2006-12-13, 20:32
Medlem
petter eremitens avatar
Vid den här tiden hör man ofta folk säga, att de ska gå ut och äta julbord. I morse hörde jag i Radio Västerbotten reklam för ett program, där man skulle få veta vilka kryddor man skulle använda om man hade ätit för mycket julbord.
Om man äter för mycket julbord får man väl träsmak?
Tandläkarbesök kan kanske också bli nödvändigt.
Citera
2006-12-13, 20:48
Medlem
PNISÄNs avatar
Om du har ett problem med konstruktionen "äta julbord", så finns det miljaaaaarder dylika sammansättningar du kan reta upp dig på. Vem vet, du kan kanske till och med posta ett väldigt intressant inlägg om det. Du kan ju börja med "glassbomb".
Citera
2006-12-13, 21:01
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PNISÄN
Om du har ett problem med konstruktionen "äta julbord", så finns det miljaaaaarder dylika sammansättningar du kan reta upp dig på. Vem vet, du kan kanske till och med posta ett väldigt intressant inlägg om det. Du kan ju börja med "glassbomb".
Jag retar mig inte på uttrycket "äta julbord" Jag tycker bara att det är komiskt.
"Glassbomb" är ett bildlikt uttryck. När man säger "äta julbord" menar man ju det som finns på bordet. Det är helt enkelt ett tankefel.Jag blir alltid full i skratt, när jag hör uttrycket.
Citera
2006-12-13, 21:21
Medlem
Egon3s avatar
Antag att X-tidningen har en matredaktion, som bland annat testar julbord.
Då kan man tänka sig att det en dag finns följande rubrik i tidningen:
Matpatrullen sågar Y-krogens julbord
Jamen, ramlar inte skinkan i golvet om man sågar julbordet?

Visst rör vi oss ofta med förkortade uttryck, som sakligt sett är paradoxala:

-- Om du går förbi Pressbyrån, så kan du väl köpa X-tidningen åt mig!?

Det går ju inte om jag går förbi. Det kräver att jag stannar till vid kiosken.

Det finns en hel del termer för oegentliga begrepp.

Termerna synekdoke och pars pro toto handlar om att en del får representera
det hela. Nog tycker jag att julbord är en metafor för det ätbara överflödet
på bordet.

Häromdagen sågs de högst uppsatta gästerna bryta taffeln på Nobelfesten. I det
fallet noterar NEO att taffeln kan representera »själva måltiden«. Och måltiden är
egentligen den tid under vilken man intar sitt mål. Även där noterar NEO nyansen
»själva maten«.

För julbord och smörgåsbord noterar NEO bara aspekten det ätbara på borden.

Men tack petter eremiten för en intressant serve!
Citera
2006-12-14, 17:26
Medlem
Vädurs avatar
Mja, men om du skall köpa X-tidningen, så är det nog bra att passera förbi pressbyrån för att fortsätta till tidningens huvudkontor eller till Börsen.
OM man skall märka ord.

Just ätande tycks dras med fler spännande konstruktioner. Gå ut och äta på stan. Jovars, knapra på en byggnad eller två har vi väl alla gjort.
Citera
2006-12-14, 17:43
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Mja, men om du skall köpa X-tidningen, så är det nog bra att passera förbi pressbyrån för att fortsätta till tidningens huvudkontor eller till Börsen.
OM man skall märka ord.
Jodå, i något inlägg gjorde jag motsvarande notering om en bok. In genom
dörren kommen en familjemedlem och säger "Idag har jag köpt en bok".
Det tolkas olika om det är planteringstid och den ankommande är trädgårds-
intresserad, jämfört med om den ankommande är förläggare till yrket. Kanske
det rent av gäller en packe pappersblad med välordnat sot på.
Citera
2006-12-14, 18:09
Medlem
Liston Crests avatar
Julbord är ju namnet på en matanrättning.

Citat:
Ursprungligen postat av SAOL
JUL-BORD, särsk. på restaurang: stående smörgåsbord med anrättningar som höra till julen (julskinka, julkorv, julsylta o. d.).

Kan du äta smörgåsbord, jansons frestelse, plankstek, makaronilåda, skomakarlåda osv så kan du allt äta julbord också.

En motfråga: har ni ett bord hemma som ni bara plockar fram till jul?
Citera
2006-12-14, 20:27
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liston Crest
Julbord är ju namnet på en matanrättning.

Kan du äta smörgåsbord, jansons frestelse, plankstek, makaronilåda, skomakarlåda osv så kan du allt äta julbord också.

En motfråga: har ni ett bord hemma som ni bara plockar fram till jul?
Nej, bordet är detsamma, men vi brukar inte äta av det. Däremot händer det att vi dukar fram mat på det.Man kan sätta sig vid middagsbordet eller gå till eller från detsamma, men jag har aldrig hört att någon har ätit middagsbord.
Man äter från julbordet eller smörgåsbordet.Makaronilåda, skomakarlåda och skinklåda t.ex. är namn på maträtter.
Citera
2006-12-14, 21:58
Medlem
Liston Crests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Nej, bordet är detsamma, men vi brukar inte äta av det. Däremot händer det att vi dukar fram mat på det.Man kan sätta sig vid middagsbordet eller gå till eller från detsamma, men jag har aldrig hört att någon har ätit middagsbord.
Man äter från julbordet eller smörgåsbordet.Makaronilåda, skomakarlåda och skinklåda t.ex. är namn på maträtter.

Säger du "ikväll ska jag äta från ett julbord" eller "på festen åt vi mat från ett smörgåsbord"?

Julbord och smörgåsbord är inte riktigt maträtter eftersom de består av flera maträtter men de är matanrättningar som man äter.
Citera
2006-12-15, 18:31
Medlem
petter eremitens avatar
Suck! Att det ska vara så svårt att bli förstådd!
Mitt inlägg var inte gravallvarligt menat. Framför allt är jag inte intresserad av att diskutera rätt och fel i språket. Jag ville helt enkelt delge er min reaktion på uttrycket "äta julbord", som jag tycker är ganska komiskt, eftersom jag ser för min inre blick personer, som tuggar på ett bord. Jag upplever inte "smörgåsbord" på samma sätt. Av namnet framgår ju, att det handlar om mat. Ett julbord kan ju t.ex. vara ett bord, som man har ställt en julkrubba på. Det kan också vara ett bord med dekorationer, som erinrar om julen. Jag tänker inte säga mer om detta.
Citera
2006-12-15, 19:43
Medlem
Liston Crests avatar
Jasså. Jag fattade det som att du tyckte att ordet julbord användes felaktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in