2009-12-14, 08:22
  #649
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Du menar att det finns personer i Sverige som äger aktier i Volvo PV? Njaa...det kan nog inte vara riktigt. Däremot finns det säkerligen en hel del personer, så ock jag, som äger aktier i Volvo.

Skilj på Volvo personvagnar och "rest"Volvo.

Herregud om vi talar om en fd VD:n för Volvo, Christer Zetterberg, tror du inte att han har fått optioner på det han själv önskat när han själv förmodligen fått välja som en del av sitt kontrakt, vilket är brukligt. Skulle det vara omöjligt menar du?

Och du tror inte att det har haft inflytande i regeringens politik när sagda Zetterberg varit svärfar till Sven-Otto Littorin, när han suttit i styrelsen för Carnegie, sitter som styrelseordförande för KAK där Littorins bror är styrelseledamot såväl som att han sitter i IVA´s styrelse där Littorins bror sitter också.

Vad känner du till om inte just Littorins faktiskt har fixat till sig Volvooptioner som garanterat kommer att stiga i värde om Volvo räddas och SAAB går under?

Carnegie gick staten in och räddade trots att de satt sprätt på en djävla massa pengar som varken var deras egna eller inte ens var redovisade ordentligt? Tycker du inte att det är rätt magstrarkt att man först och främst gått in och räddat de företag som man med all sannolikhet har egna investeringar i må vara genom bulvaner eller genom närstående, medan man gör allt för att offra företag där tusentals skattebetalare jobbar som därmed och därtill blir arbetslöshetsunderstödsberoende till värdet av bortkastade miljarder bara för att man ska öka värdet på sina egna pengar för sig själva och närstående? Man hade chansen att låta SAAB tas över av Koenigsegg-group men man gjorde allt i gammal god stil för att motarbeta och bromsa det så att modet skulle gå ur satsningen. Det man velat hela tiden är att sälja till kineserna vilket man också igår såg till att annonsera ut intentionen med, i och med att kineserna i Beijíng Auto till en början fick köpa utrustning och verktyg utan att en enda fråga ställdes i motsats med den kravkampanj som ställdes från Regeringen då Koenigsegg var tvungna att genomgå gatlopp av krav och reservationer mot köpet, för att man ville hålla kvar företaget i Sverige. Familjen Littorin har händerna i de flesta syltburkar i svensk industri och känner man dessutom till deras vinning på Krügerkraschen så skall man nog inte vara alltför naiv vad gäller deras motivationer till andras olycka.

Med regeringens egen poltiska retorik skulle Carnegie fått gå omkull istället för att räddas av skattebetalarnas pengar för att rädda ledarkadern i Regeringens enga investeringar.Vad har du för insyn i saker och ting? Gå och lägg dig och sov i din naiva besserwisserdvala. Ordmärkning är djävligt barnsligt och småaktigt och det brukar alltid vara samma sorts människor som håller på med sånt. Tyvärr.
__________________
Senast redigerad av Supermarine 2009-12-14 kl. 08:40.
Citera
2009-12-14, 08:52
  #650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Vad känner du till om inte just Littorins faktiskt har fixat till sig Volvooptioner som garanterat kommer att stiga i värde om Volvo räddas och SAAB går under?

Tala om huvudlösa spekulationer. För det första vilket Volvo talar du om? Det Volvo som är börsnoterat eller det Volvo PV som Ford äger?

På vilket sätt skulle det Volvo som är börsnoterat stiga i värde om SAAB skulle läggas ner? Det börsnoterade Volvo som tillverkar ex. lastbilar och bussar. Jag har svårt att se den kopplingen....

I så fall har du hittat årets börstips. In och köp Volvo med alla julklappspengar. Ungarna får gråta på julafton.

Jag avslutar det hela här.
Citera
2009-12-14, 08:55
  #651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Herregud om vi talar om en fd VD:n för Volvo, Christer Zetterberg, tror du inte att han har fått optioner på det han själv önskat när han själv förmodligen fått välja som en del av sitt kontrakt, vilket är brukligt. Skulle det vara omöjligt menar du?

