2006-12-22, 07:31
Medlem
Neveus avatar
Finns liknande trådar, dock har jag inte funnit något tillfredsställande svar så startar upp en ny tråd. Jag är ute efter en 32tums alternatvit 37tums lcdtv.

Har mellan 10-12k att spendera. Inbyggd digitalbox är det något att ha? Medveten om att det analoga nätet snart släcks ner.

Mycket prat angående HD-ready och Full-HD, även då priset gått ner rejält så tror jag inte att jag skulle ha råd med en Full-HD, kommer koppla min tv till datorn för filmvisning och dylikt. Så vore väldigt tacksam för förslag och tips. Tänkte inhandla min tv på mellandagsrean förhoppningsvis har den då gått ner lite till.

Tack på förhand. // N
Citera
2006-12-22, 12:05
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neveu
Finns liknande trådar, dock har jag inte funnit något tillfredsställande svar så startar upp en ny tråd. Jag är ute efter en 32tums alternatvit 37tums lcdtv.

Har mellan 10-12k att spendera. Inbyggd digitalbox är det något att ha? Medveten om att det analoga nätet snart släcks ner.

Mycket prat angående HD-ready och Full-HD, även då priset gått ner rejält så tror jag inte att jag skulle ha råd med en Full-HD, kommer koppla min tv till datorn för filmvisning och dylikt. Så vore väldigt tacksam för förslag och tips. Tänkte inhandla min tv på mellandagsrean förhoppningsvis har den då gått ner lite till.

Tack på förhand. // N

Du kommer använda TV mest för filmvisning? Varför inte sugen på en plasma istället? Du kommer isåfall få en bättre TV till det ändamålet för dem pengarna och även en större.

Du kan vänta något år innan du skaffar dig en FULL-HD. INte mycket än som vissas i det formatet.
Citera
2006-12-22, 12:31
Medlem
kimdah2002s avatar
En större tv är inte alltid bättre koppla en plasma till datorn NJÄE inge bra !
Citera
2006-12-22, 12:54
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
En större tv är inte alltid bättre koppla en plasma till datorn NJÄE inge bra !

Koppla plasma till dator funkar hur bra som helst. Utveckla gärna!?

En större är inte alltid bättre, men större är ofta att föredra.

EDIT: Såg inte att han skrev dylikt efter filmvisning. Då kan jag hålla med om att plasma inte är bra om det är tänkt att ha den kopplad konstant till datorn.
Citera
2006-12-22, 14:04
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Koppla plasma till dator funkar hur bra som helst. Utveckla gärna!?

En större är inte alltid bättre, men större är ofta att föredra.

EDIT: Såg inte att han skrev dylikt efter filmvisning. Då kan jag hålla med om att plasma inte är bra om det är tänkt att ha den kopplad konstant till datorn.
Ta upp en internetsida med liten text och försök och läsa den på en plasma så får du se gå sedan ut med hunden i 30 15 minuter och du har den fastbränd på skärmen Plasma håller på att ersättas av LCD då det är en bättre teknik varför köpa något gammalmodigt...

En stor tv i ett litet rum är inte så bra att sitta för nära och se en vanlig tv utsändning på en stor skärm är inte roligt...
Citera
2006-12-22, 14:52
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ta upp en internetsida med liten text och försök och läsa den på en plasma så får du se gå sedan ut med hunden i 30 15 minuter och du har den fastbränd på skärmen Plasma håller på att ersättas av LCD då det är en bättre teknik varför köpa något gammalmodigt...

En stor tv i ett litet rum är inte så bra att sitta för nära och se en vanlig tv utsändning på en stor skärm är inte roligt...

Jag håller absolut inte med dig, om något är gamalmodigt så är det dina kunskaper om just plasma

Jag har kopplat plasma till datorer och har inga problem att läsa texten? Att det skall brännas in efter 30 15 (?) minuter är nonsens, om det skulle vara så, så hade det inte varit möjligt att ens kunna kolla på vanliga kanaler på tv:n utan att logan ska brännas fast.
Visst om man nästintill bara ska köra den via dator och då menar jag inte köra film via datorn utan använda den som datorskärm så är plasma inte så lämpligt då man kommer utsätta den för enormt mycket statiska bilder.

Om man inte ska använda den till just en datorskärm så är en plasmaskärm helt klart att föredra då den visar bättre bild, tekniken är billigare och generellt en snabbare skärm.

