Citat:
Ursprungligen postat av
Lofiboy
Sorry för bump, har en sidofråga.
Vad händer om man blir tagen av polisen, körandes en fin bil när man tolltaxerar? Måste man redovisa pokervinster då eller logga in på avanza och visa sin depå?
Det var så de kunde sätta dit Al Capone
Om man lever flottare än vad man deklarerar och myndigheterna märker det, får man problem med att försöka BEVISA hur man kan det...
Antar att Skatteverket redan har fått uppgifterna från avanza senaste årsskiftet.
Det kan bli problem även om man lever snålt och har deklarerat RÄTT om inkomsten är lägre än vad SKATTEVERKET anser man behöver för att klara sig,
MEN deras shablon är alldeles för hög, det går att leva mycket billigare om man är ekonomisk.*
T ex blev två gamla systrar, som drev en dåligt lönsam butik, sköntaxerade p g a shablonen, fastän de levde på det de tjänade och deklarerade!
*Det går att leva bra på existensminimum om man är ekonomisk. Då jag tjänade som mest, gjorde jag bara av med existensminimum i genomsnitt per månad genom det. På existensminimum hade jag bl a insatslägenhet, bil, liten segelbåt, biljard, sommarkåk... (Skrev för ett tag sedan förklaring i någon av de andra trådarna.)
*