2006-12-12, 13:52
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Finns i annan kaliber än 9 mm för den delen också. Notera rekylen och räkna antalet skott i magasinet. Men då heter den förvisso inte Glock 17.

http://www.youtube.com/watch?v=Uz9_hbV81SA

Fast det där är inte en Glock 17, det är en Glock 21.
Edit: Jaha, det var du visst medveten om, var lite snabb att skriva där, men det var just Glock 17 diskussionen handlade om.

Glock finns i 9x19, .40SW, .357SIG, .380, 10mm Auto och .45ACP, men just Glock 17 är i 9x19 och inget annat.
Citera
2006-12-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Fast det där är inte en Glock 17, det är en Glock 21

"Men då heter den förvisso inte Glock 17".
Citera
2006-12-12, 14:05
Medlem
Friedensengels avatar
Visst finns det, pga lagar i USA, mindre magasin till Glock 17, men pistolmodellen i sig är alltid anpassad för originalmagget. Det är bara magasinet som är modifierat.

Tror att det kom magasin med mindre kapacitet innan den lagen trädde i kraft också, det var några talesmän för någon poliskår som uttalade sig och sade att det inte var bra att ha för hög magasinskapacitet, då polismannens självförtroende kunde stegras, och att denne skulle invaggas i en falsk känsla av att ammunitionen skulle räcka, och således aldrig tänka på att räkna vad han har kvra, vilket han skulle vara mer benägen att göra om han bara hade tio patroner i magasinet. Själv tror jag att det bara är trams, alla föredrar nog 17 framför tio, oavsett argument.
Citera
2006-12-12, 14:18
Medlem
boba fetts avatar
Innebär det att det får plats 18 skott i en Glock 17? Dvs. en i loppet också..
Hade för mig att det fick plats 16 i maget när jag laddade en Glock i lumpen, men jag minns säkert fel.
Citera
2006-12-12, 14:21
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Innebär det att det får plats 18 skott i en Glock 17? Dvs. en i loppet också..
Hade för mig att det fick plats 16 i maget när jag laddade en Glock i lumpen, men jag minns säkert fel.

Jag minns att alla inte hade tillräckligt starka tummar för att trycka i skott nr 17 i magasinet.

(seriöst, det är inte helt lätt)
Citera
2006-12-12, 14:30
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Jag minns att alla inte hade tillräckligt starka tummar för att trycka i skott nr 17 i magasinet.

(seriöst, det är inte helt lätt)
Nej, det är sant.. vissa fick be om hjälp med det. Inte jag förstås..

Då var det alltså skott nr 17 och inte 16 som jag trodde. Men i loppet då?
Citera
2006-12-12, 15:02
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Nej, det är sant.. vissa fick be om hjälp med det. Inte jag förstås..

Då var det alltså skott nr 17 och inte 16 som jag trodde. Men i loppet då?

I fredstid bär man aldrig vapnet med en kula i loppet. Det vore ju ett brott mot försvarsmaktens säkerhetsbestämelser.
Citera
2006-12-12, 15:26
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
I fredstid bär man aldrig vapnet med en kula i loppet. Det vore ju ett brott mot försvarsmaktens säkerhetsbestämelser.
Nej, dem får man ju inte bryta mot.. hur skulle det se ut?
Men det går alltså? 18 skott i en såpass liten pistol är ju rätt skapligt..
Citera
2006-12-12, 16:43
Medlem
Citat:

Kan föreställa mig att en del MÖP:iga insatschefer som ronderar förråd i djupaste Lappträsk och förväntar sig att möta Hells Angels med vinkelslipen igång, skiter rätt stort i den säkerhetsbestämmelsen.
Citera
2006-12-12, 17:22
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Fast det där är inte en Glock 17, det är en Glock 21.
Edit: Jaha, det var du visst medveten om, var lite snabb att skriva där, men det var just Glock 17 diskussionen handlade om.

Glock finns i 9x19, .40SW, .357SIG, .380, 10mm Auto och .45ACP, men just Glock 17 är i 9x19 och inget annat.

Helt riktigt, men ska man vara helt petnoga så finns ju även .45G.A.P, som till G37, men det kanske är samma som .45ACP som till G21? Är inte helt säker på detta, men jag tror att det är viss skillnad, som t ex .38 och .38 special.

Någon som vet mer?
Citera
2006-12-12, 17:34
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Helt riktigt, men ska man vara helt petnoga så finns ju även .45G.A.P, som till G37, men det kanske är samma som .45ACP som till G21? Är inte helt säker på detta, men jag tror att det är viss skillnad, som t ex .38 och .38 special.

Någon som vet mer?

45 GAP har kortare hylsa för att få plats i mindre stommar/magasin.
Citera
2006-12-12, 17:36
Medlem
Azraels avatar
Citat:

I mitt magasin går det i 33 patroner..?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in