Citat:
Ursprungligen postat av
EugeneSandberg
De "fuskar" med thujonhalten såtillvida att de "errs on the side of caution" och sätter i långt mindre än vad de lagligt skulle få ha. Bättre att ha allt för lite än att åka dit i ett stickprov för att råka ha för mycket, tänker dom, och visst gör dom "rätt". Varför skulle dom vilja få böter, hälla ut batchen, få näringsförbud etc.
Att få en absinth med effekt bland de komersiella absinterna är väldigt svårt numera. Jag lyckades med det för 15 eller så år sedan, men redan på den tiden var det en lottovinst och långt ifrån någon garanti.
Jag är som sagt skeptisk till att absint kan ge upphov till hallucinationer oavsett tujonhalt. Nog för att intag av sprit med ovanligt hög alkoholhalt kan ge upphov till deliriska rus, men jag har inte sett några övertygande bevis på att tujon i sig skulle ha hallucigena egenskaper. 1800-talets påstådda "absintism" tycks mest handla om romantiska överdrifter, se t.ex. den här studien som helt tillbakavisar påstådda effekter:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1475830/
Det är lite som när folk påstår sig ha "trippat" på tequila och mezcal i tron att dryckerna bereds på någon mystisk psykoaktiv kaktus, fast detta ju inte stämmer. Att 1800-talets bohemer levde rövare och verkligen trippade på både det ena och det andra får väl ses som ett okontroversiellt påstående, men "den gröna fen" är nog inte den främsta boven i dramat här utan mer troligt opium och andra droger.