2006-12-14, 12:48
Medlem
En annan sak som händer är att luften blir giftig vid dessa djup eller rättare sagt syret. Vid rent syre så blir det giftigt vid ca 10 m djup och luft vid ca 200-250m kommer inte ihåg exakt. En annan sak är att vissa proteiner och liknade samt kemiska processer kommer att påverkas detta kan man se hos vissa djuplevande fiskar som har tryckresistenta komplex.

Vad gäller trycket och lungorna så kommer de att kollapsa totalt redan vid 50-150m djup då lungorna kommer krympa och krympa som ett russin sedan fyller lungvätskor även ut tomrum detta händer bla annat på Nolimit fridykare under deras strapatser. Övriga hållrum så som bi hålor näsa och strupe kommer förmodligen att kollapsa men man kan ju använda en fridykar metod som går ut på att fylla tomrummen med vatten mycket smärtsamt men effektivt.

Allt detta slipper du om du har en apparat som klarar att pressa luft i 1000+bar då kommer du fungera som normalt. Det har forskats en hel del med vätske andning, speciella vätskor som är syre rika som man fyller kroppen med men tyvärr så har man inte lyckas fullt ut med dessa.
Citera
2006-12-14, 16:35
Medlem
Hej!

Det har utförts "saturation dives" ner till cca. 6-700 meter experimentalt. Dykningar till 1-200 meter är (var) vardagsmat men numera använder man helst robotar då levande dykare är dyra och går sönder ofta.

Med andra ord kollapsar inte lungorna vid 50-150m djup som ärade SyncM skriver.

Vid "technical diving" som det så vackert heter trycksatts man relativt snabbt (några timmar) men dekomprimeringen kan ta veckor. Därför lever man i tryckkammmare under tiden.

"luften" man andas är egentligen ingen luft utan man brukar byta blandning från vanlig luft till Heliox och/eller senare till Trimix (om man dyker väldigt djupt). Olika gaser är olika giftiga på diverse djup. Rent syre är direkt giftigt redan under cca. 10 meter, men även nitrogen kan bli giftigt.

Rent teoretiskt skulle man kunna dyka hur djupt som helst så länge man håller partiella syretrycket under gränser men det händer lite andra saker på höga djup som jag inte orkar gå in på just nu. Praktiska användbara gränsen ligger på cca 250m och teoretiska (enligt mig) på cca 900-1000 meter.

Riskerna för HPNS på dessa djup är relativt stora och kräver stora kunskaper av luft-DJ'n när det gäller mixning av gaser samt bökig/dyr utrustning då man ska byta luftblandningar under färd.

Marianergraven? Nää...det skulle uppstå grova syresättningsproblem även om man lyckades trycksätta människan. 60 bar är illa nog.
Citera
2006-12-14, 20:19
Medlem
Jag menar vid fridykning så kollapsar lungorna vid någon typ av apparatdyk sker självklart inte det då du har en gastryck.

Förklarar bättre än mig Titta på teoretiskt maxdjup
Citera
2008-10-03, 22:25
Medlem
Människokropp i Marianergraven

Citat:
Ursprungligen postat av Jim Divine
Hej, är lite nyfiken på vad som fysiskt/teoretiskt skulle hända med en människokropp som teoretiskt sett blev placerad på botten av Marianergraven...

Vad skulle hända pga det extrema trycket, kylan osv... skulle kroppen explodera? Tryckas ihop? Är läskigt att tänka sig iaf... nån som har några teorier?

Mycket riktigt som Neman säger... Så Av kylan skulle nog inte hända så mkt...
1960 skickade man ner en bemannad farkost (3 man) ända ner till botten,
då fick dom uppmätt 200 000 ton omkring sig.
Kan tänka sig om man skulle ha 200 000 ton pressandes från alla sidor.
Citera
2008-10-03, 23:25
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silverblue
I vilket fall som helst så lär det vara en mycket märklig känsla att bli utskickad i rymden ur en luftsluss med bara vanliga kläder på. Tar man ett djupt andetag innan man sugs ut så håller man medvetandet längre än 10 sekunder och får njuta av rymdens kyla lite längre.

