Citat:
Ursprungligen postat av Bardon
En mängd olika personer och medier anser
inte att det är så här journalistik går till. Det är ett falsarie och nu slår skiten tillbaka på Aftonhoran.
Läs vad personer som Mårten Schultz (docent i juridik), Sven-Erik Alhem (fd. överåklagare), Pär-Arne Jigenius (fd. pressombudsmannen), etc skriver.
Angående "Anna", kolla den här tråden:
https://www.flashback.org/sp24199397
Jag trodde mig vara ganska tydlig att jag med "journalistiskt arbete" avsåg hur reportaget källforskades och producerades. Dvs. inte de specifika pressetiska eller juridiska frågeställningarna kring
publiceringen av det journalistiska arbetet.
Vad gäller pressetiken och t.ex.
Jigenius intervju i DN har jag redan
kommenterat det här.
Schultz skrivelser – docent eller inte – i ämnet vet jag inte hur mycket jag ger för.
Han skriver bl.a. detta på Newsmill:
Citat:
Littorin kommer förmodligen aldrig få en chans att bemöta anklagelserna på något sätt som på djupet kan göra en skillnad. Han kommer aldrig få möta den påstådda sexsäljaren i en domstol. Han kommer aldrig få chansen att ge sin sida av en historia som han kanske delar med den som anklagar honom. Han kommer aldrig få chansen att bli friad.
Vet du vad "en chans att bemöta anklagelserna på något sätt som på djupet kan göra en skillnad" skulle kunna vara?
Att bemöta anklagelserna! Tänka sig. Att SOL faktiskt svarar i telefon eller kommer till den utlovade AB-intervjun eller accepterar något av intervjuförsöken medierna gjorde (och sannolikt fortf. gör) för att få SOLs bild av "Annas" påståenden och uppgifter.
Dvs. i princip göra
vad som helst förutom att bara säga "ingen kommentar", vägra att kommunicera annat än via ombud, på presskonferensen uppge mediedrev efter barnen som skäl för avgång och därefter gå under jorden (undantaget en "mailintervju" med DN).
Schultz skriver i samma Newsmill-kåseri:
Citat:
Tänk om Aftonbladets journalister gjort som tidigare fall och hittat på brottet? Tänk om "Anna" inte ens finns? Tänk om "Anna" finns men ljuger? Tänk om "Anna" finns men har missförstått en situation? Tänk om "Anna" finns men har tolkat, utan att ha missförsått, en situation som Littorin uppfattat som helt annorlunda.
Ptja, om man anser det sannolikt att AB plockar uppgifter ur luften och fabricerar källor förstår jag att man har invändningar. Då har vi en helt annan diskussion om brottslingar i journalistkläder. Jag långt ifrån högaktar AB, men så lågt är inte
mitt förtroende för AB i dagsläget. Och för min del faller den anklagelsen i stor utsträckning på SOLs (och regeringens) beteende: total otillgänglighet, panikavgång med bristfällig/lögnaktig motivering, flykt, utfrysning, locket på, osv.
Att "Anna" kan ljuga eller missförstå situationen är fullt möjligt. Men tänk då på vad AB har gjort. De har efterforskat, ansett källan trovärdig och berättat vad "Anna" påstår. AB säger inte att det är absolut sanning. Varje läskunnig människa måste förväntas kunna förstå betydelsen av vad AB
faktiskt skriver (och vad t.f. ansv. utg. Mellin säger), annars ska man ö.h.t. inte konsumera nyheter.
Om publiceringen var pressetisk oantastlig är jag mindre säker på. För mig väger Jigenius ord tungt här.
Avslutningsvis, angående "Anna" förstår jag inte riktigt hur du kan nämna KnutteKragballes inlägg i samma andetag som dina övriga hänvisningar. Jag har
kommenterat KKb:s inlägg tidigare, maken till långsökta och ovederhäftiga resonemang får man leta efter. Jag säger inte att KKb har absolut fel, men jag har hittills inte sett några som helst belägg (eller ens försök till belägg) för hans/hennes påståenden.