2006-12-24, 21:45
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Frågan är om du har några egentliga belägg för din uppfattning eller om du baserar detta helt utifrån egna erfarenheter. Det är möjligt att dina aningar är korrekta men som du själv skriver så rör det sig om komplexa frågor och jag brukar akta mig för generaliseringar av det här slaget.
Inga belägg, men det är min erfarenhet. Pratade med en dam som gjorde en doktorsavh. om det, men det kan vi kolla på sen.
Jag tror när det gäller sådant här svårt att man måste ta sig en generalisering för att gå vidare. Folk med specialbegåvning har ofta sökt sig till sådana områden just för att de har en specialbegåvning och inte är duktiga på så mycket mer. De kan vara lite nördiga i brist på bättre termer.
Jag har grunnat länge på det här med intelligens och beslutsfattande och att säga att låg intelligens orsakar dåliga beslut i bästa fall en grov förenkling. Jag ger tre exempel:
1. Grupptänkande, många smarta hjärnor som tänker på samma problem har en tendens att fastna i samma lösning, s k logikbubbla. Kennedys grisbuktenfiasko är ett känt exempel. De som fattade beslutet kunde knappast varit kunnigare ej heller var det något problem med lyhördheten. Problemet var att de var så duktiga att de förstärkte vad som kom att bli en gemensam uppfattning, men fruktansvärt mycket hål.
2. Övervägning. Överväger man verkligen innan man fattar ett beslut, eller skjuter man från höften. Det finns en jädra massa forskning på området, men man kan enkelt säga att ett övervägande tar cirkus en halv till en sekund längre. Ett övervägande omförhandlar varje ny gång omständigheterna, medans en impuls antar att de är de samma. Ett övervägande ger möjlighet till en hel radda olika beslut, medan impuls ger samma om och om igen.
3. Obejktivitet I vilken utsträckning förmår vi oss att hålla oss objektiva och inte förvanska det vi har ikring oss och det vi känner till.