2006-12-18, 03:25
Medlem
Vart sk aman bo i växjö som student? sudentrum eller andra hands?

Vilka områden?

Berätta lite om staden gärna ni som har erfarenhet av den.

Vi är ett par som ska ner o plugga.
Citera
2006-12-18, 09:17
Medlem
tacts avatar
bo på campus.. dom andra studenterna verkar gilla det.
Citera
2006-12-18, 09:21
Medlem
ischs avatar
Campus är det ända rätta om man vill få ut maximalt av sitt studentliv i växjö. Personligen hade jag valt att bo i området forskaren men svårt att få lägenhet där direkt. Sockerbitarna (stora delar av stallvägen) är billiga, stora men gamla och skiljer mycket i standar mellan olika lägenheter.

Annars är växjö en relativt hum... seg stad (för nyinflyttade, så jag uppfattar det iallafall) men studentlivet är hyfsat. Studenter har rätt lite med resten av växjö att göra då campus ligger rätt avskiljt.
Citera
2006-12-18, 12:36
Medlem
ojz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Annars är växjö en relativt hum... seg stad (för nyinflyttade, så jag uppfattar det iallafall) men studentlivet är hyfsat. Studenter har rätt lite med resten av växjö att göra då campus ligger rätt avskiljt.

Jo campus ligger ute vid teleborg, ca 3 km från centrum. Dock är det bra bussförbindelser därifrån.
Det finns rikt uteliv för studenter, jag tror det finns 3 studentpubbar på campus, sedan en inne i stan. Jag har varit på två av dessa (dock har jag inte studerat där).
Men annars finns det rätt gott om bostäder där ute tror jag, fast det är rätt dyrt enligt mig.
Citera
2006-12-18, 12:54
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojz0r
Jo campus ligger ute vid teleborg, ca 3 km från centrum. Dock är det bra bussförbindelser därifrån.
Det finns rikt uteliv för studenter, jag tror det finns 3 studentpubbar på campus, sedan en inne i stan. Jag har varit på två av dessa (dock har jag inte studerat där).
Men annars finns det rätt gott om bostäder där ute tror jag, fast det är rätt dyrt enligt mig.

Det finns idag 3 studentställen (Sivans, Stalarna och Pudas) varav Pudas ligger i stan på seminarievägen där det även finns studentbostäder. Utöver dessa så finns det idag även ett 4:e ställe som inte är enbart för studenter men som ligger precis vid campus som heter stenladan. Idag finns det ca 4500 studentbostader på campus som är uppdelat på 3 olika bostadsföretag varav hyresbostäder har störst mängd och även de bästa lägenheterna enligt mig.

Att det sen skulle vara dyrt är det upp till var och en att tycka till om men man skall veta att det ingår vatten, el, kabeltv och fram tills årskiftet även fast 10mbits fiberuppkoppling i varje lägenhet. Dessutom så betalar man bara för 10 månader och har således sommaren hyresfri. Bor man på campus så slipper man också all form av pendlingskostnader då allt med skolan ligger på gångavstånd.
Citera
2006-12-18, 16:20
Medlem
ojz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Det finns idag 3 studentställen (Sivans, Stalarna och Pudas) varav Pudas ligger i stan på seminarievägen där det även finns studentbostäder. Utöver dessa så finns det idag även ett 4:e ställe som inte är enbart för studenter men som ligger precis vid campus som heter stenladan.

Jo jag räknade in stenladan som den 4:e, vad jag har hört ska det vara lite billigare alkohol där än inne i stan.

Citat:
Att det sen skulle vara dyrt är det upp till var och en att tycka till om men man skall veta att det ingår vatten, el, kabeltv och fram tills årskiftet även fast 10mbits fiberuppkoppling i varje lägenhet. Dessutom så betalar man bara för 10 månader och har således sommaren hyresfri. Bor man på campus så slipper man också all form av pendlingskostnader då allt med skolan ligger på gångavstånd.

Jo det är ju den personliga ekonomin som styr vad man tycker är dyrt och inte.
Citera
2006-12-18, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-190
Vart sk aman bo i växjö som student? sudentrum eller andra hands?

Vilka områden?

Berätta lite om staden gärna ni som har erfarenhet av den.

Vi är ett par som ska ner o plugga.

Om du inte ska bo på campus så rekommenderar jag dig _inte_ heller Araby eller Dalbo! Dom två ställena skulle man kunna kalla för "ghetto". Lite överdrivet men det är där det är stökigt.

Utelivet i Växjö är inte det bästa men man får nöja sig. Ställen jag brukar gå till; Grace, Oleo, Café Deluxe, Sports och det lilla stället precis jämte Sports. Finns några till men där har jag aldrig varit så jag vet inte om det är något att ha.

Sen så kan man göra det vanliga i Växjö.. Shoppa, gå på bio, äta mat, bowla et.c.. Inte den bästa "staden" men man får som sagt nöja sig.
Citera
2006-12-20, 05:25
Medlem
tack för tipsen grabbbar!!

men de verka ju helt omöjligt att få tag på en lya därnere, väntetiden på studenlägenheter var fram till mars?!!

Hur fan fixar man det då?

Blocket har jag redan kollat
Citera
2006-12-20, 11:43
Medlem
förrsten glömde bort att jag har skövde att välja på också.
Vad är bäst Växjö universitet eller Skövde högskola???

det är samma kurs eller program.
Citera
2006-12-20, 12:08
Medlem
Växjö.. eller jag vet inget om skövde men hört mkt bra om växjö men inte ett ljud om skövde. det är väl en ännu mindre håla än växjö? men bo på campus om du ska bo i växjö, staden suger.
Citera
2006-12-20, 12:25
Bannlyst
Citat:
förrsten glömde bort att jag har skövde att välja på också.
Vad är bäst Växjö universitet eller Skövde högskola???

det är samma kurs eller program.

Jag skulle nog rekommendera Växjö universitet framför Högskolan i Skövde. Vilket/vilken program/kurs är det du syftar på?
Citera
2006-12-20, 13:00
Medlem
ischs avatar
Citat:
tack för tipsen grabbbar!!

men de verka ju helt omöjligt att få tag på en lya därnere, väntetiden på studenlägenheter var fram till mars?!!

Hur fan fixar man det då?

Blocket har jag redan kollat

Kolla studentlägenheterna / studentrummen på seminarievägen vilket ligger i staden. Inte lika högt tryck på dessa samt att de oftast är större. Sen så finns det mer än ett bostadsbolag och med det mer än en bostadskö för lägenheter på campus (även om hyresbostäders lägenhet oftast är roligare/större/finare/ligger bättre) så jag rekommenderar att du kollar http://www.siv.vxu.se/main.php?pID=bostad där du kan få lite hjälp. I övrigt så funkar bostadskön så i växjö att man får poäng för antal dagar man står i kö och när det kommer upp lediga lägenheter så lämnar man in sitt intresse. Dock kan man bara göra detta på tre olika så har du tur så finns det lägenheter som folk inte är intresserade för som du kan få. Har du mer frågor så är det bara att fråga på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in