2000-09-11, 18:21
Medlem
I kroppen finns det ämnen som hämmar metabolismen av Etanol i Magsäcken...
Ett ämne som gör detta kallas Acetylsalicylsyra. Acetylsalicylsyra finns i värktabletter t.ex. Magnecyl och Aspirin. Om intag av Acetylsalicylsyra sker i samband med Etanol intag, kommer kroppen ta upp 25% mer Etanol!

Formeln för mängden Acetylsalicylsyra per cl Etanol lyder:
X=Kroppsvikt, Y=Ren Etanol i Cl
(0,3X)/8,3=Y
Tag 1Y per 1g Acetylsalicylsyra för maximal effekt.

* Kom ihåg att Levern bryter ner Etanolen före Actylsalicylsyran.
Detta leder till att levern inte hinner med sina andra sysslor
och vid REGELBUNDEN användning kan din lever skadas allvarligt.
Acetylsalicylsyran gör även att blodet får det svårare att
koagulera. Detta medför en allvarlig skaderisk vid t.ex. fall
i fyllan.
Etanol retar magsäcken som producerar magsyra. Magsyra och
Acetylsalicylsyra gynnar magsår.
Citera
2000-09-11, 21:23
Medlem
Bli 25% fullare!

Vi som har en längd på -160 och en kroppsvikt på -60 och är kvinnor behöver dessvärre råd åt motsatt håll då vi har en rörade låg tolerans som gör att vi påminner starkt om förvirrade babianer innan gryningen.

MVH
Citera
2000-09-12, 00:44
Medlem
Bli 25% fullare!

Nu trillade femkronan ner.
Det där magnecyltricket körde vi med när vi gick i 7:an och effekten uteblev helt för det mesta.

/L
Citera
2000-09-14, 23:30
äldre konto (old)
Ej medlem
Bli 25% fullare!

Det enda som händer är att hjärtat kan få sig en rejäl känga. Men vill ni riskera det så finns det fan så mycket roligare grejer än alkohol och Magnecyl. Väx upp.
Citera
2000-09-16, 01:20
Medlem
Bli 25% fullare!

E-me... va fan sanckar du om hjärtat?
jag har aldig hört talas om nåt så bissart som att hjärtat skull påverkas av varken alkohol eller acetylsalicylsyra...
Metabolismen av alkohol i magsäcken har fan inget med hjärtat att göra...
Klart det finns roligare saker än alkohol... vad jag skrev var att kroppen tar upp 25% mer alkohol med t.ex. magnecyl...

Väx upp du med och läs på lite mer...
Citera
2000-09-16, 18:27
Medlem
Bli 25% fullare!

Fresco...Jag är inte 100% säker, men jag tror att du är ute och cyklar med fjortis-grejer, utklädd i laboratorievit fejk-kostym.
Jag tror:
Det är inte metabolismen i magsäcken som påverkas. Det är bara själva nedbrytningshastigheten i levern som förlångsammas när levern blir hårt belastad.
Kroppen tar inte upp MER etanol än man dricker...man blir bara nykter mycket långsammare. Nedbrytningen/baksmällan blir alltså långdragen och levern får sig en knäck.

Är det inte hyckleri att sprida sådan här låssas-saklig information som uppenbarligen är farlig för människor? Är det inte bättre att helt enkelt betala den där extra ölen?

F ö vill jag påminna om att Alvedon, Reliv m fl värktabletter som innehåller paracetamol är fan så mycket farligare än acetylsalicylsyra i kombination med alkohol. Och att Distalgesic o a tabletter som innehåller dextropropoxifen skördar 200 människoliv per år, ofta i kombination med alkohol. Det behövs inte så många tabletter för att dö.

PS. Hjärtat påverkas visst av acetylsalicylsyra, dvs hjärtat arbetar lite lättare när blodet förtunnas. Gamla människor rekommenderas ibland att äta en halv barnmagnecyl om dagen p g a detta.
Citera
2000-09-17, 13:56
Medlem
Bli 25% fullare!

det är nog bättre att injicera skiten, då blir man garanterat packad på några sekunder!
Citera
2000-09-17, 20:01
Medlem
Bli 25% fullare!

MenTal:
Enligt FASS (proffs varianten) så stämmer det att Acetylsalicylsyra får kroppen att ta upp 25% mer alkohol. Vet dock inte hur det går till, antingen menar dom fortare eller så tar man inte upp all alkohol normalt. Det står inte att det skulle vara farligt utom för alkoholiserade som kan får problem. Men det är ju förståss onödigt att ta risken. En bra förfest får dig mer än 25% fullare för en låg kostnad :-)
Citera
2000-09-17, 20:16
Medlem
Bli 25% fullare!

Hej Någon!
Tack...det vore bra att få detta utrett...så man vet säkert. Frågan är...gäller det kanske bara viss sorts alkohol, öl t ex. Men inte vodka som mest bara är ren etanol & vatten? Jag vet inte...

Låt oss kolla saken *kliar mitt huvud* Jag ska fråga...

Jovisst är det farligt. Apoteken sprider en broschyr om värktabletter och alkohol. Den är dock rätt luddig. Man väjer för att skriva ut detaljerad information eftersom denna riskerar att skada ungdomar, självmördare m fl. Sådan information används inte sällan som instruktion *suck*
Citera
2000-09-19, 07:53
Medlem
Bli 25% fullare!

kan leda till andingsstillestånd om det intas med alkohol och det behövs ingen större dos dextropropoxifen för den effekten vill jag minnas.

/U
Citera
2000-09-20, 19:01
Medlem
Bli 25% fullare!

Att man kan bli lite fullare är i vissa fall sant.
Sant är också att i Sverige har man ibland en förmåga att överdriva riskerna med droger,men faktum är att blandningen av vanliga värktabletter och alkohol faktiskt är väldigt farligt,polarens 16-åriga dotter blandade några Alvedon med alkohol och fick så svåra leverskador att hon måste äta enbart "lätt-kost" och inte kan dricka en droppe alkohol på väldigt lång tid.

I vissa fall kan faktiskt hjärtat stanna.
Särskilt Alvedon sägs vara extra farligt men även andra värktabletter.
Skaderiskerna anser jag är alldeles för stora i förhållande till den ytterst lila effekten.
Citera
2000-09-22, 00:13
Medlem
Bli 25% fullare!

Tack Inge Finkel! Bra talat...

Jag arbetade en gång med en gymnasieundersökning där åk 2-elever svarade på frågor om de använt värktabletter och alkohol i kombination. Kunskapsläget kan enkelt sammanfattas med kommentarer som klottrats i marginalen av 2 elever:

Ja, men ingen höjdare precis!
Ja tyvärr. Jag får leva med leverskador resten av mitt liv.

Båda lika sanna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in