Att LCD håller på att ersätta Plasma tror jag inte på. Det är snarare Plasma som får större marknadsandelar just pga att den inte har de problemet den haft tidigare med innbränningar.

Nu framgår det inte hur stort avstånd han hade täntk ha till tv, men runt 3 - 3,5 m duger bra till en 42". Det framgår inte i heller att analoganätet ska vara den primära källan utan det skulle vara film via dator och det håller bra kvalitet.
Men vill man inte ha 42" kan man köpa mindre, finns ju mindre plasma apparater också.
Citera
2006-12-22, 15:04
Medlem
kimdah2002s avatar
Om du läser den senaste försäljningsstatistiken (vilket jag gör dagligen i mitt jobb) så ser du att försäljningen av Plasma minskar och att lcd ökar kraftigt. Att en produkt minskar i försäljning på en ökande marknad tyder på att konsumenterna inte vill ha den

LCD är i alla lägen att föredra dom som framhåller plasma har helt enkelt missat att LCD utvecklingen gått om plasman med hästlängder

Analoga utsändingar har väl bara efterblivna delar av Sverige vi övriga ser digitaltv... TV usändingarna med dagens digitalteknik är dock inte mycket bättre tyvärr
Citera
2006-12-22, 15:19
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Om du läser den senaste försäljningsstatistiken (vilket jag gör dagligen i mitt jobb) så ser du att försäljningen av Plasma minskar och att lcd ökar kraftigt. Att en produkt minskar i försäljning på en ökande marknad tyder på att konsumenterna inte vill ha den

LCD är i alla lägen att föredra dom som framhåller plasma har helt enkelt missat att LCD utvecklingen gått om plasman med hästlängder

Analoga utsändingar har väl bara efterblivna delar av Sverige vi övriga ser digitaltv... TV usändingarna med dagens digitalteknik är dock inte mycket bättre tyvärr

Att den har gott om Plamsa med hästlängder är baras struntprat det vet även du =)
Vad är det för NY teknik som LCD har idag som den inte haft innan? LCD säljer mer än plasma men det är säkerligen för att konsumenter är rädda för att få inbränningar, något som lever vidare sen nåt år tebax då det var vanligt. Det hade varit kul att ta del av dem försäljningslistorna, inte föra tt jag inte tror dig men det hade varit intressant att läsa.

Vem som helst kan göra ett enkelt test vad som visar bäst bild, idag är det plasma, utan tvekan så enkelt är det. Igår var jag och titta på Panasonics Blu-ray spelare på On Off mobilia, och där är ändå lokalerna ljusa vilket är det förhållande som LCD passar bäst i. Där stod en Sony LCD vet inte vilken modell och spelade upp Sin City Bra bild? Skulle inte tro det.

EDIT: Om jag utgår ifrån att du endast vill ha en LCD så ser denna ok ut. http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=101784
Går du ner i storlek eller utan digitalmottagare får du ju en bättre TV. Jag hade nog kört utan digitalmottagare då sånt ingår gratis, har för mig det är så för mig.
Citera
2006-12-22, 15:38
Medlem
kimdah2002s avatar
Totalt såldes 26290 plasma-tv och 100220 lcd-tv-apparater i Sverige under perioden juli till september 2006

Konsumenten bestämmer vad som är bäst...

EOD
Citera
2006-12-22, 16:18
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Konsumenten bestämmer alltid vad han vill ha, om det sedan är det som är bäst är en annan fråga...
Citera
2006-12-22, 16:27
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Totalt såldes 26290 plasma-tv och 100220 lcd-tv-apparater i Sverige under perioden juli till september 2006

EOD

Ja det är stor skillnad. En anledning till att det kan vara så förutom okunskap är ju att majoriteten till sålde skärmar är säkerligen under 42" och i den storleken är inte plasma så vanligt.

Fast jag väntar till Herr? Neveu är tebax med emr info innan jag kommer med fler förslag.
Citera
2006-12-22, 16:47
Medlem
Neveus avatar
Hej, alla, har läst igenom samtliga inlägg kliar mig lite på huvet, har fastnat för lcd tyvärr, en 42 tums plasma vore i de största laget där tvn ska stå, 37tums är en smärtgräns jag inte kommer passera, regelbunden användning av tvn via datorn kommer att ske. Även om det är dumt är jag nojjig över inbränning och dylikt. Så ge förslag på lcdtvs är ni snälla .

Med vänlig hälsning // N
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in