Citat:
Ursprungligen postat av greppa
Fortfarande inget brottsligt?
Nej just det. Det stämmer men rent moraliskt så hade det oavsett varit alldeles på tok för graverande för att han skulle kunna sitta kvar under ett valår. Nu har det ju kommit fram mer information. Jag kan tänka mig att personen som vände sig till DN med informationen gjorde så i hopp om att den faktiskt skulle publiceras. När så inget hände gick personen med informationen till Aftonbladet. Det är förmodligen så det hänger ihop. En tidning vill för det mesta se till att en nyhet blir exklusiv. Personen som kontaktade DN var förmodligen samma person som kontaktade Aftonbladet. När personen tyckte sig se att DN inte tänkte publicera gick man vidare till Aftonbladet.
DN har ju dessutom en i sammanhanget ganska så trist och generande historia vad gäller hur man hanterat sådana här nyheter tidigare. Geijeraffären hängde ju ut både Leif GW Persson samt vek sig och gjorde en sk. "pudel" när Palme tillsammans med Ebbe Carlsson och Hans Holmér gick ut och blåljög i sin dementi av Geijeraffären. Många visste då om Geijers springande till Doris Hopps bordell även dåvarande chefredaktören för Aftonbladet om jag inte missminner mig, som till Staffan Heimerson sade att "det vet väl alla att Geijer springer till bordellflickor och det är inget som är av allmänt intresse." Eller motsvarande.
Så den här affären likt den fanns det flera redaktioner som inte tog tag idet. Skillnaden är att det i dagens politiska klimat, till skillnad från då, är det helt omöjligt att sitta kvar som minister i en regering med publicerade uppgifter likt dessa. Geijer satt ju som bekant kvar. Littorin valde att avgå.