2000-09-12, 03:22
Medlem
Är det någon som har pejl på hur mycket alkohol som krävs för att man skall kunna dö av det?

Dvs. Inte kvävas av spyor utan verkligen DÖ av alkoholen....

Typ i promille alternativt liter 40% i normalstor normaltolerant människa.

/Coffin
Citera
2000-09-12, 12:05
Medlem
Dödlig Mängd

Hej Coffin!

2,5 till 5 promille.
Vad som är förgiftningsdos beror inte bara på själva kemikalien. Det beror ännu mer på hur frisk människan är i övrigt - kroppsligt och själsligt.

Dosering är alltid ett samspel mellan den unika individen, situationen kring människan (luft, temperatur mm) och kropp och psyke. 3 promille klarar du ena dagen. En annan dag - med depression, infektion, dålig, kylig luft mm...då kan du dö.

Det är ytterst ovanligt att friska människor dör av alkoholförgiftning. De flesta som dör på detta vis är hårt nedsupna som lagt sig och druckit sig medvetslösa, vaknat, druckit igen, vaknat, druckit igen.

Det händer dock att icke-alkoholiserade, friska människor dör av alkoholöverdos. Då har de klunkat i sig en stor mängd starksprit i ett svep. Då slås kroppens naturliga försvarsmekanismer ut innan de hunnit börja fungera. Att kräkas t ex.

Det är samma sak med narkotikaöverdoser. Många heroinister som dör i överdos har egentligen inga dödliga mängder droger i sig. Det är kropp och psyke som inte orkar längre.
Citera
2000-09-16, 22:32
äldre konto (old)
Ej medlem
Dödlig Mängd

Skulle tro att du nog dör om du skjuter lite strårom...
Citera
2000-09-17, 16:42
Medlem
Dödlig Mängd

Fick 4.2 i promille en gång.
Vaknade på sjukan ,full som fan och med bruten fot:)
Citera
2000-09-23, 22:25
Medlem
Dödlig Mängd

Det beror ju alldeles på vilken tollerans nivå den personen som dricker har.Och om man har tagit droger, om man tex. har tagit amfetamin så kan man få väldigt hög promille.Man kan få upp mot 8 promille, man tål ju fan hur mycket sprit som helst innan man blir full.
Citera
2000-09-23, 23:03
Medlem
Dödlig Mängd

ere...Hur vet du att man kan ta 8 promille? Är det inte kaxigt macho-prat? Såvitt jag vet dör personer mer stor alkoholtolerans redan vid 4-5 promille.
Har jag fel?
Citera
2000-09-24, 03:43
Medlem
Dödlig Mängd

Jag har hört om alcoholister som har haft typ 8 promille.
Och om man tar amfetamin så tål kroppen mer sprit, men jag har inte sagt att en vanlig svensson som tar affe och dricker får så hög promille.
Men hyffsat hög promille får man.
Citera
2000-09-24, 04:02
Medlem
Dödlig Mängd

Världsrekordet ligger på över 39... slå det om ni kan amatörer
Citera
2000-09-24, 09:14
Dödlig Mängd

Möjligt. men världsrekordet utan dödlig utgång ligger på 12 promille.
Citera
2000-10-01, 21:25
äldre konto (old)
Ej medlem
Dödlig Mängd

LOL

käka E och var glad istället!
Citera
2001-05-26, 23:07
Medlem
Dödlig Mängd

rätt!

IRKS: som du säger, rekordet ligger på 12-13 promille utan dödlig utgång...

39 promille däremot har jag svårt att tro att nån kunnat uppnå innan man dött...

Beakta detta =

En fransman togs in av polisen då han cyklade lite vingligt...efter mätningar visade det sig att han hade över 10 promille!!!!! (upp mot tolv tror jag till och med)

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in