fattigt på det i jämförelse...

Försöker i ett sista desperat sprattel styrka mitt påstående med rubriken i länken " de valde fängelse istället för böter"

Självklart tror jag på Katarsis. Finns ingen anledning inte göra det när min feministiska allmänbildning gör att jag vet suffragetterna gjorde sig skyldiga
till långt "värre" saker en ev. domstolstrots. Mina personliga favoriter är dom
"fina damerna" som levde skyddade,privilegierade liv men som till slut offrade allt för kampen. Sitt överkassliv,sina män,sina barn och ibland även sina liv.

Ett bra sätt fira jul på är att ägna dessa feministiska hjältinnor en tanke. God jul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in