2001-07-06, 17:04
Medlem
Jag har byggt brännare innan och kan rätt så mycket om ämnet hembränneri.... Nu ska ja försöka göra en minibrännare som typ rymmer 2-4 liter. Det är typ lagom till en liter sprit. Undrar om nån har någon erfarenhet av minibrännare eller kanske t.o.m lite förslag på ritningar?
Citera
2001-07-06, 19:46
Medlem
Minibrännare??

Spelar höjden nån roll? Det svåraste är väl att minska kolonnhöjden utan att spriten blir sämre.
Citera
2001-07-06, 23:54
Medlem
Minibrännare??

Jo det var det där med kolonhöjden.... jag menar att bygga en liten brännare är inte så svårt... det e ju bara att minska kärlets storlek... men det var just sådana saker som kolonnen... o kylningen... det jag vill är att bygga en kolonn som är mindre och då skulle ha mindre kylning.... men jag vet inte hur det skulle gå.. ja menar att bara bygga en miniatyr av en vanlig kolon skulle knappast fungera tror jag... är det kanske någon som har testat??? Föresten hur kort kolon skulle man kunna ha som minst utan att göra kvaliten allt för dålig?? jag tror inte man skulle kunna minska med mer än 5 cm utan att det skulle märkas ganske mycket... föresten glömde jag kanske skriva att det räcker att den ger ca ~60%... jag menar att det trots allt bara är ett experiment och när man har fått den att funka kan man ju fila på den... Hoppas det finns någon som har erfarenhet i detta ... annars så tycker jag att det är ett intressant ämne som ingen? har tagit upp innan....
Citera
2001-07-07, 11:36
Medlem
Minibrännare??

Pja, men om du samtidigt minskar diametern på rören som går genom kolonnen, så blir ju kylningen effektivare.
Mindre ångor passerar igenom på samma tid, och då borde det i teorin räcka med kortare kylnings-sträcka.

Jämför med de små nätta destilatorerna som finns på en del skolor. Små och gjorda i glas, och bygger mer på bredden än höjden.

Trevlig tanke att kunna sitta vid köksbordet och se sin sprit bli till, från mäsk till ånga till snapsglas.
Citera
2001-07-08, 00:20
Medlem
Minibrännare??

Jo det är just det med om man minskar diametern.... men jag tror bara att detta fungerar i teorin eftersom att anläggningen måste bli mycket känsligare och därför väldigt svårt att få ut bra sprit.... Får väl testa om det går ... men destilatorerna på skolorna är svåra som fan att kontrolera... bara att destilera saltvatten är ju relativt svårt om man ska bli färdig någon gång och samtidigt inte koka vattnet så hårt att saltvattent bubblar över =( ...

Men skulle man inte kunna bygga den som en FOA typ ... alltså kolonnen .. typ så skulle man kanske kunna vika ihop den på något sätt så den blev kompakt....

Någon som har några kreativa förslag??
Citera
2001-07-08, 01:12
Medlem
Minibrännare??

Det som mest bestämmer vilken procenten på alkoholen som kommer ut är ju längden på kolonnen + kolonnfyllningen, därför kan du ha en kortare kolonn om du har bättre fyllning. Om du använder grovt rostfritt stålull så räcker det med en ca 30cm hög kolonn för att få ut 70-80%. Angående kylningen så ska kolonnen enbart kylas i toppen över fyllningen.
Citera
2001-07-08, 21:24
Medlem
Minibrännare??

Ursäkta en okunnig fråga, men vad vinner man på att bara kyla från toppen på kolonnen?
Förslaget med stålullen låter intressant, och det skall jag gladeligen testa.
(tackar)
Citera
2001-07-08, 23:26
Medlem
Minibrännare??

Med stållull så menar jag inte swinto utan dom där bollarna man kan köpa i vanliga livsmedelaffärer och brukar kallas "Stålboll" som används för att skrubba kastruller, stekpannor osv.

Kolonnen arbetar ju med flera steg, det lägsta steget är kokaren och för varje steg uppåt så stiger alkoholkoncentrationen och temperaturen minskar. Med bara en enda kylning i toppen så reglerar kolonnen sig själv och delar upp sig i flera steg. Men om man börjar kyla i mitten på den så störs detta och spriten får lägre procent.

Enda anledningen att ha genomgående kylning på andra ställen än i toppen är om värmekällan är för kraftig så att kolonnen börjar flöda utan extra kylning, men då är det bättre att använda en värmeregulator istället.
Citera
2001-07-09, 10:48
Medlem
Minibrännare??

Ah. Det var ju både enkelt och logiskt.
Tack för informationen.
Citera
2001-07-09, 11:52
Medlem
Minibrännare??

Slobban ... om man nu gör en kolonn som är låt oss säga 30 cm hög... tror du att ett 2 tums rör räcker?? .. Flödet måste ju inte va så stort ... kanske någon cl i minuten
Citera
2001-07-09, 19:40
Medlem
Minibrännare??

Ett två tums rör måste ju räcka det brukar ju användas på koloner som är 60 cm långa.
Citera
2001-07-09, 20:47
Medlem
Minibrännare??

Om du använder grovt stållull som fyllning kan du till och med använda 1 tums rör. Destillationen tar något längre tid men destillatorn blir mindre och smidigare. Även värmekällan kan då göras mindre.
Kvaliten försämras inget genom att minska kolonndiametern, bara destillationstiden, jag får ut 95% med en kolonndiameter på 1,1/4 tum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in