Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2006-12-20, 11:41
Medlem
Bråkmakarns avatar
Hej på er

Jag köpte en rejäl julskinka av märket moab förra veckan och kokade den natten mellan lördag och söndag. Satt fint med en macka ljummen skinka mitt i natten.

Jag kokade den i vatten med morötter, lagerblad, lök, och vitpeppar. Kärntemperaturen 69 grader, då tog jag upp den.
Griljerade den med ägg, slotts senap och mortlad falu rågrut som ströbröd.

Äter skinkan på grovt bröd (pågens gott gräddat) med smör, slotts senap, och äppelmos

Ni då?
Citera
2006-12-20, 12:32
Medlem
Seamus Costellos avatar
Julmat är ingen favorit, så jag köpte en kokt rackare. Dom är ok, en piggham. Vört och min egna senap. Fråga, kolon: Om man nu vill dricka vin till, vilket jag vill, vad fan ska jag välja? Utan senap är det väl inga problem, då tar jag en Pinot Noir eller nåt, men om jag har senap på? Och vill dricka rött?
Citera
2006-12-20, 14:07
Medlem
Kuggarns avatar
Jag kör min i stekpåse i ugn tills rätt kärntemp uppnåtts. Skär bort svålen och låter den vila tills dagen därpå då jag griljerar den med grov senap, ägg och ströbröd.

Äter den helst på knäckmacka med dijonsenap eller tillsammans med en senapssås.
Citera
2006-12-20, 15:25
Medlem
Köper färdigkokt -> In i ugn -> Julnäcke + Skinka + Slotts senap
Citera
2006-12-20, 17:35
Medlem
Seamus Costellos avatar
Gjorde just min senap. Kan rekommendera. Senapspulver, porter, lönnsirap och muscovadosocker... blev en julig rackare.
Citera
2006-12-20, 17:41
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Köper färdigkokt -> In i ugn -> Julnäcke + Skinka + Slotts senap
Ungefär så, ja. Finns annat att lägga energin på.
Citera
2006-12-20, 18:30
Medlem
StigAllans avatar
Kör min i stekpåse med lite kryddor.
Brukar nyttja Tore Wretmans recept från boken "Om den ärbara vällusten"
Inte rakt av för där kokar han den i kastrull, vilket jag inte gör.
Men i övrigt så följer jag hans recept hyfsat.

Brukar köpa en skinka på 3-3,5 kg
I stekpåsen hamnar då några halverade shalottenlökar, ett antal vitpepparkorn, lite kryddpepparkorn, och någon eller ett par kryddnejlikor.
Temperatur ritualen följer jag slaviskt men i modifierad form.
En digital stektermometer är ett måste.
Tryck termometerns känselkropp till mitten av skinkan och stoppa in den i en stekpåse.
In med tillbehören och försök försluta stekpåsen så att den passar in runt termometern och inte bränner hål någonstans av närkontakt med het plåt.
Enligt Wretman så avslutar han sitt grytkok vid 67 grader och det gör jag också i stekpåsen.
Temperaturen stiger nämligen i den oöppnade stekpåsen till 70 grader och då är det dags att sticka hål på påsen för att släppa ner den goda buljong som bildats i en kastrull.
Ta sedan ut skinkan ur påsen och griljera med en blandning av de goda senapssorter du har i kylen ihopvispat med ett par äggulor.
strö över rivebröd och in i 200 grader varm ugn.
Kan vara nödvändigt att vända skinkan för att den ska bli jämt griljerad.

Tekniken ovan brukar ge både en fin buljong till att mjuka upp bröd med samt en väldigt god skinka.
Testa och njut.

Man får förståss späda ut buljongen och kanske tillsätta någon buljongtärning om man ska göra Blöjta.
Citera
2006-12-20, 19:16
Medlem
Trumpeters avatar
Köper färdigkokt, slänger in den i ugnen. Äter gärna några skivor med senap när skinkan är precis klar. Den kalla skinkan läggs sedan med fördel på vörtbröd med mycket stark senap.
Citera
2006-12-21, 13:09
Medlem
Blåbärskungens avatar
Kokar med Lagerblad, Nejlikor, Vitpeppar, Kryddpeppar, Äpple och lök. Sen grilljerar jag den med skånsk senap och ströbröd sen in i ugnen. Kokvattnet reducerar jag, silar och sparar till dopp i grytan.
Citera
2006-12-21, 13:23
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Kör min i stekpåse med lite kryddor.
Brukar nyttja Tore Wretmans recept från boken "Om den ärbara vällusten"
Inte rakt av för där kokar han den i kastrull, vilket jag inte gör.
Men i övrigt så följer jag hans recept hyfsat.

Brukar köpa en skinka på 3-3,5 kg
I stekpåsen hamnar då några halverade shalottenlökar, ett antal vitpepparkorn, lite kryddpepparkorn, och någon eller ett par kryddnejlikor.
Temperatur ritualen följer jag slaviskt men i modifierad form.
En digital stektermometer är ett måste.
Tryck termometerns känselkropp till mitten av skinkan och stoppa in den i en stekpåse.
In med tillbehören och försök försluta stekpåsen så att den passar in runt termometern och inte bränner hål någonstans av närkontakt med het plåt.
Enligt Wretman så avslutar han sitt grytkok vid 67 grader och det gör jag också i stekpåsen.
Temperaturen stiger nämligen i den oöppnade stekpåsen till 70 grader och då är det dags att sticka hål på påsen för att släppa ner den goda buljong som bildats i en kastrull.
Ta sedan ut skinkan ur påsen och griljera med en blandning av de goda senapssorter du har i kylen ihopvispat med ett par äggulor.
strö över rivebröd och in i 200 grader varm ugn.
Kan vara nödvändigt att vända skinkan för att den ska bli jämt griljerad.

Tekniken ovan brukar ge både en fin buljong till att mjuka upp bröd med samt en väldigt god skinka.
Testa och njut.

Man får förståss späda ut buljongen och kanske tillsätta någon buljongtärning om man ska göra Blöjta.
Ja va fan... får väl göra en skinka till då. För buljongens skull. Och Wretmans...
Citera
2006-12-21, 13:29
Medlem
Mysonoxens avatar
Köper färdigkokt, griljerar med blandning av äggula + Graveleijs senap, på med ströbröd. 15 min i ugnen = klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in