Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Nå, men vad har "Anna" att vinna på att hjälpa AB? Hon skulle bli offentlig och om hon nu gått vidare från att vara hora, vill hon att hennes nya bekantskapskrets ska veta hennes förflutna? Jag tror inte AB ska räkna med det.
Och då är ovanstående skrivet med antagandet att hennes story är sann. Har hon farit med osanning så kommer hon givetvis vägra att överhuvudtaget medverka i en rättsprocess. Nu vet jag inte hur förtal fungerar så jag är sannerligen ingen expert. Men det är inte hon som har spridit uppgiften, kan hon då tvingas att vara med i en eventuell förtalsrättegång? Förhoppningsvis kan någon mer utbildad svara på det hypotetiska fallet.
Nej hon kan inte tvingas att vittna, tvärtom, som källa är hon skyddad i grundlagen och får inte avslöjas om hon inte själv vill det.
Det betyder också att Aftonbladet behöver inte visa fram henne, det räcker att dom visar upp att dom hade tillräckligt med skäl för att anta att uppgifterna hade bäring, dom behöver inte bevisa att Littorin har begått något brott, bara att en källa gett dom trovärdig information och påstått att det är så.
Det finns helt enkelt inget förtalsmål eftersom Aftonbladet inte har uttryck sej på ett sånt sätt, allt är hänvisat till en källa, källan skyddas av källskyddet.