2006-12-17, 19:49
Medlem
HurricaneGilbers avatar
Skulle vilja veta hur vapenköp går till i Sverige, till exempel hur man får tag på 9mm pistoler och liknande och prissklasser. Inte för att jag tänker köpa något men har alltid varit fascinerad av olagliga affärer
Citera
2006-12-17, 19:55
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurricaneGilber
Skulle vilja veta hur vapenköp går till i Sverige, till exempel hur man får tag på 9mm pistoler och liknande och prissklasser. Inte för att jag tänker köpa något men har alltid varit fascinerad av olagliga affärer

Så det är bara olagliga vapenköp du är intresserad av? I såna fall tvivlar jag på att du får några realistiska svar här, det blir mest en blandning av "skaffa ett lagligt vapen" och "jag köpte en i Ryssland och simmade hem med den"...
Citera
2006-12-17, 20:15
Medlem
Aerrs avatar
Äh come on.. ge det ett försök.. jag är också nyfiken
Citera
2006-12-17, 20:17
Medlem
skinner5000s avatar
Laglig väg för en 9mm pistol:
Gå med i en skytteförening. Var aktiv i ett år, fixa guldskyttemärket (tror det heter så) och sedan väljer du ut en pistol du vill ha och söker licnes för den. När licensen har gårr igenom så köper du pistolen och den är din.

Olaglig väg:
Smuggla in den själv, be en kompis köpa i utlandet, köp pisoler som är stulna i Sverige, gör lumpen och sno en där alt ta ett jobb på något militärföråd osv.

Alternativen är flera men det ena är dummare/idiotiskare än det andra.
Citera
2006-12-17, 21:11
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Gå med i en skytteförening. Var aktiv i ett år, fixa guldskyttemärket (tror det heter så) och sedan väljer du ut en pistol du vill ha och söker licnes för den. När licensen har gårr igenom så köper du pistolen och den är din.

Är det inte ett halvår och det är minst bronsmärket (75poäng med 10 skott) man måste ta, eller är jag helt borta?
Citera
2006-12-17, 21:24
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Är det inte ett halvår och det är minst bronsmärket (75poäng med 10 skott) man måste ta, eller är jag helt borta?
Är inte helt säker vad gäller tiden men man måste skjuta guldmärke för att få skaffa en egen pistol.
Citera
2006-12-17, 22:02
Medlem
Mr Gs avatar
3500 - 5000 kr. Fråga HA, tror dom finns i telefonkatalogen !!!

Det finns en viss risk att du får ett baseballträ uppkört i röven, men är du redigt kåt på en nia får du chansa lite här i livet.

Lycka till.
Citera
2006-12-17, 22:12
Medlem
frosses avatar
Smartast är att smuggla in själv.
Citera
2006-12-17, 22:14
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma

Totalt borta är du inte , men bra nära.

Min 6 mån medlskap är rätt, sen fordras 3 guldserier = 46 poäng/serie ( 5 skott med en hand på 25 meter ), samt några snabbserier som iofs är ganska enkla. 18 års ålder, och behov av vapnet, vilket avgörs av Bylingen om ett sådant föreligger. Du måste förstås ha intyg från skytteklubb också att du är aktiv samt har klarat dina 46 poängare. Aktiv innebär att du tränar regelbundet, är med på klubbtävlingar, och hjälper till med övrigt arbete i klubben, tex underhåll, städning på arbetsdagar mm.

46 poäng är svårt för en nybörjare, jävligt svårt.
Citera
2006-12-17, 23:08
Medlem
så HA säljer alltså vapen?
Citera
2006-12-17, 23:10
Medlem
zorro32s avatar
Man kan väl söka sig till en oseriös skytteklubb och bli polare med dom, sedan när man fått licens starta man en egen klubb där polarna får "köpa" sig ett godkänt skjutprov?
Citera
2006-12-17, 23:13
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000

Innan dess så måste man ändå ha haft licens för en .22 först.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in