2006-12-21, 06:54
Medlem
ihavesoldouts avatar
saltvatten då? :smart:
Citera
2006-12-21, 06:55
Medlem
Baztardos avatar
amfetaminintox kopplat till vattenintox

Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
En av farorna med mirakeldrogen amfetamin, lär vara att den blockerar utsöndringen av vätska till urin. Eftersom man samtidigt är full av energi och på gott humör, så rör man sig lätt mycket och släcker törsten. Det lär kunna gå till den grad att man kan dricka ihjäl sig på vatten. Det lär inte finnas någonting att göra åt det när man väl har druckit för mycket, utan man dör inför handfallna läkare på akuten.

Detta kanske kunde bekräftas eller dementeras här?

Tjena!

Angående detta med amfetaminintox kopplat till vattenintox, och påstådd hjälplös situation på akuten. Detta fenomen är helt främmande för mig.

Försår inte riktigt vad du menar med att den skulle "blockera utsöndringen av vätska till urin"

Det enda jag kan tänka mig är att du menar, att Amfetamin skulle ändra singnalerna från ADH (antidiuretiskt hormon) från hypofysen. Det får jag kolla närmare på.

__________________________________________________ _______________
Efter att ha kikat i läkemedelsboken 2001/2002 finner jag att Centralstimulantia (bl.a. Amfetamin och Ectasy) vanligen leder till hypertermi (feber), hypertoni (högt blodtryck) samt tachycardi (snabb puls).

Finner sedan att "Akut kan det leda till hypertermi, och dödsfall har förekommit"

Antagligen på den speedade effekt som Amfetamin har på kroppen, i kombination med den höga febern (antar att CS fuckar upp temperaturregleringen).

Summa av kardemumman, för att inte falla ned och dö av Amfetamin och andra Centralstimulantia. Drick mycket vätska. Och nej Alkohol gills inte i detta fallet, eftersom det är etanolen som dämpar ADH vilket leder till att mindre mängd urin (primärurin) tas upp av systemet, ifrån njurarna. Således kissar du ut mer (sekundärurin) vid alkoholintag än vid icke alkoholhaltiga drycker

M.v.H.

/Baz
Citera
2006-12-21, 18:31
Medlem
Trinnits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihavesoldout
vattenförgiftning?

kan man bli förgiftad av vatten kan man bli förgiftad av vad som helst ju.

Visst kan du det
Allt kan ta kål på dig.

Citat:
Över tre liter krävs det nog för de allra flesta, men jag tror inte någon överlever 10 liter utan att konsumera extra salt, jag har läst om andra fall då folk har dött av detta, t ex någon kille i usa som tvingades dricka vatten så länge han kunde under en nollning, det är klart möjligt att genomföra utan att vara påverkad av illegala substanser, men sannolikt för obehagligt för att man göra det av misstag (utan tvång alltså).

10 liter kan nog ta kål på några stycken. Jag har dock för mig att jag har hört siffrorna 12 liter eller kanske tillochmed 20 liter som kritiska i det här sammanhanget, men kan för tillfället inte prestera några bra källor. Men jag håller med, det är nog inget man lyckas med utan ansträngning.
Citera
2006-12-22, 10:05
Medlem
Baztardos avatar
lite kuriosa

Hej!

Kan ta och dela med mig om ett patientfall jag haft. Det var en kvinna i eget hem med hemtjänst, hon hade svår RA och tog sig inte i/ur säng utan hjälp av hemtjänstpersonal.

Denna dam hade ett larm som hon under en period använde rätt flitigt, hemtjänstpersonalen kom och gick, denna dam var ständigt törstig.

Efter ett tag är det något pucko som kommer på att man kan ta en "uppsamlingstunna" för regnvatten och ställa bredvid damen, sedan utrusta henne med en slang!!!?

Efter några dagar inkommer hon till oss p.g.a. kräkningar och generella krampanfall. Det visade sig att hon hade en akut hyponatremi. Tyvärr förtäljer inte fallet hur mycket vatten som.. pass på.. var i omlopp

Kvinnan överlevde dock efter >1v sjukhusvistelse.

Och anledningen till törsten och således den grava hyponatremin.. det var en nydebuterad Diabetes Melliu som debuterat i och med en infektion.

Så kan det gå.. de enklaste lösningarna är inte alltid de bästa
Citera
2006-12-23, 01:20
Medlem
Smaskenss avatar
Orkade inte läsa tråden men postar ändå....

