Bli 25% fullare!
Fresco...Jag är inte 100% säker, men jag tror att du är ute och cyklar med fjortis-grejer, utklädd i laboratorievit fejk-kostym.
Jag tror:
Det är inte metabolismen i magsäcken som påverkas. Det är bara själva nedbrytningshastigheten i levern som förlångsammas när levern blir hårt belastad.
Kroppen tar inte upp MER etanol än man dricker...man blir bara nykter mycket långsammare. Nedbrytningen/baksmällan blir alltså långdragen och levern får sig en knäck.
Är det inte hyckleri att sprida sådan här låssas-saklig information som uppenbarligen är farlig för människor? Är det inte bättre att helt enkelt betala den där extra ölen?
F ö vill jag påminna om att Alvedon, Reliv m fl värktabletter som innehåller paracetamol är fan så mycket farligare än acetylsalicylsyra i kombination med alkohol. Och att Distalgesic o a tabletter som innehåller dextropropoxifen skördar 200 människoliv per år, ofta i kombination med alkohol. Det behövs inte så många tabletter för att dö.
PS. Hjärtat påverkas visst av acetylsalicylsyra, dvs hjärtat arbetar lite lättare när blodet förtunnas. Gamla människor rekommenderas ibland att äta en halv barnmagnecyl om dagen p g a detta.