2006-12-13, 16:21
Medlem
brightliess avatar
Hallå!

Hade tänkt göra ett försök att börja rita serier lite mer seriöst. Dock inga actionäventyr utan mer Rocky-stuket. Att rita med bläck blir ganska tattigt...

Vad för slags pennor behövs för ett mer proffsigt intryck, och var kan jag inhandla dem? Hur går man tillväga när man ska färglägga, detta görs smidigast i dator eller?

Är för lat och stressad just nu för Google, sorry
Citera
2006-12-13, 16:30
Medlem
azwethinkweizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brightlies
Hallå!

Hade tänkt göra ett försök att börja rita serier lite mer seriöst. Dock inga actionäventyr utan mer Rocky-stuket. Att rita med bläck blir ganska tattigt...

Vad för slags pennor behövs för ett mer proffsigt intryck, och var kan jag inhandla dem? Hur går man tillväga när man ska färglägga, detta görs smidigast i dator eller?

Är för lat och stressad just nu för Google, sorry

Här är vad jag använder mig utav:

Blyerspenna och suddgummi
Linjal
Tuschningspennor i olika storlekar (0,1, 0,5 och 0,8 brukar jag använda)
En scanner och Photoshop om du vill färglägga eller retuschera serien.
Citera
2006-12-13, 16:36
Medlem
brightliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azwethinkweiz
Här är vad jag använder mig utav:

Blyerspenna och suddgummi
Linjal
Tuschningspennor i olika storlekar (0,1, 0,5 och 0,8 brukar jag använda)
En scanner och Photoshop om du vill färglägga eller retuschera serien.

okej, tack!
Citera
2006-12-13, 16:40
Medlem
RyssJävels avatar
I mitt arsenal har jag:
  • Ett styck Silja Line penna med 0,7 stift (mitt hemliga vapen, det mesta görs med den).
  • 4 st derwent blyertspennor, Light, Medium, Dark och White.
  • Ett styck blå penna (försvinner när man scanar in).
  • Sudd
  • Vanlig teckningsblock
  • Scaner, photoshop.
  • Gradskiva
  • Bit dasspapper (ifall jag behöver lägga min svettiga näve på ställen jag helst inte vill lägga den, minnimerar risken att smeta ut saker).
Citera
2006-12-13, 17:15
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Detta rör mer praktiskt-tekniska frågor om teckning och tråden flyttas sålunda från Serier till Foto, konst och kultur.

/Moderator
Citera
2006-12-13, 20:30
Medlem
WorlocKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
I mitt arsenal har jag:[list][*]Ett styck Silja Line penna med 0,7 stift (mitt hemliga vapen, det mesta görs med den).

Citat:
[*]Ett styck blå penna (försvinner när man scanar in).
Detta är väl inte riktigt sant dock? Isf skulle ju all blåfärg försvinna om man scannade en blå bild.
Däremot, går blåfärgen (skissgrunden) att rensa bort med lite olika trix i Photoshop! Kanske var det du menade?

Nu fick jag glänsa lite.
Citera
2006-12-13, 20:33
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WorlocK

Detta är väl inte riktigt sant dock? Isf skulle ju all blåfärg försvinna om man scannade en blå bild.
Däremot, går blåfärgen (skissgrunden) att rensa bort med lite olika trix i Photoshop! Kanske var det du menade?

Nu fick jag glänsa lite.

Hmm... nä det försvinner faktiskt helt i min scaner. Dock så är det väldigt, väldigt svagt ritat. Hjälp linjer.
Citera
2006-12-14, 00:32
Medlem
En ritplatta är kanske bra att ha. Det kanske t.o.m kan ersätta alla dina vanliga pennor och papper om du ritar helt digitalt?
Citera
2006-12-14, 20:38
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
En ritplatta är kanske bra att ha. Det kanske t.o.m kan ersätta alla dina vanliga pennor och papper om du ritar helt digitalt?

Smaksak där med, jag finner tablets direkt motbjudande att arbeta med.
Citera
2006-12-15, 15:49
Medlem
Prepubescents avatar
Köp dig ett ljusbord! Tar ett tag att vänja sig vid vinklingen och så men man lär sig bli noggrannare. Jag kan nästan garantera att alla riktiga serietecknare använder sig av ett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in