Citat:
Ursprungligen postat av Waldo.Lydecker
Man tror ju alltid att piloterna vet var dom är, men den här piloten låg uppenbarligen för lågt för tidigt. Jag har försökt kolla på kartan för att se vilket område det skulle kunna vara, men jag har inte hittat det. Rödbruna tegellängor, platt svart plåttak, typiskt 70-tals område. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv som dom få sekunderna vi låg där.
Låter otäckt!
Du är säker på att det inte var något område som ligger parallellt med inflygningen?
På Bromma används ILS, vilket i praktiken innebär att man sjunker ned med hjälp av en glidbanesändare. Då får man sjunka ända ner till 60 meters höjd innan man måste avbryta.
Citat:
Ursprungligen postat av FCKD
det är inte bara kaptener som får landa, man turas om, speciellt vid manuellt landning
Ja, så är det förstås.
Man turas om, så varannan gång startar, landar och flyger den ene och då pratar den andre i radio och assisterar.
För det mesta har styrmannen och kaptenen exakt samma utbildningsnivå, så det som avgör vem som är kapten och styrman är för det mesta anställningstid i företaget (förutsatt att bolagets timkrav för att bli kapten är uppfyllt).
Citat:
Ursprungligen postat av FCKD
På Arlanda tex måste man landa automatiskt dvs via ILS.
Många storflygplatser måste landning ske via system oavsätt väder.
Det stämmer däremot inte att man måste landa automatiskt.
Inflygning på t.ex. Arlanda sker mer hjälp av ILS, men för det mesta handflyger man hela vägen ner och landar manuellt.