2000-08-29, 19:33
Medlem
Jag undrar vad det beror på att jag alldrig börjar må illa och spy hur mycket jag än dricker,kan dricka tills jag somnar/blir medvetslös upp till en liter vodka på en kväll och kan bli så full att jag knappt vet vem jag är men spyr gör jag möjligen vid tillnyktrandet dagen efter.
Mina kompisar säger att det är ett tecken på att jag börjar bli alkoholist, slutade spy när jag var 16, är nu 17.

Har provat hasch en gång och även då så sade de jag rökte med att inte ens de skulle tåla så mycket utan att spy (kan ju hända även med stora mängder hasch när man är ovan).

Började dricka när jag var 13 och nu går jag igång på en mellanöl,men kan sedan dricka massor.

Alkoholist,Ja,visst! (?)
Citera
2000-08-29, 23:41
Medlem
spyr alldrig!

Alkoholism har ju inget att göra med om du spyr eller inte. Banka in detta i skallen på din vän. Alkoholism handlar om KONSEKVENSERNA av att dricka!! Man kan festa som en ryssknullad finne utan att vara alkoholist om man inte försummar något eller någon. Om man däremot vaknar upp dagen efter kvällen före och inte har något jobb kvar, en flickvän som är på tjocken för sjuttioelfte gången samt ett marsvin, och det enda man tycker är lite jävligt är att man har slut på bärs, så ska man nog ändra sitt beteende en smula
Citera
2000-08-31, 01:20
Medlem
spyr alldrig!

är det bra att kunna dricka mycket???
det blir ju bara dyrt...

/qwerzy
Citera
2000-08-31, 11:11
Medlem
spyr alldrig!

Alltid stavas alltid med två "L". Aldrig stavas aldrig med två "L"... Jaja. Jag spyr heller aldrig när jag dricker... Hur mycket det än är jag har hällt i mig... Eller vad. Inte heller på röka har jag lyckats spy. Jag tror det är olika från person till person om man spyr eller inte... Inte fan beror det på alkoholism iaf! Jag tycker det verkar som att alkisar spyr allt som oftast...
Citera
2000-09-01, 00:07
Medlem
spyr alldrig!

Lyckats spy? Misslyckats och råkat spy kanske du menar? ;)

Tebax till ämnet, jag spyr nästan aldrig, men jag bli fan alltid fullast.
Testa att drick en kvarting tequila på 15 min, så får vi se :)

"Alltid stavas alltid med två "L". Aldrig stavas aldrig med två "L"..."

Ha ha, nån som kan iaf...
Citera
2000-09-02, 14:44
Medlem
spyr alldrig!

Hej Thomas!
Dina kompisar har antagligen rätt i att du är på väg in i alkoholism. På väg in i...inte fullt färdig alkis. Det tar lite tid, år. Du kan alltid vända...var rädd om dig min vän.

Är du jättelång, kraftig?

Det du beskriver är inte normalt.
Det mest onormala är nog att du säger att du kan dricka en liter vodka - utan att hamna medvetslös på intensiven. Det tyder på rätt kraftig toleransutveckling - en av alkoholismens grundbultar. Mer än 35 cl ska man inte tåla...normalt sett. En kvarter alltså.

Detta att inte spy kan förklaras på olika sätt. Jag vet inte vad som känns mest rätt för dig?
En förklaring är just toleransen, att du "tål" mer och mer.
En annan är att du dricker häftigt, drar i dig massor starksprit i ett svep. Då "förlamas" kroppens naturliga försvarsmekanism innan de hinner sätta igång. Man ska vara GLAD om man spyr. Det betyder att kroppen fungerar bra.
En tredje förklaring är att vissa människor har svårt att spy. Det är ofta något psykologiskt, att man avskyr det. Kroppen har alltså hämningar. Så mycket som du säger att du dricker borde kroppen dock normalt ge fan i om du gillar att spy eller inte. Kroppen är klokare än förståndet när det gäller gifter :-)

Glöm aldrig att alkohol är ett bedövningsmedel. Det är inte friskt att bedöva sig kraftigt.

Får jag föreslå dig två saker som kanske inte känns så kul, men i alla fall:
Ta dig en helvit period på 5-6 månader, inte ens en öl
Gå till en privat doktor (allmänläkare) och begär total sekretess från honom/henne. Berätta att du druckit mycket och be om en hälsokontroll, t ex hur levern mår. Det kostar 2-400 kronor.

Om det är som du säger borde du redan nu ha vissa leverskador. Om du slutar dricka ett tag så får levern chansen att läka. Man måste ha en bra lever för att kunna leva :-) En dålig lever gör dig kraftlös och illamående dagarna i ända och då är livet inte kul.

Jag tror helt enkelt att du behöver veta ditt personliga läge för att kunna bestämma hur du vill leva framöver. Var inte rädd för att ta reda på var du står.

Lycka till med allt!

Citera
2000-09-04, 08:23
Medlem
spyr alldrig!

... Dra åt helvete... Du verkar fan inte veta ett skit! Har polare som nästan drack en sjua första gången de söp... Det bara är så att vissa tål mer och andra mindre, men det skiter väl du i...
Citera
2000-09-04, 17:43
Medlem
spyr alldrig!

Ja, vissa tål mycket. Men det är ovanligt att tåla en sjuttis eller en liter, ytterst ovanligt när man är som Thomas, 17.

Det är regeln, din kompis är undantaget. C.:a 10% av folket hör till dem som tål jättemycket. Det är samma grupp som får stora fysiska alkoholskador om de dricker ofta. Det är ju inte så konstigt...högre doser i samma kropp. Det är fakta...

Thomas????
Citera
2000-09-06, 19:17
Medlem
spyr alldrig!

Tack så mycket för tippsen, Mental och ni andra, har redan dragit ned och slutat dricka flera dar i rad.
Citera
2000-09-08, 01:22
Medlem
spyr alldrig!

Jag drog i mig 1.2 liter på min dåvarande flickväns födelsedag jag var då 17...jag var jävlar i mig inte rolig, tydligen...överlevde dock
Citera
2000-09-09, 22:37
Medlem
spyr alldrig!

vänta till ni har passerat 20-25 års åldern. Då kommer även ni att veta vad fyllesjuka är. ... jävla fjårtisar!
Citera
2000-09-11, 10:35
Medlem
spyr alldrig!

Så sant så Jens jag vet vad du menar, när det börjar sätta sej på närverna kan man hålla sej för skratt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in