2001-07-07, 04:08
Medlem
Jag såg en gång på TV "tror det var ett reseprogram" en snubbe som verkligen hade en fet brännare!
Körde ca 1L minuten "om jag inte minns helt fel!?
Vilket alltså skulle motsvara 60L på en timme, tänk då starta kl 9:00 o bränna fram till 15:00...360 liter +/-95%:igt!!!!¿?!!!!

Funkar verkligen det???
Om länsman skulle råka vara framme, får man olika hårda straff typ ringa, grovt... beroende på hur mycket färdig sprit som finns?
T.e.x om länsamn hittar 5L, blir det något som kan kallas för eget bruk då och typ lite böter eller om han hittar 1000L, blir det typ grovt då?

Simma lungt/Span
Citera
2001-07-07, 13:10
Medlem
FeTsToR BrÄnNaRe

Läs alkohollagen kapitel 10:

http://www.jit.se/lagbok/9941738t.html

Det är aldrig specificerat ett visst antal liter för att det ska vara en grov överträdelse. Allt beror på vad juryn anser :=(

Se även speciellt §8, kan vara en intressant tolkning där med.

Sedan får man givetvis böta olika mycket beroende på hur mycket spritdryck man innehar. Har hört något typ 75:-/l spritdryck (>2.25%, alltså även mäsken) + en fast straffavgift... men är väldigt osäker på detta.

Citera
2001-07-07, 13:37
Medlem
FeTsToR BrÄnNaRe

Nä jag tror absolut inte att man får böta för mäsken!!??
Mina kompisar fick påhälsning av länsman just när mäsken var färdig för brännarn, dom ställde sig forrt som fan med fruktskålen och började skala ner frukterna i mäsk tunnorna, ca 3 bananer o 5 äpplen på över 100L mäsk hehe men dom fick inga böter iallaf!
Jag har tidigare varit och kollat runt i lagboken men fattar nada...nån måste det väl finnas som kan ge ett lämpligt komprimerat utryck med viss förståelse!?=)

"Tackar Hast för hjälpen jag inte ids kolla vidare på just nu..."

Simma lungt/Span

Citera
2001-07-07, 23:19
Medlem
FeTsToR BrÄnNaRe

Visst kan man få böta för mäsk.
Men som du säger... det går ju kanske att undvika med en liten tillsats av fruktsaft.

Fast gjorde den lille länsman undersökning av alkoholhalten på mäsken??? Det spelar ingen roll hur mycket frukt du har i så länge man överträder volymprocentgränserna.
Det är i alla fall vad lagen säger, sedan måste ju ändå straffet övervägas.

Skulle något hända med rättvisan så får man anropa Alkohollag Kap. 10 §8 så kan dom inte göra något ändå (avser fruktsaftblandningen alltså).
Brottet kan absolut inte ses mer än ringa när det har framkommit p g a "felplanering", eller "oönskade omständigheter" :-)

Citera
2001-07-08, 01:48
Medlem
FeTsToR BrÄnNaRe

För att förenkla mitt lilla juridska anrop:

Så länge din tillverkning kan anses som ringa får du ej något straff.

Ett annat, mycket liknande, tillverkningsexempel:

Man tillverkar 100l mäsk. Det står på jästpaketet att "lagstadgad mäng frukt måste tillsättas". Sista jäsdagen kommer polisen och hälsar på. Jaha, säger farbror blå, hur var det här då?
Då säger man: Jag skulle precis tillsätta dessa fyra vattenmelonerna. Det stod ej på paketet när jag skulle tillsätta frukten, så jag tänkte att det är kanske godast i slutet.

Brottet ses antagligen som ringa och man, även om volymprocentsöverträdelsen är extrem, släpps fri utan några som helst påföljder. Det enda man får är väl uppmaningen "nästa gång, tillsätt frukten i början" typ.

Skulle ha svårt att tro att en hyffsad advokat inte skulle vinna någotliknande i rätten.

Citera
2001-07-08, 10:18
äldre konto (old)
Ej medlem
FeTsToR BrÄnNaRe

var ligger gränsen för volymprocent?
Citera
2001-07-08, 13:46
Medlem
FeTsToR BrÄnNaRe

Alkohllagen Kap 10.

