• 7
  • 8
2007-01-10, 14:04
Medlem
Sepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Ja, tack för ett intressant utbyte. Det känns som vi gemensamt kommit en bit på vägen.

Tack själv käre Haller.
Kanske kan vi diskutera något annat spännande nästa gång. Lika mystisk och svåra begrepp är ju kropp-själ grejen. Den har ju ställt till det en del för exempelvis modern biomedicin. Ovanligt svårknäckt nöt faktiskt. Kan det vara något för en tråd månne.
/Sepp
Citera
2007-01-10, 14:10
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepp
Tack själv käre Haller.
Kanske kan vi diskutera något annat spännande nästa gång. Lika mystisk och svåra begrepp är ju kropp-själ grejen. Den har ju ställt till det en del för exempelvis modern biomedicin. Ovanligt svårknäckt nöt faktiskt. Kan det vara något för en tråd månne.
/Sepp
Absolut, det är synnerligen en intressant diskussion som jag själv är fängslad av.
Citera
2007-01-10, 14:23
Medlem
Sepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Absolut, det är synnerligen en intressant diskussion som jag själv är fängslad av.

Gott, då ska jag starta en sådan när jag får tid. Det kan bli synnerligen spännande.
Citera
2007-10-29, 15:52
Medlem
Objektivism

Jag vill börja med att säga att jag beklagar ifall det finns en tråd som berör samma ämne, men min sök-funktion i flashback vill inte fungera.

Jag var inte heller säker på vart jag skulle placera denna tråd, så om någon moderator tycker att det finns en lämpligare plats för denna tråd får h*n gärna flytta tråden till en annan kategori.

Frågan är alltså om ni tror på objektivitet, för att ta ett exempel: Tror ni att betygssätningen i Sveriges skolor alltid, eller oftast är objektiv? Om ni vill få ni gärna komma med någon annan frågeställning angående objektivitet.
Citera
2007-10-29, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acay
Frågan lyder: Tror ni att betygssättningen i skolor alltid, eller i alla fall oftast är objektiv?

Nej. Det beror på att om du läser betygskriterierna för skolan finner du att dessa är väldigt vaga och leder mer eller mindre automatiskt till subjektiva omdömen och en stor portion godtycklighet. Det har även visats i många undersökningar där det varierar starkt från skolor till skolor, mellan kön o.s.v.
Citera
2007-10-29, 16:57
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Frågan är alltså om ni tror på objektivitet, för att ta ett exempel: Tror ni att betygssätningen i Sveriges skolor alltid, eller oftast är objektiv? Om ni vill få ni gärna komma med någon annan frågeställning angående objektivitet.

Handlar tråden om Ayn Rands filosofi, eller om objektivism i mer gemenlig betydelse?

Ja, det finns objektivitet. Skolans betygsättning kan jag inte uttala mig om, för det är ju något varje lärare sköter individuellt, såsom denne själv finner bäst eller inte.
Citera
2007-10-29, 17:00
Medlem
Tråden handlar om objektivism i mer gemenlig betydelse.
Citera
2007-10-29, 17:27
Bannlyst
Citat:
Tråden handlar om objektivism i mer gemenlig betydelse.

Kan du definiera den så vi vet vad DU menar och vill diskutera?
Citera
2007-11-06, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepp
Kan människan som varelse frångå sin utgångspunkt och förhålla sig objektiv till världen eller är hon ett subjektiv per definition.
Människan är ju en blandning av högt och lågt, dels har vi fantiska insikter om hur världen fungerar dels är vi fortfarande styrda av instinkter och begär.

Är någon form av oförvrängd upplevelse ens möjlig för oss? Eller vänder och vrider vi på allt för att passa vår egen världsbild och våra egna "lägre" behov...
Ehh, hur kan du säga att människan har fantastiksa insikter om hur världen fungerar? och hur har du subtraherat fram denna "sanning" när vi faktiskt inte har något att objektivt att jämföra med.

Men det ligger i människans grundläggande medvetenhet att ständigt sortera ut data som inte passar in i bilden då vi ständigt bombarderas att en oändligt ström av omgivningsdata. Så du kan inte ens säga att människan är fantastisk i någonsomhelst mening. än mindre objektiv.

Människan är per konstruktion ägnad intryck från vissa frekvensband, kan bara se vissa färger, uppfatta vissa lukter osv så varför skulle hon inte bara kunna tänka vissa tankar?

Den mänskliga vardagen är totalt självupptagen, vänd blicken utåt så kanske du kan se vad gott som människan gjort för universum. Finns det nått? Eller bottnar hennes existen bara i att tillfredställa sina jag (på minst möjliga uppenbara vis) Så varför skulle människan vara objektiv annat än som en tanke konstruerad enbart för att tillfredställa hennes själv - precis som vanligt.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in