2001-06-07, 19:07
Medlem
Satanism 101 - Frågor och Svar!

Frågan är varför alla låser fast sig vid Satanic bible. Den är rätt gammal vid det här laget och satanismen har väl åtminstonde försökt utvecklas, därför alla olika smågrupperingar.

Att sedan dom flesta nya grupper är sprungna ur CoS är naturligt med tanke på att det är den organisationen sm är lättast att få kontakt med och att människor sedan utvecklar det tankesätt som finns i CoS.
Citera
2001-06-07, 19:39
Medlem

Äntligen någon som inte är så låst vid The Satanic Bible! Själv hämtar jag mer från Djävulens filosofi i den kristna bibeln, även om min filosofi är ungefär densamma som de som har bara TSB som livsfilosofi.
Citera
2001-06-08, 20:44
Medlem

Bra sagt Wolfman. :)

T
Citera
2001-06-08, 23:19
Medlem

Satanic bibel är nog en inkörsport till Satanismen för många, man läser, känner igen sin egen åsikt och inser vad man är.
Att stagnera i detta är en omöjlighet för den som inte är ett "wannabee" och ser LaVey som någon högre än sig själv och tappar i och med det hela konceptet.

Jag kan inte se varför man inte till 99% kan samköra de olika Sataniska inriktningarna.
Jag tycker det LaVey skrev är förnuftigt men måste läsas mellan raderna för att tankemässigt passa in i sverige 2001.
Jag ser heller inte varför det LaVey säger på något sätt skulle åsidosätta Satans roll i den kristna Bibeln. Jag tycker själv att Satan i den kristna beibeln är en riktigt sympatisk kille.
Vänstra handens väg Satanism behöver väll heller inte stå för sig själv.
Jag ser mycket av alla Sataniska former och inriktningar i mig själv så som jag är som Satanist.
Gud är död, länge leve Satan.

Janne Danielsson
Citera
2001-06-08, 23:57
Medlem
vad är satanism?

kan någon förklara med några ord vad satanism är? jag har inte riktigt fattat...

det e det här med att man inte behöver gå som slav under andras vilja jämt, och att man kan skita i kristendomen.

men det här med magi vad betyder det?
som jag fattar det är det att man gör en ceremoni t ex om man vill att nåt visst ska slå igenom.
men när ni gjort en sån har nåt slagit igenom då eller? är det nån som varit med om att magin blivit verklighet eller är det mest för man ska bli som upp-peppad att göra nåt?
Citera
2001-06-09, 00:48
Medlem
vad är satanism?

Här -

www.laveypage.com/devil

Och angående magi så har jag varit med om att verkligen få saker att hända, speciellt vid tre tillfällen hittils. Och det har inte handlat om att peppa sig själv bara.
Citera
2001-06-12, 20:08
Satanism och reign

Varför kallas det satanism när det inte har med satan att göra?

Var kommer "better to reign in hell than to serve in heaven" ifrån? Det blir rätt många som reignar i hell va?

Jag får inte ihop just dessa två faktum.. men resten verkar sunt!
Citera
2001-06-12, 21:26
Medlem
Satanism och reign

"Varför kallas det satanism när det inte har med satan att göra?"

LaVey filosofi utgår från Satans filosofi i den kristna bibeln.

"Var kommer "better to reign in hell than to serve in heaven" ifrån? Det blir rätt många som reignar i hell va?"

Om du väljer - "better to reign in hell..."

Så väljder du att symboliskt ta emot kunskapens frukt och därmed styra ditt eget liv utan en tanke på universella regler och så vidare.

"serve in heaven"

Betyder att du låter gud bestämma i ditt liv.

"Jag får inte ihop just dessa två faktum.. men resten verkar sunt!"

OK. Jag är inte riktigt LaVey satanist.
Citera
2001-06-12, 23:45
Medlem
Wheely med flera -om satanism 101

"För de som har svårt att fatta: Hämnd på en förståndshandikappad för något han inte har förstått att han gjort är inget som gynnar dig själv"

Ja det var ju en jävligt djup visdom
Citera
2001-06-13, 01:01
Medlem
Wheely med flera -om satanism 101

""För de som har svårt att fatta: Hämnd på en förståndshandikappad för något han inte har förstått att han gjort är inget som gynnar dig själv"

Ja det var ju en jävligt djup visdom
"
Ja det kan vara det i en religion som förordar hämnd för den själsliga balansens skull.
Citera
2001-06-13, 11:45
Medlem
Satanism och reign

Vet inte exakt men "Is it better to reign in hell than it is to serve in heaven" sjunger i.a.f. HammerFall i låten Child Of The Damned (orginalet gjordes av Warlord).

