Flashback bygger pepparkakshus!
2006-12-14, 12:06
Medlem
mankers avatar
Hojk.

kom att tänka på att jag kanske lurat mig själv lite då jag lagat mat.
må hän att jag är korkad eller så, vem vad står de olika vikterna på konservburkarna för?

nettovikt - vikten av totala innehållet (inkl spad, men utan burk)?
avrunnen vikt - vikten av det man häller av (spadet) eller vikten som blir kvar då man hällt av spadet?

En burk bönor t.ex. har ju en nettovikt på runt 400gram på en vanlig stor burk, men en avrunnen vikt på 250gram.

vilket står för antalet gram bönor i burkfan?
Citera
2006-12-14, 21:56
Medlem
Squalos avatar
Nettovikten är vikten av förpackningens innehåll. Alltså utan själva förpackningen.

Avrunnen vikt är vikten på själva varan man betalar för, t.ex. tonfisken, ärterna, etc., utan det vatten som också är i burken.
Citera
2006-12-15, 14:35
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Nettovikten är vikten av förpackningens innehåll. Alltså utan själva förpackningen.

Avrunnen vikt är vikten på själva varan man betalar för, t.ex. tonfisken, ärterna, etc., utan det vatten som också är i burken.
ok, tack då är det som jag trodde och hoppades då
så om man t.ex. ska räkna ut näringsvärden på tonfisk med bönor så är det de avrunna vikterna man ska se till?

men hur påverkas det t.ex. av "sås" och spad om man tar med det?
som vid tex krossade tomater och liknande. ska man basera näringsintag på den avrunna vikten där med, trots att man tar med tomatsåsen och därmed typ 200g extra "innehåll". kanske lite mer relaterad till tränings och kost och de samtal som vart där men då tråden nu ligger här så?
Spelar spad och avrunnen-vikt-sås någon roll vid denna uträkning alltså om man skulle ta med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in