2010-07-08, 13:12
  #1021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Från AB:s pågående chatt med Alfons:

"Kommentar från KalleKalle: ]
Har du kännedom om några andra skäl till Littorins avgång än det som du och Littorin angav vid presskonferenserna i går?
torsdag 8 juli, 2010 13:03
Kalle
13:04 Fredrik Reinfeldt: Nej
torsdag 8 juli, 2010 13:04

Klara besked från statsministern!

Och det var precis samma besked han gav 2 dagar innan han "avskedade" Schenström.
Citera
2010-07-08, 13:14
  #1022
Medlem
emelieownss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Från AB:s pågående chatt med Alfons:

"Kommentar från KalleKalle: ]
Har du kännedom om några andra skäl till Littorins avgång än det som du och Littorin angav vid presskonferenserna i går?
torsdag 8 juli, 2010 13:03
Kalle
13:04 Fredrik Reinfeldt: Nej
torsdag 8 juli, 2010 13:04"

Klara besked från statsministern!

Tror du att han skulle säga om det så var fallet? Det tror inte jag. Speciellt inte på en chatt?
Citera
2010-07-08, 13:19
  #1023
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Från AB:s pågående chatt med Alfons:

"Kommentar från KalleKalle: ]
Har du kännedom om några andra skäl till Littorins avgång än det som du och Littorin angav vid presskonferenserna i går?
torsdag 8 juli, 2010 13:03
Kalle
13:04 Fredrik Reinfeldt: Nej
torsdag 8 juli, 2010 13:04"

Klara besked från statsministern!

Givetvis förnekar reinfelt all kännedom om vad som ligger bakom littorins avhopp, det gjorde han med skeinström också och påstod då att det var media som ljög, inte förrän man visade upp kvittot på alkoholen hon hade druckit backade han från sitt påhopp mot media och hon fick som bekant avgå med en fallskärm på drygt 1 miljon.

Littorin kommer få 1,3 miljoner i fallskärm så det går ingen nöd på honom direkt.
Citera
2010-07-08, 13:20
  #1024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av observateur
För att dom är politiska tjänstemän. Dom är direkt knutna till ministern, inte till departementet. Politiskt sakkunniga kommer ofta ifrån partiorganisationen och har tidigare jobbat som politiska sekreterare. Varje minister har sådana. Och dom går ALLTID när en minister går. Det är så det fungerar. Dom har inget med Littorins affärer att göra.

Du menar att dom skulle ha avskedats ändå
oberoende av Littorins affärer. Märkligt?
Citera
2010-07-08, 13:29
  #1025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Han förklarade precis saken för dig på enkel svenska. Kan du begära mer än så, ditt sjukskrivna mähä?

Att nu Tärnström och Littorin kastar in sina respektive hattar är bra, det visar på centerns svek och Reinfeldts felrekryteringar.
Citera
2010-07-08, 13:30
  #1026
Medlem
Från AB chatten också detta:

Citat:
[Kommentar från SvenSven: ]
Tror du att Littorin kan göra comeback i en ny regering, om han känner att han orkar och vill?
torsdag 8 juli, 2010 13:18 Sven
13:18

Fredrik Reinfeldt:
Han har själv valt att sluta. Det respekterar jag.

Dörren är stängd.
Citera
2010-07-08, 13:31
  #1027
Medlem
Ett brott som enligt AB ska ha begåtts i centrala Stockholm?
Smaka på den, Centrala Stockholm!

Vad kan det vara.. knappast skattefiffel eller nåt annat ekonomiskt
Ej heller att han kört över en heldragen linje eller felparkerat med bilen.

Känns typ spontant som antingen snatteri (nja.. ), narkotikabrott eller sexköp!
Citera
2010-07-08, 13:32
  #1028
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Du menar att dom skulle ha avskedats ändå
oberoende av Littorins affärer. Märkligt?

Ja. Det är så det fungerar. Du får helt enkelt finna dig i det. Dom får alltid sluta när en minister går. Det är därför dom får lite högre lön samt en årslön vid en avgång. Deras tillvaro är mer osäker än andra reguljära tjänstemän som är fast anställda på departementen.
Det är inget konstigt alls. Dom är politiskt tillsatta. När en ny regering tillträder måste dom få ha nära medarbetare som dom litar på och som tillhör samma parti som dom. Det handlar om 3-5 st per minister inklusive en pressekretare. Dom skriver tal och artiklar åt ministern. Dom är med och driver ministerns och partiets politiska linje.
Citera
2010-07-08, 13:35
  #1029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av observateur
Ja. Det är så det fungerar. Du får helt enkelt finna dig i det. Dom får alltid sluta när en minister går. Det är därför dom får lite högre lön samt en årslön vid en avgång. Deras tillvaro är mer osäker än andra reguljära tjänstemän som är fast anställda på departementen.
Det är inget konstigt alls. Dom är politiskt tillsatta. När en ny regering tillträder måste dom få ha nära medarbetare som dom litar på och som tillhör samma parti som dom. Det handlar 3-5 st per minister inklusive en pressekretare. Dom skriver tal och artiklar åt ministern. Dom är med och driver ministerns och partiets politiska linje.

Nja! Det är ingen naturlag... Men de får som sagt NÄSTAN ALLTID (i 99,5% av fallen) sluta samtidigt som statsrådet i fråga.
Sen brukar dom väl inte sällan ganska snart belönas med en ny fin tjänst någonstans innan dom inom några år själva blir ministrar

Det är en egen sammhälskass det där med egna koder och regler. Långt ifrån den simple löntagaren....
Citera
2010-07-08, 13:36
  #1030
Medlem
Rätta mig nu om jag har enormt fel, men är det olagligt att publicera uppgifter om Littorin för en tidning som AB nu när han inte är en "offentlig person" längre? Hade AB kunnat publicera dessa före presskonferensen igår, utan att riskera någon form av straff? Kan man inte göra det nu, eller är det en moralisk fråga?
Citera
2010-07-08, 13:36
  #1031
Medlem
Kanske tycker Reinfeldt och Borg att det är tråkigt att Littorin nu lämnar sin ministerpost. De tre har ju tillsammans snickrat ihop de nya moderaterna men Littorin har aldrig kunnat komma upp i den popularitet som Reinfeldt och Borg gjort. Littorin har flera gånger visat sig vara en riktig mjukis och haft nära till tårarna och öppet visat sin ilska. Sådana känslomänniskor har nog svårt att helt och fullt bli accepterade hos moderaterna.
Citera
2010-07-08, 13:37
  #1032
Medlem
Det märkligaste är ju att INGEN annan politiker uttalar sig om detta eller om honom. Inte ett ljud. T ex borde väl någon tycka synd om honom när han satt där och grät över sina barn? Någon borde väl ha en åsikt om detta med media och offentliga personer och att han berättade att tidningarna ringde hans barn. Men inte ett ljud. Från någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in