2007-01-05, 08:54
Medlem
zodiackillers avatar
Green River killer

Jag har tidigare intresserat mig för Green River (efter att jag läste den eminenta "The Search for the Green River Killer"). Efter ett par decenniers sökande lyckades man ju sätta dit Gary Ridgeway som arbetade som billackerare.

Nu när man känner till lösningen kan man redan i boken (som i sin första upplaga skrevs långt före Gary var tilltänkt) se spåren av Gary (i t.ex. form av partiklar av färgpulver och glasfiberull på dumpplatserna, vilka angas som mystiska obegripliga fakta i målet), men då visste man inte hur man skulle hantera det matieralet.

Man hade långa diskussioneer om inköp av avancerade datorsystem som skulle bearbeta den enorma mängd av information som fanns lagrad i fallet och fyllde flera hus (om jag minns rätt).

Intressant är också en envetet kämpande hemsida som i många år argumenterat för att det var en numera avliden herre vid namn William Stevens som var förövaren. Hemsidetillverkan var visst nån broder till Williams och hade långt framskridna planer på att publicera en bok som bevisade att det var just hans bror som var mördaren. T.o.m. efter Garys erkännande finns Williams med som medkandidat på hemsidan! http://www.greenriverkiller.com/Nav.htm
Den fullständiga iskyla med vilken brotten begicks gör honom till en bland de värsta seriemördarna i historien.
http://www.cbsnews.com/elements/2002...9_person.shtml
Citera
2007-01-05, 09:52
Medlem
maddalos avatar
Jo, Green River Gary är en märklig figur - nästan som en idiot savant med begåvning för mord.

I The Search for the GRK dyker han faktiskt upp mot slutet som den mystiske billackeraren.

Har du sett http://seattletimes.nwsource.com/new...dg_summary.pdf
Citera
2007-01-05, 21:16
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Jo, Green River Gary är en märklig figur - nästan som en idiot savant med begåvning för mord.

I The Search for the GRK dyker han faktiskt upp mot slutet som den mystiske billackeraren.

Har du sett http://seattletimes.nwsource.com/new...dg_summary.pdf

Missade att han fanns med så explicit i S GRK.

Tack föresten för länken! Letade efter den på nätet för att använda i mitt inlägg. Har faktiskt läst igenom alla 137 sidorna en gång på arbetstid faktiskt. Perfekt sätt att stressa av på jobbet tyckte jag! Iskallare beskrivning har jag sällan läst! Men har du tänkt på att dom sentida fallen. T.ex. Q och R verkar ganska annorlunda mot dom som ingår i GRK-fallen? Tycker inte det verkar helt troligt att Greenriver Gary varit i farten. Verkar ju inte kunna minnas platserna och relatera mer material till dem när han förhörs (om jag minns rätt).
Citera
2007-01-06, 00:15
Bannlyst
Den som jag anser är mest fascinerande är tyvärr fiktiv, Patrick Bateman i boken/filmen American Psycho skriven av Bret E Ellis. Men hans dåd har ju väldigt stora influenser av bl a. Jeffrey Dahmer och Ed Gein så in real life så får det väl bli de som jag anser är mest intressanta.
Citera
2007-01-06, 00:53
Medlem
Zumas avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pedro_Alonso_L%C3%B3pez

Tycker det är ganska skrämmande att detta har hänt, jag menar.. Hur fan hinner man mörda 200-300 människor innan nån märker något.
Citera
2007-01-06, 03:36
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackstone
Den som jag anser är mest fascinerande är tyvärr fiktiv, Patrick Bateman i boken/filmen American Psycho skriven av Bret E Ellis. Men hans dåd har ju väldigt stora influenser av bl a. Jeffrey Dahmer och Ed Gein så in real life så får det väl bli de som jag anser är mest intressanta.
Jag gillar American Psycho också!

Tänkte du på att där också fanns en koppling till Ted Bundys Colliehund i filmen? Ellis måste ha varit ganska insatt i Seriemördarhistorien.

Zuma> Att Pedro nitade så många kan ju berott på att det skedde i ganska otillgängliga trakter, med föräldralösa barn och tonåringar på drift, gränsflyktingar och annat som inte statistikförs.
Citera
2007-01-06, 10:49
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodiackiller
Missade att han fanns med så explicit i S GRK.