Och du tror inte att det har haft inflytande i regeringens politik när sagda Zetterberg varit svärfar till Sven-Otto Littorin, när han suttit i styrelsen för Carnegie, sitter som styrelseordförande för KAK där Littorins bror är styrelseledamot såväl som att han sitter i IVA´s styrelse där Littorins bror sitter också.

Vad känner du till om inte just Littorins faktiskt har fixat till sig Volvooptioner som garanterat kommer att stiga i värde om Volvo räddas och SAAB går under?

Carnegie gick staten in och räddade trots att de satt sprätt på en djävla massa pengar som varken var deras egna eller inte ens var redovisade ordentligt? Tycker du inte att det är rätt magstrarkt att man först och främst gått in och räddat de företag som man med all sannolikhet har egna investeringar i må vara genom bulvaner eller genom närstående, medan man gör allt för att offra företag där tusentals skattebetalare jobbar som därmed och därtill blir arbetslöshetsunderstödsberoende till värdet av bortkastade miljarder bara för att man ska öka värdet på sina egna pengar för sig själva och närstående? Man hade chansen att låta SAAB tas över av Koenigsegg-group men man gjorde allt i gammal god stil för att motarbeta och bromsa det så att modet skulle gå ur satsningen. Det man velat hela tiden är att sälja till kineserna vilket man också igår såg till att annonsera ut intentionen med, i och med att kineserna i Beijíng Auto till en början fick köpa utrustning och verktyg utan att en enda fråga ställdes i motsats med den kravkampanj som ställdes från Regeringen då Koenigsegg var tvungna att genomgå gatlopp av krav och reservationer mot köpet, för att man ville hålla kvar företaget i Sverige. Familjen Littorin har händerna i de flesta syltburkar i svensk industri och känner man dessutom till deras vinning på Krügerkraschen så skall man nog inte vara alltför naiv vad gäller deras motivationer till andras olycka.

Med regeringens egen poltiska retorik skulle Carnegie fått gå omkull istället för att räddas av skattebetalarnas pengar för att rädda ledarkadern i Regeringens enga investeringar.Vad har du för insyn i saker och ting? Gå och lägg dig och sov i din naiva besserwisserdvala. Ordmärkning är djävligt barnsligt och småaktigt och det brukar alltid vara samma sorts människor som håller på med sånt. Tyvärr.


Om det där stämmer så är det rätt solklara fall av jäv och borde utredas ordentligt.

I exempelvis USA måste alla i maktapparaten redovisa sina tillgångar och placeringar bara för att undvika jävsmisstankar.

.
Citera
2009-12-14, 10:54
  #652
Medlem
Reaktionärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Herregud om vi talar om en fd VD:n för Volvo, Christer Zetterberg, tror du inte att han har fått optioner på det han själv önskat när han själv förmodligen fått välja som en del av sitt kontrakt, vilket är brukligt. Skulle det vara omöjligt menar du?

Och du tror inte att det har haft inflytande i regeringens politik när sagda Zetterberg varit svärfar till Sven-Otto Littorin, när han suttit i styrelsen för Carnegie, sitter som styrelseordförande för KAK där Littorins bror är styrelseledamot såväl som att han sitter i IVA´s styrelse där Littorins bror sitter också.

Vad känner du till om inte just Littorins faktiskt har fixat till sig Volvooptioner som garanterat kommer att stiga i värde om Volvo räddas och SAAB går under?

