2006-12-14, 01:11
Medlem
ReNus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Eriksson, kock
"Det är fantastiskt - men för dyrt. Jag köper hellre svensk hummer om jag måste välja"

http://www.dagensps.se/article.aspx?...365&categID=28

Någon som har smakat denna japanska delikatess?
Enligt artikeln ska köttet komma från djur som "avlats fram under århundraden och får öl och massage för att köttet ska bli mört och marmorerat."

Jag känner igen Kobe-beef, som enligt wikipedia ska vara ungefär samma sak, men har inte heller smakat på det. http://en.wikipedia.org/wiki/Kobe_beef

Eftersom jag älskar gott kött så hoppas jag att det är så gott som det sägs.
Vad tror ni?

.
Citera
2006-12-14, 03:59
Medlem
buffalos avatar
Vilket magiskt djur kommer detta underbara kött från?
Citera
2006-12-14, 04:08
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Det ar norkott fran djur som ger kott med mycket insprangt fett. Jag har provat wagyu fran Australien och visst ar det gott men sa mycket godare att det motiverar den hogre kostnaden (jamfort med annat kott av hog kvalitet som hangts/morats pa ratt satt) vete tusan.
Citera
2006-12-14, 06:23
Medlem
deepdivers avatar
Det finns att köpa ibland på saluhallen i Göteborg.
Annars är ett tips att prova Black Angus kött som
är rktigt mört och smakrikt och kanske halva
priset jömfört med Kobe biff.
Citera
2006-12-14, 07:07
Citat:
Ursprungligen postat av ReNu
http://www.dagensps.se/article.aspx?...365&categID=28

Någon som har smakat denna japanska delikatess?
Enligt artikeln ska köttet komma från djur som "avlats fram under århundraden och får öl och massage för att köttet ska bli mört och marmorerat."

Jag känner igen Kobe-beef, som enligt wikipedia ska vara ungefär samma sak, men har inte heller smakat på det. http://en.wikipedia.org/wiki/Kobe_beef

Eftersom jag älskar gott kött så hoppas jag att det är så gott som det sägs.
Vad tror ni?

.

ah dessa japaner ska alltid stoltsera med allt möjligt skit, är det inte mobiltelefoner så är det hårmode eller liknande, egentligen vet de inte ett skit om vad vi i denna del av världen vill ha, dvs alla förutom de själva, det där smakar säkert inte ens bättre än vanlig oxfile, jävla påhitt, här har vi stil, men slipper betala för det. Jag var i Japan för 2 år sedan och spelade Golf med en person som jag känner är därifrån, ja de har de högsta greenfeepriserna på planeten också men inte de bästa banorna, bara för något är dyrt är det inte bra.

Vi fick iof Caddie i priset, men Caddie och golfbil får man i USA också för halva priset mot Japan, hiskeliga 3000 kostade det för en runda, allting ska bara vara status och verka fint, i själva verket är det bara skit och likadant som i resten av världen ,jag uppskattar hellre en runda själv här i Sverige utan massa människor som stör mig än att spela med massa folk som inte vet vad jag ska ha som bara irriterar mig.
Citera
2006-12-14, 07:45
Medlem
bjäbb bjäbbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
ah dessa japaner ska alltid stoltsera med allt möjligt skit, är det inte mobiltelefoner så är det hårmode eller liknande, egentligen vet de inte ett skit om vad vi i denna del av världen vill ha, dvs alla förutom de själva, det där smakar säkert inte ens bättre än vanlig oxfile, jävla påhitt, här har vi stil, men slipper betala för det. Jag var i Japan för 2 år sedan och spelade Golf med en person som jag känner är därifrån, ja de har de högsta greenfeepriserna på planeten också men inte de bästa banorna, bara för något är dyrt är det inte bra.

Vi fick iof Caddie i priset, men Caddie och golfbil får man i USA också för halva priset mot Japan, hiskeliga 3000 kostade det för en runda, allting ska bara vara status och verka fint, i själva verket är det bara skit och likadant som i resten av världen ,jag uppskattar hellre en runda själv här i Sverige utan massa människor som stör mig än att spela med massa folk som inte vet vad jag ska ha som bara irriterar mig.

Var caddien god? Hur tillagade ni honom/henne? Friterad eller panerad? Vad äter man till caddie? Grönsallad och någon god sås?
Citera
2006-12-14, 07:56
Medlem
deepdivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2

Fan va bra att du kommit till insikt att du ska hålla dig hemma,
alla känner inte sig själva så bra.
Speciellt dom som letar fel hos andra
Citera
2006-12-14, 12:06
Medlem
davidoffs avatar
Jag testa for dryg ett ar sedan i NYC det var gott men jag foredrar biff fran Simental i Berneroberland, Switzerland. Det ar billigare och mycket battre.
Citera
2006-12-14, 12:20
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjäbb bjäbb
Var caddien god? Hur tillagade ni honom/henne? Friterad eller panerad? Vad äter man till caddie? Grönsallad och någon god sås?

Herman Lindqvst har skrivit om den dyra japanska biffen i sin bok "Japaner, japaner". Kossorna får visst lyssna på musik, blir matade med öl och masserade med sake av bonden. Köttet lär vara utsökt, men som sagt, inte värt priset.
Citera
2006-12-14, 12:27
Medlem
Quorthons avatar
Jävla trams, skulle aldrig betala såna pengar för nå sånt skit.
Säkert gott men finns säkert både godare och framförallt mycket billigare kött.
Citera
2006-12-14, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Apropå magiska djur så undrar jag hur välmörat och kunnigt tillrett kött från en enhörning smakar. Det skulle jag vilja prova. Hittar man en enhörning på stäppen nånstans så skulle jag vilja skjuta den och grilla mig en rejäl biff.

// Roger P.
Citera
2006-12-15, 14:38
Medlem
mankers avatar
Åt någon variant på detta då jag var i Hollywood och käkade på något sushiställe där. åt förvisso ingen biff utan mer lövbiffliknande köttslamsor. och ska nog till en "biff" för att man ska kunna beskriva smaken bättre. Känns dock dumt att betala för en biff och typ endast få en liten skiva kött liknande en fläskfilebit

men men. vill man äta fint så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in