Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
En av farorna med mirakeldrogen amfetamin, lär vara att den blockerar utsöndringen av vätska till urin. Eftersom man samtidigt är full av energi och på gott humör, så rör man sig lätt mycket och släcker törsten. Det lär kunna gå till den grad att man kan dricka ihjäl sig på vatten. Det lär inte finnas någonting att göra åt det när man väl har druckit för mycket, utan man dör inför handfallna läkare på akuten.
Detta kanske kunde bekräftas eller dementeras här?
Tjena!
Angående detta med amfetaminintox kopplat till vattenintox, och påstådd hjälplös situation på akuten. Detta fenomen är helt främmande för mig.
Försår inte riktigt vad du menar med att den skulle "blockera utsöndringen av vätska till urin"
Det enda jag kan tänka mig är att du menar, att Amfetamin skulle ändra singnalerna från ADH (antidiuretiskt hormon) från hypofysen. Det får jag kolla närmare på.
__________________________________________________ _______________
Efter att ha kikat i läkemedelsboken 2001/2002 finner jag att Centralstimulantia (bl.a. Amfetamin och Ectasy) vanligen leder till hypertermi (feber), hypertoni (högt blodtryck) samt tachycardi (snabb puls).
Finner sedan att "Akut kan det leda till hypertermi, och dödsfall har förekommit"
Antagligen på den speedade effekt som Amfetamin har på kroppen, i kombination med den höga febern (antar att CS fuckar upp temperaturregleringen).
Summa av kardemumman, för att inte falla ned och dö av Amfetamin och andra Centralstimulantia. Drick mycket vätska. Och nej Alkohol gills inte i detta fallet, eftersom det är etanolen som dämpar ADH vilket leder till att mindre mängd urin (primärurin) tas upp av systemet, ifrån njurarna. Således kissar du ut mer (sekundärurin) vid alkoholintag än vid icke alkoholhaltiga drycker
M.v.H.
/Baz