Tack föresten för länken! Letade efter den på nätet för att använda i mitt inlägg. Har faktiskt läst igenom alla 137 sidorna en gång på arbetstid faktiskt. Perfekt sätt att stressa av på jobbet tyckte jag! Iskallare beskrivning har jag sällan läst! Men har du tänkt på att dom sentida fallen. T.ex. Q och R verkar ganska annorlunda mot dom som ingår i GRK-fallen? Tycker inte det verkar helt troligt att Greenriver Gary varit i farten. Verkar ju inte kunna minnas platserna och relatera mer material till dem när han förhörs (om jag minns rätt).

Har en känsla av att hans offer nog borde hamna kring ett hundratal. Att han inte minns är säkert bullshit - skulle tro att han vill bevara minnena för sig själv, som onanifantasier, och gör så om inte polisen har väldigt mycket på fötterna och kan tvinga fram ett erkännande (om han hemlighåller info kan tydligen dödsstraffet bli aktuellt igen).

När det gäller Pedro är det rätt spännande att han bara försvann efter sin fängelsevistelse. Man kan ju hoppas, och det mesta tyder väl på, att han blivit ihjälslagen på någon oländig djungelväg nånstans. Härlig lagstiftning förresten, att fälla ihop straffsatserna som en jävla teleskopbatong så att de sista hundra ungarna blir värda en månad i buren.

Rekommenderar http://www.youtube.com/profile_video...uffedMannequin förresten. Här finns många videor om seriemördare, från A&E Biography.
Citera
2007-01-06, 11:39
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proclaimer
Dennis Rader

Mer känd som BTK (Bind Torture Kill). Han mördade ett tiotal personer i USA under 70-80-talet. Han gick vanligtvis in nåt hus där folk inte var hemma, bröt telefonanslutningen och väntade på sina offer i mörkret.

Efter morden lämnade han oftast ett litet brev, eller någon ledtråd till medierna och polisen. Han greps så sent som 2005.

Vet inte vad jag finner fascinerande med honom, men det är väl den lite filmiska historien, med en mördare som gömmer sig i mörker, skirver brev och lyckas hålla sig undan så pass länge.

Dennis Rader är oerhört fascinerande. http://s136.photobucket.com/albums/q177/BTK-CJ/?start=0 Här finns fem sidor med bilder från utredningen, bl a Dennis Rader som mumie, som transa, upphängd i ett träd ... Ja, se efter själva.

Intressant också att han skrev i det nu defunkta catchBTK-forat.
Citera
2007-01-09, 19:07
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Dennis Rader är oerhört fascinerande. http://s136.photobucket.com/albums/q177/BTK-CJ/?start=0 Här finns fem sidor med bilder från utredningen, bl a Dennis Rader som mumie, som transa, upphängd i ett träd ... Ja, se efter själva.

Intressant också att han skrev i det nu defunkta catchBTK-forat.
Det var som fasiken vilka bilder!

Appropå bilder så finns det trevliga sådana i "the visual encyclopedia of serial killers" som fanns på bokrean för 170 spänn! Te.x på Jeffrey Dahmner som skolpojke.
Citera
2007-01-09, 19:58
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:
Det var som fasiken vilka bilder!

Appropå bilder så finns det trevliga sådana i "the visual encyclopedia of serial killers" som fanns på bokrean för 170 spänn! Te.x på Jeffrey Dahmner som skolpojke.

när var bokrean ? är den fortfarande tro ? becus.. me want that book !!
Citera
2007-01-09, 20:36
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeBoy
när var bokrean ? är den fortfarande tro ? becus.. me want that book !!
Förra året tror jag. Kanske finns på nån nätbokhandel forfarande. Pröva på bokfynd.se eller nån antikvariat sökmotor.

Fin bok! En annan trevlig bok är "Murder and Mayhem" av Michelle Ghaffari. En foliant med härliga seriemördarbilder. Tex en stor närmast idolbild på Albert Fish. Fantastisk skärpa!
Citera
2007-01-10, 16:36
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Men vad tänker ni om Sveriges "seriemördare" då? Visst har vi en brist där? Den där jävla Thomas Quick som med största sannolikhet inte begått ett jävla mord men fått för sig att han är en massmördare av rang, och dessutom duperat hela rättsväsendet. Eller Asonius - att han överhuvudtaget får yttra sig i media är en skam! Han verkar ju inte förstått vad han åsamkat och jobbar på att snygga till sitt ryckte. Den mannen borde vara inlåst för evigt! Annars är det väl bara Esarparn med sina tio som är värd namnet seriemördare.

Ja det är väl ganska väl bevisat att Quick bara är en mytoman. Han kanske hängde på FB förut, han hade platsat utan problem :-).

Att de släpper ut Ausonius är ju vansinnigt (är han ute än?). Jag är mot dödsstraff, men vissa personer borde låsas in i all evighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in