2 § Med sprit förstås en vätska som innehåller alkohol i en koncentration av mer än 2,25 volymprocent. Med tillverkning av
sprit förstås varje förfarande, varigenom alkohol i sådan koncentration framställs eller utvinns. Vin, starköl och öl anses
dock inte som sprit. Inte heller utgör framställning av sådan dryck
tillverkning av sprit.

Mer än 2,25% med vissa undantag så att säga.
Det är inte mycket man får spela på om man säger så, men det finns som sagt en hel del sätt att få överträdelsen att ses som ringa och därmed undgå straff.
Citera
2001-07-08, 13:50
Medlem
FeTsToR BrÄnNaRe

Är det förresten inga av er "brottslingar" som läser lagboken?
Det är jävla bra att veta vad som gäller, ex rättigheter vid anhållande, när man blir tagen för fylla osv.
Citera
2001-07-08, 21:09
Medlem
FeTsToR BrÄnNaRe

Nä Hast jag tror inte dom kollade alkoholhalten!
Jag vet inte om alkohollagarna förändrats sen jag var i 15års åldern "90talet" men då gjorde vi ibland "vin", drack det eftersom man blev lika full på det som en halva renat från systemet...
Det visste farboro blå om, men dom sa då inget!

Tack för allt!
Simma lungt/Span

Citera
2001-07-09, 01:25
Medlem
FeTsToR BrÄnNaRe

Vin är undantaget i alkohollagen, vin räknas INTE som sprit.
Det är fullt lagligt att tillverka öl eller vin.
Det stod förresten i ett av mina föregående inlägg när jag citerade Kap 10 2§.
Citera
2001-07-09, 02:28
Medlem
FeTsToR BrÄnNaRe

Ja men vad är skillnaden då?"vin"
"Är inte insatt som sagt"

Simma lungt/Span
Citera
2001-07-09, 13:25
Medlem
FeTsToR BrÄnNaRe

Definitionen av vin enligt alkohollagen kap. 1 §5

Med vin förstås en alkoholdryck som är framställd genom jäsning av druvor eller druvmust eller av bär, frukt eller andra
växtdelar samt andra alkoholdrycker som innehåller högst 22 volymprocent alkohol och som inte är spritdryck, starköl eller öl.

Definitionen av Starköl och öl enligt alkohollagen kap. 1 §6

Med starköl förstås jäst, odestillerad dryck som är framställd med torkat eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne
och som innehåller mer än 3,5 volymprocent alkohol.

Med öl förstås jäst, odestillerad dryck som är framställd med torkat eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne och vars
alkoholhalt överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent.

Dessa "tre" (lagen skilljer mellan folköl och starköl) är de ända drycker (>2.25%) man får tillverka enligt svensk shit lag.

Bara för att klargöra varför tillverkning av mäsk "kan" bestraffas:

I kap. 1 §5 stod det "samt andra alkoholdrycker som innehåller högst 22 volymprocent alkohol och som inte är spritdryck"

Räknas då inte mäsk som övrig dryck?
Nej. Mäsk ser lagen dock som spritdryck, enligt kap. 1 i alkohollagen.
Därför kan tillverkningen bestraffas. Men häll i ett par decilliter juicekoncentrat så är det vin i princip, och dom kan inte göra något (de svenska lagarna har ju sina kryphål så att säga).

Sedan vägs säkerligen förberedelse till brott in och andra heleveten om drycken definieras som mäsk.
Innehar man även destillationsapparat så blir ju inte saken bättre för det.
Men som sagt. Man ska aldrig gå med på att man innehar mäsk. I värsta fall, om man blir tagen på bar gärning med mäsken, säg "jag skulle precis slänga i dessa vattenmelonerna" så ses nog brottet som ringa och man undgår straff enligt alkohollagen kap. 10 §8.

Nu borde väl alla läsare och skribenter efter läst alla mina inlägg förstå en del om tillverknings/ansvars-bestämmelserna som som alkohollagen medför :-)

"Ju mer fördärvad staten är desto fler är lagarna."

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in