2006-12-12, 18:31
Medlem
Atlantas avatar
Tja!

Jag har några olika fonder hos Swedbank/Robur som är värda ca 80 000:-.
När jag läste den artikel som jag länkar till sist i detta inlägg så blir jag förvirrad och börjar fundera på att skifta sparform till indexform.
Robur erbjuder inte den tjänsten, så jag måste i så fall även byta bank för detta. Vad säger ni, är det värt omaket att ta ut pengarna från Robur och flytta dem till någon som erbjuder en indexfond?

Är indexfond verkligen ett bra sätt att spara på?
Tips på bra indexfonder och pålitliga fondförvaltare tas tacksamt emot!

http://www.e24.se/dynamiskt/aktierfonder/did_14119600.asp
Citera
2006-12-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atlanta
Tja!

Jag har några olika fonder hos Swedbank/Robur som är värda ca 80 000:-.
När jag läste den artikel som jag länkar till sist i detta inlägg så blir jag förvirrad och börjar fundera på att skifta sparform till indexform.
Robur erbjuder inte den tjänsten, så jag måste i så fall även byta bank för detta. Vad säger ni, är det värt omaket att ta ut pengarna från Robur och flytta dem till någon som erbjuder en indexfond?

Är indexfond verkligen ett bra sätt att spara på?
Tips på bra indexfonder och pålitliga fondförvaltare tas tacksamt emot!

http://www.e24.se/dynamiskt/aktierfonder/did_14119600.asp
Hur mycket vinst realiserar du om du säljer fonderna?
Eftersom du går miste om avkastning på den kapitalskatt du får betala om du säljer kan det, om vinsten är stor i procent räknat, bli en dålig affär att byta fond även om man byter till en fond som ger bättre avkastning.
Citera
2006-12-12, 19:49
Medlem
526s avatar
Xact är en aktie som följer OM-index exakt (därav namnet)
Det finns två varianter. Bull och Bear. Den ena satsar man på att kursen (sthlm börsen) ska gå upp. Den andra är negativ. Dvs när börsen går ner, går kursen upp med motsvarande.
Regga ett konto på Avanza och kör. Det är kul att växla mellan Bull och Bear då och då.
Citera
2006-12-13, 09:00
Medlem
Indexfonder är en jättebra sparform. Tänk efter själv, det finns inga konstigheter. Om vi tar t.ex. stockholmsbörsen som index.

Fördel:
- Förvaltningsavgiften är cirka endast 0.4%
- Dina pengar är fördelade i många aktier så du tar inte stora risker.
- Stockholmsbörsens index har gett en medel avkastning på 15% per år dom senaste 20 åren. Hur många så kallade aktivt förvaltade fonder har klarat detta eller bättre?
- Även om en vanlig fond går upp 10% och en indexfond går upp 9% så får du lika mycket i handen eftersom en vanlig fond har en förvaltningavgift på cirka 1.5% och en indexfond på cirka 0.4%

Svenskar vet lite om fonder, amerikaner har 30 års längre erfarenhet av fonder därför sparar 25% av alla amerikaner pengar i indexfonder och svenskar endast 1%. Sverige har nästan inga oberoende finansiella rådgivare, därför vänder sig svenkar till sina banker, men banken vill sällan tipsa dig om en indexfond eftersom dom tjänar mycket mer pengar på dig om du har pengarna i deras "aktivt förvaltade fonder" med 1.5% i förvaltning.

2005-10-24
Ekonominyheterna XL har låtit undersöka de fyra storbankernas 40 största fonder de senaste fem åren. Resultatet är chockerande svagt. Endast 2 av 40 fonder klarade att slå index - den genomsnittliga kursutvecklingen de jämför sig med. En av dessa två gjorde det dessutom med hjälp av en extern förvaltare.

I det femte programmet av Ekonominyheterna XL avslöjar Lennart Ekdal det gigantiska fondfiaskot.

Så många som 94 procent av alla vuxna svenskar sparar i ränte - och aktiefonder. Om alla välbetalda fondförvaltare gjort sitt jobb borde de svenska hushållens förmögenhet i dag vara minst 50 miljarder kronor större.

- Det är verkligen ett genant dåligt resultat. En hel bransch borde skämmas. Och spararna borde göra uppror och begära tillbaka sina höga avgifter, säger Lennart Ekdal, ekonomijourmalist och programledare för Ekonominyheterna XL.

Storbankerna kammar hem miljarder på småspararna
http://di.se/Index/Nyheter/2005/09/27/158226.htm?src=xlink

"Omoraliskt, storbanker"
http://www.e24.se/dynamiskt/finans/did_11250771.asp

Fonderna kostade svenskar 10 miljarder i fjol
http://di.se/Index/Nyheter/2005/03/11/136653.htm?src=xlink

Sju av tio bankfonder sämre än jämförelseindex
http://di.se/Index/Nyheter/2004/09/27/118354.htm?src=xlink

Hoppas det hjälper...
Citera
2006-12-13, 09:09
Medlem
Atlantas avatar
Tack Hitachi!
Det där lät ju både nedslående och övertygande samtidigt. Är just nu nätra att sälja mina fonder. Får då en vinst på cirka 30 000 men då avgår skatt på 10 000 som jag tror att Robur tar direkt? Lär då bli cirka 70 000 kvar att återinvestera i en indexfond.

Är det krångligt att föra över dessa pengar till en annan bank eller en annan fondkommissionär?
Citera
2006-12-13, 09:58
Medlem
Atlantas avatar
Nu har jag sålt hela mitt fondinnehav hos Robur och ansökt om konto hos Avanza. Tänkte föra över pengarna till Avanza Zero.

Hoppas att det blir en lyckad affär?
Citera
2006-12-13, 10:03
Medlem
Veyrons avatar
Index är uppe på sitt treårshögsta, det borde komma ett dyk snart, därför väntar jag med att köpa i avanza zero.
Citera
2006-12-13, 10:06
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Index är uppe på sitt treårshögsta, det borde komma ett dyk snart, därför väntar jag med att köpa i avanza zero.

Då kan det kanske vara läge för att köpa Xact Bull. Den går upp om index går ner.
http://www.xact.se/Produkter.stm
Citera
2006-12-13, 10:09
Medlem
Atlantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron

Det är möjligt. Men jag har "ett motto" med pengar jag sparar i fonder, och det är att jag aldrig ska röra dem om jag absolut inte måste. Så på lång sikt så borde de gå upp i värde eftersom dalar följs av uppgångar i en evig cykel?
Citera
2006-12-13, 10:13
Medlem
peajempes avatar
Vill bara tilläga att Xact Bear/Bull inte är någon aktie utan en fond, som har en avkastningsfaktor på 1.5, så om du har bull och index stiger med 1%, så får du 1,5% i värdeökning.
Citera
2006-12-13, 10:14
Medlem
peajempes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlanta
Det är möjligt. Men jag har "ett motto" med pengar jag sparar i fonder, och det är att jag aldrig ska röra dem om jag absolut inte måste. Så på lång sikt så borde de gå upp i värde eftersom dalar följs av uppgångar i en evig cykel?
Visst är det ett bra motto, men varför förlora pengar för det? Sätt in pengarna i en fond med lägre risk, och vänta tills börsen som helhet är billigare= mer pengar i slutändan.
Citera
2006-12-13, 10:15
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peajempe
Vill bara tilläga att Xact Bear/Bull inte är någon aktie utan en fond, som har en avkastningsfaktor på 1.5, så om du har bull och index stiger med 1%, så får du 1,5% i värdeökning.

Man köper den som aktie på Avanza.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in