2006-12-16, 00:45
Medlem
Nemesis1s avatar
Lesbianism är ju en psykologisk benämning, men finns det någon liknande för manliga homosexuella?? "Bög" är ju ett slangord, och kan således inte vara den manliga motsarigheten till "lesbian"...
Citera
2006-12-16, 10:49
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Lesbianism är ju en psykologisk benämning, men finns det någon liknande för manliga homosexuella?? "Bög" är ju ett slangord, och kan således inte vara den manliga motsarigheten till "lesbian"...
Det är väl snarast så att "bög" är ett svenskt eller nordiskt ord, medan lesbisk kommer av grekiska. Varför man ska hitta konstiga inlånade ord när det finns svenska begriper jag verkligen inte.

Edit: Jag skulle heller inte säga att "bög" är slang, eftersom det är väletablerat sedan mycket länge över hela landet. Slang är något som ändras med det språkliga modet.
Citera
2006-12-16, 10:54
Medlem
Òðinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoëgas Dictionary of Old Icelandic
ergi, f. (1) lewdness, lust; (2) wickedness, devilry (með álri eigi ok skelmisskap) (3) unmanliness, unwarrior-like behavior with a strong connotation of effeminacy and passive homosexuality.

Ordet "ergi" finns fortfarande i Svenska och kan ses som ett nordiskt arvord för homosexuella även om det börjar varda en smula arkaiskt.
Citera
2006-12-16, 10:56
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1

Enligt RFSL så vill dom homosexuella helt enkelt bli kallade för bögar och lesbiska i ett neutralt sammanhang.
Citera
2006-12-16, 10:58
Medlem
Flash Pecketts avatar
Bög betydde tidigare böj eller båge.
Antagligen blev då böjelse till män bög.
Så något slangord kan man inte säga att det är direkt då ordet härstammar från bronsåldern, kanske tidigare.
Citera
2006-12-16, 11:22
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash Peckett
Bög betydde tidigare böj eller båge.
Antagligen blev då böjelse till män bög.
Så något slangord kan man inte säga att det är direkt då ordet härstammar från bronsåldern, kanske tidigare.
Jag tror att bög använts mer som allmänt skällsord, motsvarande "tönt" eller liknande, och sedemera omvandlats till skällsord för omanlighet, och till sist bara som epitet för manlig homosexualitet. Men jag är inte säker. Dock verkar parallellen till "böjelse" vara alldeles för märklig. Ordet för böj/båge behöver ju inte ha med saken att göra; de kan råka sammanfalla bara.
Citera
2006-12-16, 11:37
Medlem
Egon3s avatar
I artikeln BÖG från 1925 anger SAOB att bög är en skinnsäck eller en skinn-
slida för en täljkniv. I båda fallen skulle ordet syfta på den böjda formen.

I tider när det var brottsligt med "sodomi" kan den enskilde ha haft en tendens
att utnyttja diverse böjda surrogathylsor för att något lätta på trycket.

När man första gången hör en dansk berömma deras vackra bokskogar så
undrar man en sekund vad de talar om: Bøge-familien
Citera
2006-12-16, 17:05
Medlem
Flash Pecketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Ordet för böj/båge behöver ju inte ha med saken att göra; de kan råka sammanfalla bara.

Jo det är sant, jag tyckte bara att det var en rätt bra förklaring till ordet bög när jag läste det första gången.

Lite OT, men har någon varit på Bögs Gård?
Citera
2006-12-16, 19:11
Medlem
spoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash Peckett
Jo det är sant, jag tyckte bara att det var en rätt bra förklaring till ordet bög när jag läste det första gången.

Lite OT, men har någon varit på Bögs Gård?

Ja, jag har varit där. Tyckte namnet var skit kul när jag var runt 10...
Citera
2006-12-17, 01:55
Medlem
Minns vagt i 10-årsåldern när jag bläddrade i en Det bästas bokval-tidning hur diptyp-triptyk-något-i-den-stilen vars betydelse var just homosexuell - eller lesbisk - stod med i de där ordgenomgångarna de hade. Mitt minnesavfall är skrämmande.
Citera
2006-12-17, 02:50
Medlem
haloklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenickie
Minns vagt i 10-årsåldern när jag bläddrade i en Det bästas bokval-tidning hur diptyp-triptyk-något-i-den-stilen vars betydelse var just homosexuell - eller lesbisk - stod med i de där ordgenomgångarna de hade. Mitt minnesavfall är skrämmande.

Tribad? Det betecknar dock uteslutande kvinnliga homosexuella.
Citera
2006-12-17, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haloklin
Tribad? Det betecknar dock uteslutande kvinnliga homosexuella.
Ja, just det. Visst låter det vagt som en romersk yrkestitel? Tack. Nu ska jag bara komma på det andra (OT-)ordet jag fastnade på.

Edit: Intressant. Det tog en timmes puttrande i bakhuvudet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in