Carnegie gick staten in och räddade trots att de satt sprätt på en djävla massa pengar som varken var deras egna eller inte ens var redovisade ordentligt? Tycker du inte att det är rätt magstrarkt att man först och främst gått in och räddat de företag som man med all sannolikhet har egna investeringar i må vara genom bulvaner eller genom närstående, medan man gör allt för att offra företag där tusentals skattebetalare jobbar som därmed och därtill blir arbetslöshetsunderstödsberoende till värdet av bortkastade miljarder bara för att man ska öka värdet på sina egna pengar för sig själva och närstående? Man hade chansen att låta SAAB tas över av Koenigsegg-group men man gjorde allt i gammal god stil för att motarbeta och bromsa det så att modet skulle gå ur satsningen. Det man velat hela tiden är att sälja till kineserna vilket man också igår såg till att annonsera ut intentionen med, i och med att kineserna i Beijíng Auto till en början fick köpa utrustning och verktyg utan att en enda fråga ställdes i motsats med den kravkampanj som ställdes från Regeringen då Koenigsegg var tvungna att genomgå gatlopp av krav och reservationer mot köpet, för att man ville hålla kvar företaget i Sverige. Familjen Littorin har händerna i de flesta syltburkar i svensk industri och känner man dessutom till deras vinning på Krügerkraschen så skall man nog inte vara alltför naiv vad gäller deras motivationer till andras olycka.

Med regeringens egen poltiska retorik skulle Carnegie fått gå omkull istället för att räddas av skattebetalarnas pengar för att rädda ledarkadern i Regeringens enga investeringar.Vad har du för insyn i saker och ting? Gå och lägg dig och sov i din naiva besserwisserdvala. Ordmärkning är djävligt barnsligt och småaktigt och det brukar alltid vara samma sorts människor som håller på med sånt. Tyvärr.

Det är minsann dags att gå hem och vika sig en aluminunfolie-hatt.
Citera
2009-12-14, 11:31
  #653
Medlem
brianmolkos avatar
SAAB kanske bara hamnar i vilande position ..
Citera
2009-12-15, 08:35
  #654
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reaktionär
Det är minsann dags att gå hem och vika sig en aluminunfolie-hatt.

Vad är det du inte förstår?

Är jag den ende som vet att vd:ar brukar få fördelaktiga aktieoptioner att köpa på sig såsom motivation för att driva det egna företaget mot högre vinster?

Hur tjänade Carl- Henric Svanberg sin miljard där han genom skilsmässan är tvungen att ge sin tidigare fru hälften? Genom att lägga sin årslön på runt 20 miljoner om året på hög? Nej.Han har som VD fått teckna aktieoptioner i de företag som han har lett. Först ASSA och nu Ericsson.

Från början lät man VD:ar teckna optionsavtal som en motivation för att de skulle driva på företaget mot högre vinster vilket skulle öka aktievärdet. Sedan var det någon som kom på att man kunde öka aktievärdet genom att helt enkelt sälja företaget istället eftersom alla företag ökar i aktievärde i samband med en försäljning. Då har de ju visat sig vara tillräckligt värdefulla för en konkurrent att köpa. De som tjänar på sådana affärer är ju aktieägarna, särskilt de med stora aktieposter som en VD kan köpa sig till genom sina aktieoptioner. Varför ska man harva omkring och svettas år efter år för att öka omsättning och vinst litet grand i taget om man istället kan öka värdet på optionerna med ett rejält kliv genom att helt enkelt sälja företaget istället?

Det hör väl till att man när man har en chans att berika sig, låter närstående få en del av kakan? Det är ju norm att låta de som kan hjälpa en få en tjänst som kan bjudas tillbaka med gentjänster?

Christer Zetterberg dvs Littorins fd svärfar satt som ordförande för Carnegie, en investmentbank och måste ha fått chans att köpa på sig aktieoptioner som sådan. Han var dessutom den som kunde besluta om något sådant. Vad är det som säger att SOL inte skulle ta en sådan chans att få en del av den kakan genom svärfar?

Christer Zetterberg var 1990-92 VD för Volvo och måste även där ha fått köpa aktieoptioner. Varför skulle SOL som nybliven svärson inte ha tagit samma chans där när svärfadern var VD? Det är väl självklart att SOL ville och fick en chans att hoppa på det tåget när chansen trots allt måste ha bjudits? Det är väl för h-e norm att folk passar på när sådana chanser bjuds må så vara genom bulvaner men i alla fall. Skulle Zetterberg ha varit så renhårig att han sade nej för att det kunde se "illa ut" om det skulle komma ut? Hur kom det sig i så fall att han bidrog till att köra Carnegie så inihelvete i botten att staten var tvungen att rädda den från konkurs, om han nu var så otroligt aktsam med om saker "såg illa ut"?

