Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-14, 14:22
Medlem
Hej
Satt och slösurfade härom kvällen och hamnade på någon sida där man kunde läsa att skolverket har beslutat att symbolhanterande miniräknare kommer att vara tillåtna på nationella prov i matamatik från och med HT07.

Kommer detta att få någon praktisk betydelse tror ni? Jag har jättedålig koll på vad man kan göra med en symbolhanterande räknare, som man inte kan göra med en "vanlig". Kommer det att finnas anledning att byta om man har t. ex en TI 82,83, eller 84?

Kan någon ge exampel på uppgifter där man kan nytta av symbolhantering i C, D och E kurserna.
Citera
2006-12-14, 14:48
Medlem
West-ens avatar
Jag har för mig att HP-räknare är otilåtna. Det kanske inte är så svårt att räkna ut.
Citera
2006-12-14, 15:44
Medlem
jockelos avatar
Vad är skillnaden på en symbolhanterande och en grafritande räknare?
Citera
2006-12-14, 16:25
Medlem
vättes avatar
Som jag förstår det kan de symbolhanterande miniräknarna räkna algebra.
Citera
2006-12-14, 16:48
Medlem
pIkELs avatar
Konkret exempel:

En "vanlig" miniräknare kan om f(x)=2x^2 - 4x räkna ut t.ex.
f '(2) till att bli :6
En Symbolhanterande räknare kan istället ge dej svaret f '(x)
= 4x - 4

Den kan alltå hantera symboler och man kan i princip skriva in vilken ekvation som helst precis som den ser ut i matteboken, så får man svaret!
Citera
2006-12-14, 17:04
Medlem
:jens:s avatar
Om du inte är helt värdelös på ekvationer, derivera och integraler m.m så är det är inte värt att köpa ex en ti-89.

En ti-83a med tilläggsprogram räcker nästan lika långt
(och har en bättre skärm dessutom)
Citera
2006-12-14, 18:37
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av :jens:
(och har en bättre skärm dessutom)

Bättre skärm än TI-89 Titanium?
Citera
2006-12-14, 19:24
Medlem
:jens:s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Bättre skärm än TI-89 Titanium?
Ja, fast det är min subjektiva helhetsbedömning. (Den är inte bättre i fråga om upplösning m.m)

Det som jag vänder mig emot med ti89ans skärm är att man måste ha huvudet precis ovanför i en viss vinkel för att kunna se vad som står (lite överdrivet). I kombination med att teckensnittet är ganska minimalt (tänk 10^-9) blir hela apparaten odräglig att jobba med.

Fast detta går kanske att svälja för den skarpögde hobbymatematikern med gott om tid att positionera sin kropp i rätt vinkel, men för den seriöse labbaren(med eventuella synfel) som far runt och justerar är detta ej godtagbart.

Kontenta: På gymnasiet är ti-83an det bästa valet.
Citera
2006-12-14, 19:38
Medlem
beos avatar
Eh, tycker det verkar vara ett kasst beslut. Det ar ju pa gymnasiet man lar sig grunderna - talen ar aldrig sa komplicerade utan det galler ju typuppgifter for att eleverna ska fatta poangen.

Att i det stadiet "knappa in" kanns ratt vardelost. Visst torde proven och undervisingen anpassas till det nya hjalpmedlet sa att ett matteprov inte blir ett "knappnings-prov", men jag tycker att det ar vart att lara sig principerna pa det gamla hederliga viset.

TI-83 ar klart basta valet for gymnasieeleven.
Citera
2006-12-14, 20:29
Medlem
wääuus avatar
På gymnasiet vill man lätt kunna lägga in spel och därför är TI-84plus det bästa valet

Edit: stavade som ett rövhål på hmm nån ovanlig indiandrog
Citera
2006-12-14, 20:46
Medlem
-jOE!s avatar
Har skrivit om mitt köp i en annan tråd.

Hittade en säljare på eBay.com som säljer lätt begagnade (demo-körda) TI-89 Titanium för $111 (ca. 800 SEK) inkl. frakt till Sverige. Fick den efter 18 dagar... rekommenderas!
Citera
2006-12-14, 21:33
Medlem
Det har funnits emulatorer till PC som emulerar dessa räknare man kan ladda ner gratis. Då kan du prova hur dessa räknare fungerar innan du köper. Har dock inte addressen till hemsidan men du kanske kan söka?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in