Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Snackade idag med en snubbe på det lokala skivantikvariatet. Enligt honom så har ungdomarna börjat köpa vinylskivor som aldrig förr. Det är inte bara medelålders gubbar i min ålder och äldre längre.
Det tycker jag är kul. Men vad kommer det sig? Skulle vara kul att höra vad ni yngre som samlar vinyl har att säga om detta. Varför gillar ni att samla på vinylplattor? Är det för att det är åldersbeständigt? Tycker ni att det är bättre ljud?
Spelar ni dem överhuvudtaget förresten?
Jag får väl sorgligt nog inte räkna mig till de yngre längre, men för mig har skivsamlandet blivit en oerhört intressant hobby, som dessutom medfört att jag skaffade en riktigt fin skivspelare igen häromåret och investerade i en ny audio-anläggning.
Ljudet är ju en avgörande faktor, men även att ha hyllorna fulla av plattor att plocka fram och kolla in labeln, omslagen, ordna dom kategoriskt.. En dyr hobby absolut, eftersom jag oftast jagar gamla rariteter som tingar höga priser. Men de ska ju inte bara samlas - de ska spelas också. En fröjd att lägga en LP på tallriken!
Nu vill vi höra de yngre - jävligt kul f.ö att intresset för vinyl verkar öka!