2006-12-20, 08:11
Medlem
Derisions avatar
Jag är inte reilogiös, så jag firar inte jul. Kommer f.ö vara ensam hemma då sambon jobbar.
Citera
2006-12-20, 10:26
Medlem
BassInYoFaces avatar
Jag känner mig lite ambivalent inför julhelgen. Gillar ju traditionen att fira jul med släktingar, men samtidigt så tycker jag det är jobbigt att packa ihop så mycket folk på ett och samma ställe. Kan bli lite påfrestande.

Just i år skall jag dessutom dela sovrum med folk jag inte känner speciellt väl, och det har jag lite ångest inför.

Så jag är inte ensam på julafton men jag skulle nog faktiskt föredra det den här julen.
Citera
2006-12-20, 10:49
Medlem
Apelsinens avatar
Gillar faktiskt inte julen alls, vi firar det knappt i våran familj. Ska iaf till Sälen över jul och nyår för att åka skidor och partajja med min syster, hennes väninna och en av mina polare. Ska bli grymt roligt. Hade vi inte åkt till Sälen hade jag nog inte gjort något speciellt på julafton, antagligen jobbat.
Citera
2006-12-20, 11:50
Medlem
Tacoritzs avatar
Julen firar jag här hemma med familjen men jag skulle inte ha något emot att jobba.
"Familjer kommer och går men extra hög lön under julen får man bara en gång om året" som man brukar säga.
Citera
2006-12-20, 11:56
Medlem
Bartolomaioss avatar
Enligt mig är julen den sista helgdagen där gemenskap med familjen ges plats. Alla andra helgdagar är till för att firas med vänner eller genom ett hejdlöst supande. Om det är någon tid på året jag inte vill vara ensam är det på julafton, sedan kanske det blir ett problem med hur familjen skall samlas om det t ex finns två syskon med respektive och en svärfar/mor som vill vara med. Men det mesta går nog att lösa om man vill.

Ett tips är att du sätter in glöggen i micron så du får den varm, det blir lite godare så helt enkelt

(glöm inte russin och mandel bara)
Citera
2006-12-20, 14:01
Medlem
Ska vara med familjen eftersom det är enda dagen på året vi alla träffas.. men annars är julen mest jobbig tycker jag, sen blir det utgång vid tolvslaget som vanligt.
Citera
2006-12-20, 14:07
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
Ska vara med familjen eftersom det är enda dagen på året vi alla träffas.. men annars är julen mest jobbig tycker jag, sen blir det utgång vid tolvslaget som vanligt.

Exakt, typ enda gången på året man käkar tillsammans med alla i familjen.

Dagen innan är det tradition att supa huvet av sig och sedan sitta bakfull på julafton och kolla Kalle Anka.

Känns som man kan pausa julen lite tills knoddarna kommer. Köper lite symboliska presenter och käkar lite gott i princip.

Så är inte ensam på julen nej.
Citera
2006-12-20, 14:15
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derision
Jag är inte reilogiös, så jag firar inte jul. Kommer f.ö vara ensam hemma då sambon jobbar.

Jag är inte heller religiös, så jag firar midvinterblot. En kulturgärning samtidigt som jag kan äta skinka, dricka öl och leva ut ett flertal dödssynder med gott samvete utan att behöva hyckla.

Men jag skulle nog faktiskt klara mig bra utan julen. Det känns alltid så konstlat och stämningen hemma brukar bli lite småtryckt efter ett tag.
Citera
2006-12-20, 14:35
Medlem
Daineas avatar
I år kommer jag att vara hemma med min far på julafton och hälsa på min mor och bror på juldagen, men jag har firat jul ensam förr. Eftersom jag alldeles för mycket av en spartan för att springa runt och julpynta, griljera skinka och annat så har det blivit restaurang på dagen och krogen på kvällen, för de som aldrig gjort det så tycker jag de ska prova åtminstone en gång, det är faktiskt ganska mysigt.
Citera
2006-12-20, 14:44
Medlem
Mizzas avatar
I år blir det stor familje-träff på julafton och även på Annandagen. Har dock varit själv över någon jul förut men det var trist och inget jag vill uppleva igen. Jag tycker synd om dem som måste vara ensamma över just julafton, det är skillnad om man ska jobba förstås, men att tvingas sitta ensam, buäh!
Är det inte så förresten att julafton är den dagen på året då det sker mest självmord?

Nåja, hur som helst! Utgång blir det aldrig förrän på juldagen då man ska vara hemma på julaftonskvällen tycker jag.
Citera
2006-12-20, 15:40
Medlem
Jag ska inte vara ensam på julen.

Min mammas granne, som hon är bra kompis med ska dock vara ensam. Min mamma bjöd därför in henne till oss.
Visst, en god gärning kanske, men jag tycker det är trams.

Min far ska dock vara ensam, och han ser absolut inga problem med det, det gör inte jag heller.
Firar jul med honom nästa år istället.

Julen är som vilken annan dag som helst.
Citera
2006-12-20, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Derision
Jag är inte reilogiös, så jag firar inte jul.
Jag är heller inte religiös, jag firar inte julen till åminnelse av jesus födelse. Jag firar den i kapitalismens tecken, till åminnelse av alla fina slantar man tjänat in genom åren. Julmånaden brukar nämligen vara en bra månad för mina affärer, jag brukar alltid göra rekordvinster i december så det firar jag. Utom i år, i år verkar folk ha sämre med pengar eftersom december än sålänge varit något sämre än förra året.

// Roger P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in