2006-12-11, 16:33
Medlem
Nightsorrows avatar
Goddag alla män, kvinnor, feminister, anti-feminister och annat småknytt som ränner runt här. Nu har det blivit så att vi har ett jämställdhets arbete i skolan, under kursen "Arbetsmiljö och Säkerhet", och därför tänkte vi göra en enkät undersökning.

Och då både jag och den jag jobbar med tycker att det är enklare att få ärliga svar när svararen är annonym, samt att flashback är ett av de bästa, om inte Det bästa forumet, så tänkte vi lägga upp våran enkät undersökning här.

Den är mycket enkel, och består at både Ja/Nej frågor, samt skall frågor mellan 1 och 5. Den första frågan till exempel, som är en skall fråga, lyder: "Tycker du Sverige är jämställt? 1-5 Nej/Ja". De olika talen är då (ungefär) 1 = Nej, inte alls. 2 = Nej inte särskilt. 3 = Medel/Ingen åsikt. 4 = Ja, ganska. 5 = Ja, väldigt. Det är inte så svårt att förstå hoppas jag?

Jaja, nu kör vi igång i alla fall. Det uppskattas även om Ålder samt Kön skrivs in i era svar.

1. Tycker du Sverige är jämställt? 1-5 Nej/Ja

2. Anser du att din arbetsplats/skola är jämställd? 1-5 Nej/Ja

3. Skulle du kunna tänka dig att rösta på FI (Feministiskt Initiativ)? Ja/Nej

4. Skulle du kunna/vilja kalla dig feminist? Ja/Nej

5. Är H&Ms julkampanj sexistisk? Ja/Nej

6. Tycker du islam är kvinnoförnedrande? Ja/Nej

7. Är lagstiftning rätt väg att gå för mer jämställdhet i samhället? Ja/Nej

8. Är kvotering baserad på kön och/eller etniskt ursprung effektivt? Ja(Ne

9. Hur påverkas jämställdheten i Sverige av EU? 1-5 Negativt/Positivt

10. Tycker du rätten att uttrycka antifeministiska åsikter i enlighet med yttrandefriheten står över moral och etik? Ja/Nej

Utveckling av fråga 10. Då dessa åsikter ofta ses som kvinnoförnedrande, eller ofta utrycks på ett förnedrande sätt, så kan man ibland höra att det strider mot all moral och etik att utrycka dessa åsikter.
Ett "Ja" på denna fråga innebär att man tycker att yttrandefriheten står över folks uppfattning om det omoraliska i dessa åsikter.
Ett "Nej" på denna fråga innebät att man tycker att dessa åsikter är omoraliska och/eller oetiska och inte skall innefattas av yttrandefriheten. Hurvida detta beror på om att man tycker att åsikterna är förnedrande eller att man bara inte vill ha kritik låter jag var och en bestämma för sig själv.

För att ge den här tråden lite mer existensberättigande, då jag är fullt medveten om hur mycket alla moderatorer hatar list trådar, så tänkte jag att detta kunde vara en bra inledning för en debatt om hur mycket jämställdhets arbete man skall ha i skolan (Gymnasiet), samt om man tycker att skolan tar för mycket eller för lite politisk (ja, jämställdhet är en politisk fråga numera) ställning i jämställdhets frågan.

Så, det var det. Nu väntar vi på svar, och hoppas att det kan bli en trevlig (säääkert...) och givande (...) debatt om detta. Ha det bra!
Citera
2006-12-11, 17:56
Medlem
West-ens avatar
1. 4

2. 5

3. Nej

4. Nej

5. Nej

6. Ja

7. Nej

8. Nej

9. 3

10. Ja
Citera
2006-12-11, 18:02
Medlem
Rainys avatar
Man/21 år

1. 4
2. 4
3. Nej
4. Nej
5. Nej
6. Ja (har inte läst koranen, så svaret är löst grundat på mina egna antaganden)
7. Nej (oftast, finns säkerligen en del undantag)
8. Nej
9. Vet ej (3)
10. Ja
Citera
2006-12-12, 09:17
Medlem
Ok

1. Tycker du Sverige är jämställt? 1-5 Nej/Ja... SVAR: 5

2. Anser du att din arbetsplats/skola är jämställd? 1-5 Nej/Ja... SVAR: 5

3. Skulle du kunna tänka dig att rösta på FI (Feministiskt Initiativ)? Ja/Nej ... Svar: Absolut inte. Det är det sista jahg skulle göra.

4. Skulle du kunna/vilja kalla dig feminist? Ja/Nej... Svar: Absolut inte. Jag avskyr det ordet.

5. Är H&Ms julkampanj sexistisk? Ja/Nej... Svar: Absolut inte.

6. Tycker du islam är kvinnoförnedrande? Ja/Nej...Svar: Ja.

7. Är lagstiftning rätt väg att gå för mer jämställdhet i samhället? Ja/Nej...Svar: Nej!

8. Är kvotering baserad på kön och/eller etniskt ursprung effektivt? Ja(Ne...Svar: Nej.

9. Hur påverkas jämställdheten i Sverige av EU? 1-5 Negativt/Positivt...Svar: 3

10. Tycker du rätten att uttrycka antifeministiska åsikter i enlighet med yttrandefriheten står över moral och etik? Ja/Nej...Svar: Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in