Daniel
Citera
2001-06-13, 12:47
Medlem
Alternativ satanism

Med alternativet att bryta mot traditionella och modern satanism subkulturregler och mönster. Som tillexempel att blidka och odla, vårda och frammana såväl de inre "djävulska" som de yttre sådana krafter. Svårt att klä detta i ord, men fullt individualistiskt och samtidigt en slags rovdrift på svaghet som kollektiv falsk medömkan och den här ömkliga globala familjesträvan som nu pågår. Det jag kallar som alternativ utesluter inte att väldigt mycket inom den övriga satanismen och ockultismen, även till viss del wicca och misantropi. Men inte lika defenitivt allomfattande människohatligt som tex. MLO, jag menar att det existerar en väldig mångfald inom människosläktet, och vissa av dessa bör absolut vara objekt för mörka makter och svartkonst ecetera att angripa. Alltså att många människor bör vara rov och mål för djävulsk och "satanisk" behandling. Att till och med bli offer för en slags blodtörstig evolution och den ständiga kampen som inte egentligen har med "gott" och "ont" att göra! Inte såsom man i vanligt tungomål menar, inte alls! Men "Evil" kan vara med ett sätt man ansätter och tar itu med de ynkliga pestspridare som nu fått övertag och obalans råder i vår värld! Men alternativ menar jag /och inte bara jag, att den ideologi som mestadels råder inom satanism, djävulsdyrkan, wicca, misantropiska grupper och myter med mera inte alls behöver följas strikt och bli trodda på som om de ens var sanningsförenliga. Fria händer, och att slita sig loss från dessa bojor och system, samtidigt som de ändå fyller en funktion och vissa kommer att förbli där för att de är sådana människor som passar in där, så är det. Men det finns alternativ, friare alternativ som inte är sammanfogade med dessa regler och ideer om hur det är, i universum, ursprung, svar på de stora frågorna ecetera. För att inte tala om att vad som är "rätt" , nästan som en VIP-klubb eller trendfåneri och att andra inte vet hur det ligger till. Det behöver inte vara så!
Man behöver inte ens ingå i en grupp eller sekt eller ordern, man kan känna "det där" ändå, "det där" ! Men man bör gå igenom allt om occultism från begynnelsen och framåt. Finns mycket i magi, magick, vodun, häxmagi, trolldom, folklore, lykantropi, schamanism, spiritism, satanism ecetera som är av största värde att inta i sitt medvetande, men inte bara memorera, det gäller att omvandla det på ett konstruktivt sätt, inte blint köpa allt som recept och att det absolut och ofelbart är som det står med mera. Många klarar det inte.., vi är alla "ämnade" på olika sätt, och till olika destinationer kan man säga, och det jag menar som alternativ kanske inte ens borde kallas satanism, nej det är nog för begränsat, men ett Alternativ till satanism är det absolut. Dessutom tycker jag modern satanism är ett jävla omskrivet och självutnämnt - vad som är "äkta" satanism. Individualism och mera som new age är det. Svart magi och äldre witchcraft, även delar av voodoo och forntida häxkult är mera något att bita i! Golden Dawn osv - mycket judendom och buddhism i det när allt kommer omkring! Och La Vey: vilken mjäkig jävla idiotfåne. Dessa svartklädda fjortisar med färgat svart hår och piersate och ibland tatuerade, gärna death-metal/ black-metal lyssnande . vad är det oftast, va!!?? Och headbangande och med kedjor och lunkande gång, vill i sin enfald visa alla sin auppochnedvända kors och häxpentagram de bär som halsband! VA!!?? skärpning, och sålla ut agnarna från vetet, och fram med vad jag menar med Alternativ till satanism, inklusive råare wicca, mera blodtörst och framförallt inte bara sitta och snacka om vad man skall, och borde göra, sitta där och snacka, handling och kamp är vad som skall ske!! Handling och kamp! Och antikrists inträdande på världsarenan! För när allt kommer omkring så finns: (sök och finn, känn och kom igen, sök och känn)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in