Att dricka vatten i mängder kan i längden utlaka kroppen, sägs det. Har ingen källa, men minns en artikel häromåret där en tjej som skulle ställa upp i en karatetävling fick rådet "drick mycket vatten", ett enkelt råd som alla idrottare hör ofta.

Tjejen drack 8 liter vatten hemma på kort tid. Hon dog. Man hittade hennes kropp i hemmet.

Ska inte spekulera i om hon ätit okej, sovit osv. Vet inget mer.

Men jag kan själv hänvisa till en någorlunda relevant grej: jag blir väldigt het i varmt väder och jag har besvär med höga temperaturer. Förut när jag var på semester kunde jag få huvudvärk på stranden och trodde att det var vätskebrist, så jag sopade i mig ett par liter vatten till... Och blev ännu sämre.

Plötsligt upptäckte jag att jag blev markant bättre om jag fick i mig salt. Efter det köpte jag när jag började få huvudvärk, en macka med RIKTIGT mycket salt på..... Efter det hade jag inte problem mer.

Självklart kan man urlaka kroppen. Men att vräka i sig salt är väl ingen bra idé heller, måtta, vänner, måtta vad det än handlar om.
Citera
2006-12-23, 01:30
Medlem
UrbanKids avatar
J adricker 5 liter vatten i pure form + 1.5-2l mjölk + kaffe och skit när jag tar kreatin.

INte fått några men förutom att jag läcker som ett såll är de farligt?
Citera
2006-12-23, 05:12
Medlem
Baztardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanKid
J adricker 5 liter vatten i pure form + 1.5-2l mjölk + kaffe och skit när jag tar kreatin.

INte fått några men förutom att jag läcker som ett såll är de farligt?

Antar att du tar kreatinet för att du tränar
I så fall behöver du säkerligen all den vätskan.. men vad är det med folk.. ni häver maniskt i er mjölk

Kaffe är ju urindrivande i sig.. så dricker du mycket kaffe behöver du du dricka mer vatten, varför jag tror att du får i dig precis det som du behöver få i dig. Du skriver ju även att du "läcker som ett såll", vilket kort sagt innebär att maskineriet fungerar.
Citera
2006-12-23, 09:39
Medlem
Trinnits avatar
Fast kaffe är ju inte så grymt urindrivande. När man dricker en kopp kaffe så lär man ändå få i sig mer vätska av den koppen än vad som drivs ut.

Att du läcker som ett såll är väl inte så himla nyttigt...Jag menar, visst ska man kissa en del, men alltför mycket vätska belastar njurarna och man kan bli inkontinent, det var det de gick ut och varnade för ett tag när alla gick omkring med vattenflaskor.

Fast tränar du mycket så behöver du kanske dricka mycket.
Citera
2007-01-04, 10:59
Medlem
känns som att...

känns som att alla har glömt bort det grundläggande i vattenkastningen, njurarna! modeller som dricker mycket vatten för att hålla några onödiga hekton i uppbundet vatten borta stressar oftast sönder njurarna. de blir överansträngda... drick när du e törstig e rådet =)
Citera
2007-01-05, 01:17
Medlem
Godmorgons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Just ordet "för" innebär att något inte är bra. Det är t.ex. inte bra att...
  • dricka för mycket
  • dricka för litet
  • äta för mycket
  • äta för litet
  • väga för mycket
  • väga för litet
  • sova för mycket
  • sova för litet
  • andas för mycket
  • andas för litet
  • skriva för långa inlägg
  • skriva för korta inlägg

å sant så! Att göra "saker" i för stor utsträckning är aldrig bra, that's it!
Citera
2007-01-05, 12:00
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baztardo
Sedan att du dricker så mycket då du tränar.. det är rätt naturligt om du svettas så pass mycket. Men som sagt innan, glöm inte bort att få i dig salt med.

Att påminna om att få i sig ordentligt med salt är ungefär som att påminna en amerikan i Texas att det är viktigt att äta fett ibland. Vi har en väldigt hög förbrukning av salt i norden, argumenterbart är att det minsta av våra kostproblem är att vi inte får i oss tillräckligt med salt.

Det kan med andra ord ge fel signaler att propagera för salt. Endast om man är i tropisk miljö behöver man fundera på det.
Citera
2007-01-06, 12:17
Bannlyst
Om man svettas mycket och inte äter men dricker mycket så kan man hamna i situationen att man behöver salt.
Den bästa lösningen är dock ofta att äta något snarare än att sätta i sig salt rakt av - det kan vara direkt farligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in