Dessutom brukar ej systemet känna till vilka aktier folk har förrän de har sålt samma aktier om ens då.

Christer Zetterberg som enligt en överenskommelse t o m ska betala för SOL´s ungars skolgång på Lundsberg.

SOL låg djävligt hårt på finansmarknadsminister Mats Odell när denne hade hand om regeringens utredning av Carnegiehärdsmältan och trots oegentligenheterna täckte Regeringen för Carnegie. Varför låg SOL på så hårt där?

Vad hade egentligen SOL för formell anledning att blanda sig i det hela? Det låg inte ens under SOL´s departement. SOL´s föredetta svärfar var styrelseordförande och hade ett tungt ansvar för oegentligheterna. Man gick in och räddade Carnegie med miljardbelopp med hull och hår men man gjorde inte detsamma för SAAB. Garantien för SAAB hade inte blivit så vansinnigt mycket mer än vad man gick in med i Carnegie. Trots att andra länder ville rädda sina bilindustrier gjorde man det inte för SAAB. Istället gjorde man allt för att försvåra för den privata aktör som dök upp som en räddare i nöden och vill driva SAAB. Man gjorde inget för att underlätta, käbblade om smådetaljer istället för att diskutera helheten, bromsade och förhalade beslut och drog ut på tiden så att Koenigseggs egna investorer skulle dra sig ur. Gör man inte något för att underlätta för en sådan affär försöker man försvåra.

Citat:
Ursprungligen postat av 2006
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3490855.ab

Sveriges arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin anser att Volvo har misslyckats med att leva upp till marknadens förväntningar.

– Man behöver inte vara hjärnkirurg för att se att folk helt enkelt väljer andra bilar, säger han.

Citat:
Ursprungligen postat av crazyman
I vilket annat land än Sverige skulle en minister gå ut o misskreditera ett företag på detta sätt, skandal. Men det ligger väl i alliansens strategi att vi ska bli en bananrepublik.

SOL uttalade sig likt ingen annan regeringsmedlem före honom varken före eller efter om ett enskilt företags problem att sälja sina produkter. Dvs Volvo. Varför gjorde han det egntligen?Var det för att han var så otroligt engagerad i frågan? Frågan låg inte heller den under SOL´s departement. Varför skulle han ens komma på tanken att uttala sig om att Volvo går dåligt? Vilken arbetsmarknadsminister har gjort det tidigare? Vilken handelsminister har gjort det tidigare? Ja varför när han inte har något formellt skäl till det och ändå gör det?

Vad är det du inte förstår eller inte vill förstå som inte faller på sin egen rimlighet? Det är nog snarare du som är så rädd för sanningens innebörd att du beskyller folk för att vara paranoida. Vem vet, du kanske är Anders Borg som håller till på FB? Ditt nick talar faktiskt för det.
__________________
Senast redigerad av Supermarine 2009-12-15 kl. 08:41.
Citera
2009-12-15, 08:53
  #655
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
SOL uttalade sig likt ingen annan regeringsmedlem före honom varken före eller efter om ett enskilt företags problem att sälja sina produkter.

Jag försvarar inte SOL på ngt. sätt men nog börjar dina teorier vara alltför konspiratoriskt upplagda. Ovanstående uttalande från din sida kan jag lätt välta omkull med ett citat, så som jag kommer ihåg det, från K-O Feldt 1982:

-Jag förstår inte vad det är för mening med att gräva upp olönsam järnmalm ur jorden. (LKAB-krisen i början av 80-talet).

Det finns säkert massvis med liknande citat från olika regeringsmedlemmar genom åren.
Citera
2009-12-15, 09:04
  #656
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag försvarar inte SOL på ngt. sätt men nog börjar dina teorier vara alltför konspiratoriskt upplagda. Ovanstående uttalande från din sida kan jag lätt välta omkull med ett citat, så som jag kommer ihåg det, från K-O Feldt 1982:

-Jag förstår inte vad det är för mening med att gräva upp olönsam järnmalm ur jorden. (LKAB-krisen i början av 80-talet).

