2006-12-13, 08:28
Medlem
Jag har en ide om en ny produkt som jag tänkt tillverka själv.

Jag kommer behöva hjälp med programeringskunskaper för styrning av lite motorer. Det saknas startkapital för tillverkningskostnader (förmodligen inga jättesummor) och programmeringen (ingen aning om vad det kan tänkas kosta).

Vilka möjligheter finns det att få hjälp med lite startkapital utan att behöva presentera iden för investeraren? Jag vill ju inte att min ide blir stulen.

Staten?
Banker?
Andra Investerare?
Stipendium?
Citera
2006-12-13, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skoff

Jag kommer behöva hjälp med programeringskunskaper för styrning av lite motorer. Det saknas startkapital för tillverkningskostnader (förmodligen inga jättesummor) och programmeringen (ingen aning om vad det kan tänkas kosta).

Vilka möjligheter finns det att få hjälp med lite startkapital utan att behöva presentera iden för investeraren? Jag vill ju inte att min ide blir stulen.

Staten?
Banker?
Andra Investerare?
Stipendium?

Jag tror du måste presentera din idé osv, annars kan det nog bli väldigt svårt att få pengar. Men om du går till en bank så ska inte det vara några beskymmer, eller investeringsbolag. Man kan nog utforma ett kontrakt så dom inte kan sno idén.

Testa att gå till nån högskola/universitet i närheten som brukar ha bra hjälp för såna som ska starta eget. Man kan få startbidrag/kontor/hjälp med marknadsföring med mera.
Citera
2006-12-13, 11:49
Medlem
heyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvivlaren_
Testa att gå till nån högskola/universitet i närheten som brukar ha bra hjälp för såna som ska starta eget. Man kan få startbidrag/kontor/hjälp med marknadsföring med mera.

Ofta finns ju sk Science Park i anslutning till högskolorna. Där kan man få kostnadsfri rådgivning under tystnadsplikt angående sin affärsidé.

Skoff:
Nu vet jag inte var du bor någonstans, men sök på Science Park på Google så hittar du ett antal sådana här "affärsutvecklingsbolag" i anknytning till högskolorna.
Citera
2006-12-13, 13:41
Medlem
Jag bor i stockholm.
Citera
2006-12-13, 21:01
Medlem
hört talas om patent??
Citera
2006-12-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugo_83
hört talas om patent??

Ja, men är det gratis och går det snabbt att få fram?
Citera
2006-12-14, 02:01
Bannlyst
Citat:

Staten?
Banker?
Andra Investerare?
Stipendium?

Ett tips.
Läs en fristående kurs i entreprenörsskap så ska du se att alla svaren kastar sig på dig.
Citera
2006-12-14, 07:09
Medlem
Citat:
Ja, men är det gratis och går det snabbt att få fram?

nej det är ganska så dyrt att söka patent, och tar tid.

du kan börja med att läsa allt på den här sidan så får du ett humm om det mesta http://www.starta-eget.se/
Citera
2006-12-14, 09:19
Medlem
miklons avatar
Företagande behandlas i Ekonomi.

Arbetsliv och studier ---> Ekonomi

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto