2000-07-11, 15:36
Medlem
Nån som har något bra tips på hur jag skall hålla mig vaken när jag druckit alkohol? Senast i helgen somnade jag inne på puben så... och detta var inte första gången
Citera
2000-07-11, 21:05
Medlem
Hålla sig vaken!!!

Drick mindre!
Citera
2000-07-11, 21:17
Medlem
Hålla sig vaken!!!

Drick mer naturligtvis, brempa består nästan bara av kolhydrater, & socker blir man pigg av.
Citera
2000-07-12, 11:48
Medlem
Hålla sig vaken!!!

Det finns inga kolhydrater i sprit!
Däremot så går etanolmetaboliterna in i citronsyracykeln och ger energi.

Ät koffein eller Efedrin så håller du dig vaken... Ta lite amfetamin så kan du supa hela natten! :-)
Citera
2000-07-20, 22:53
Medlem
Hålla sig vaken!!!

Öhh, det är väl så att helt vanlig bolagssprit innehåller i all fall runt 40 procent alkohol. Och om jag fattade naturvetenskapen helt rätt är alkohol ett socker. Och socker är lika med kolhydrater. Så nog finns det kolhydrater i sprit...
Vilken typ av energi skulle kroppen tillgodogöra sig genom citronsyracykeln? Låter konstigt. Men upplys mig gärna. Är ärligt nyfiken på en förklaring.
Citera
2000-07-23, 12:52
Medlem
Hålla sig vaken!!!

Etanol är ingen kolhydrat utan en alkohol.
Energin som kroppen får genom citronsyracykeln, eller Krebs cykel som den också kallas, är ATP.
ATP används som energikälla i cellerna...
Etanol går in i cykeln genom att först oxideras till Acetaldehyd, därefter till Ättiksyra, som i formen av Acetyl-CoA förenar sig med Oxaloacetat i cykeln.
Citronsyracykeln är till för att degradera molekyler till Koldioxid och vatten.

Glykolysen, en annan kedja av reaktioner, har hand om kolhydrater.

Jag skulle kunna vara betydligt mer ingående, men tror det räcker för att stilla din kunskapstörst... Dessutom är det svårt att förstå utan mer ingående kemikunskaper.

Citera
2000-07-23, 14:36
Medlem
Hålla sig vaken!!!

Spritmannen:
Socker blir du pigg av en pytteliten stund (1 socker bit=mindre än 1 minut) sedan blir du bara tröttare än du var innan du käkade/drack sockret!
Citera
2000-07-25, 18:10
Medlem
Hålla sig vaken!!!

Men va fan? Jag blir ju fet av att dricka sprit. Och kroppen har ju inga andra sätt att ta upp näring än genom kolhydrater och fett. Och fett finns det ju ändå inte i alkohol, alltså måste det vara kolhydrater. Eller?
Kan du förklara så att en lekman förstår? Tycker fortfarande att frågan är intressant.
Citera
2000-07-26, 10:34
Medlem
Hålla sig vaken!!!

När inget absolut behov att energi finns för cellerna så kataboliseras en
del av alkoholen till fettsyror. (Som lagras för senare bruk)
Därför blir man fet!

Citera
2000-07-28, 01:39
Medlem
Hålla sig vaken!!!

ät E!
Citera
2000-07-30, 00:18
Hålla sig vaken!!!

drick redbull vodka... smakar kanske inte så mkt mer än läsk men ändå...man e garanterat pigg.... förfesta gärna med redbull vodka eller vad fan för nån sprit som helst...

E va kanske inte heller nåt dåligt förslag... felet e bara att då stänger alla discon för tidigt..=) (om det då inte e rave)
Citera
2000-09-24, 05:00
Medlem
Hålla sig vaken!!!

För helvete.. alkohol är i sig ett centraldeprisivt medel.. alltså: ju mer du dricker desto tröttare blir du. Däremot KÄNNER du dig pigg till en viss gräns men det är alltså hjärnan som luras. Era rövhål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in