Det finns säkert massvis med liknande citat från olika regeringsmedlemmar genom åren.

Det var inget vidare du hade att komma med. Du kanske är Borg trots allt. Är det konstigt i så fall att du skriver som du gör? Nej inte särskilt. Snarare är det desto större anledning för dig att misskreditera vad jag säger och därmed desto större anledning för alla andra att misstro dina avsikter. Ni har rätt många skelett som väntar på att vädras vad?
Citera
2009-12-15, 09:08
  #657
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Du kanske är Borg trots allt. Är det konstigt i så fall att du skriver som du gör?

Herre Gud Min Skapare. Jag bockar och går ut i friska luften nu...känner att jag behöver det just nu.
Citera
2009-12-15, 17:06
  #658
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Herregud om vi talar om en fd VD:n för Volvo, Christer Zetterberg, tror du inte att han har fått optioner på det han själv önskat när han själv förmodligen fått välja som en del av sitt kontrakt, vilket är brukligt. Skulle det vara omöjligt menar du?

Och du tror inte att det har haft inflytande i regeringens politik när sagda Zetterberg varit svärfar till Sven-Otto Littorin, när han suttit i styrelsen för Carnegie, sitter som styrelseordförande för KAK där Littorins bror är styrelseledamot såväl som att han sitter i IVA´s styrelse där Littorins bror sitter också.

Vad känner du till om inte just Littorins faktiskt har fixat till sig Volvooptioner som garanterat kommer att stiga i värde om Volvo räddas och SAAB går under?

Carnegie gick staten in och räddade trots att de satt sprätt på en djävla massa pengar som varken var deras egna eller inte ens var redovisade ordentligt? Tycker du inte att det är rätt magstrarkt att man först och främst gått in och räddat de företag som man med all sannolikhet har egna investeringar i må vara genom bulvaner eller genom närstående, medan man gör allt för att offra företag där tusentals skattebetalare jobbar som därmed och därtill blir arbetslöshetsunderstödsberoende till värdet av bortkastade miljarder bara för att man ska öka värdet på sina egna pengar för sig själva och närstående? Man hade chansen att låta SAAB tas över av Koenigsegg-group men man gjorde allt i gammal god stil för att motarbeta och bromsa det så att modet skulle gå ur satsningen. Det man velat hela tiden är att sälja till kineserna vilket man också igår såg till att annonsera ut intentionen med, i och med att kineserna i Beijíng Auto till en början fick köpa utrustning och verktyg utan att en enda fråga ställdes i motsats med den kravkampanj som ställdes från Regeringen då Koenigsegg var tvungna att genomgå gatlopp av krav och reservationer mot köpet, för att man ville hålla kvar företaget i Sverige. Familjen Littorin har händerna i de flesta syltburkar i svensk industri och känner man dessutom till deras vinning på Krügerkraschen så skall man nog inte vara alltför naiv vad gäller deras motivationer till andras olycka.

Med regeringens egen poltiska retorik skulle Carnegie fått gå omkull istället för att räddas av skattebetalarnas pengar för att rädda ledarkadern i Regeringens enga investeringar.Vad har du för insyn i saker och ting? Gå och lägg dig och sov i din naiva besserwisserdvala. Ordmärkning är djävligt barnsligt och småaktigt och det brukar alltid vara samma sorts människor som håller på med sånt. Tyvärr.
Vad vet du om Littorinarnas inblandning i Krügerkraschen? Vet du vilken släktrelation SOL har till Littorinarna på Bjertorp och då speciellt Knut Herik som bytte kläder och plats med sin kusk under ryskarevolutionen var vid kusken blev avrättad med nackskott?
Citera
2009-12-16, 02:27
  #659
Bannlyst
Vad är ditt syfte med den frågan?
Citera
2009-12-17, 11:55
  #660
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Vad är ditt syfte med den frågan?
Bara allmän nyfikenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in