Minns inte var men jag har läst(Tror det var NASA's hemsida) att man kan överleva nästan 30s i rymden om man inte andas in utan andas ut all luft i lungorna, man dör inte av kylan då man är i vakuum och inget medium där kan absorbera värmen från din kropp.

Edit - Att man ska andas ut har något med trycket att göra, som sagt... minns inte helt och hållet.
Citera
2008-10-04, 00:05
Medlem
Intressanta exempel

Citat:
Hej, är lite nyfiken på vad som fysiskt/teoretiskt skulle hända med en människokropp som teoretiskt sett blev placerad på botten av Marianergraven...

Vad skulle hända pga det extrema trycket, kylan osv... skulle kroppen explodera? Tryckas ihop? Är läskigt att tänka sig iaf... nån som har några teorier?

Här är en artikel i New york Times som visar hur plastmuggar pressats ihop av djuphavstryck.
Far Below the Surface of the World’s Oceans, a Tough Place for Foam Cups
http://www.nytimes.com/2008/03/25/science/25cups.html

Här är en video som visar sammanpressningen
Styrofoam cup vs deep sea pressure
http://www.liveleak.com/view?i=6c1_1193322766
Citera
2008-10-04, 10:16
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Minns inte var men jag har läst(Tror det var NASA's hemsida) att man kan överleva nästan 30s i rymden om man inte andas in utan andas ut all luft i lungorna, man dör inte av kylan då man är i vakuum och inget medium där kan absorbera värmen från din kropp.

Edit - Att man ska andas ut har något med trycket att göra, som sagt... minns inte helt och hållet.
Tror frågan dök upp på NasaSpaceFlightForums, och ja, de kunniga svarade att det tar ett tag, och oftast skulle man dö av syrebrist. Man kan nog inte hålla fulla lungor, och pulsen lär gå ganska så högt. Dvs, man förbrukar det syre man har ganska så snabbt.

Värme/kyla är ju inte direkt något problem, vakum överför lite taskigt, och atmosfärsskillnaden är 1.
Citera
2008-10-04, 11:21
Medlem
Datasjons avatar
Apropå avkylning i vakuum så tror jag att eftersom all fukt i din hud, dina kläder, dina ögon och även i din mun, svalg och lungor dunstar bort, så kyls du av. Som att åka motorcykel i blöta kläder. Det borde dock inte hinna bli det stora problemet innan man blir medvetslös av andra orsaker.

Läste någonstans för länge sedan om en manöver för att rädda besättning från en havererad farkost över till en farkost som inte kunnat docka. Det gick ut på att hålla för ögon och ansikte, sparka ifrån och krypa ihop medan man i fria rymden flöt över till räddningen. Jag tror att 12 sekunder nämndes för hur lång tid man hade på sig. Har inga detaljer eller källor på detta, men jag tror det var något man kommit fram till på självaste NASA.

Vad gäller temperaturen på stora djup så kan den ju variera ganska mycket. I Atlanten har man hittat vatten som är 400 C på grund av vulkanisk aktivitet. Men det var på 2000m och som sagt i Atlanten, så jag får be om ursäkt för ett renodlat OT-inlägg.

/Datasjön
Citera
2008-10-05, 14:49
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silverblue
I vilket fall som helst så lär det vara en mycket märklig känsla att bli utskickad i rymden ur en luftsluss med bara vanliga kläder på. Tar man ett djupt andetag innan man sugs ut så håller man medvetandet längre än 10 sekunder och får njuta av rymdens kyla lite längre.

Ja tror att luften i dina lungor skulle vilja gå ut ur dom, väääldigt gärna.
Citera
2009-06-04, 22:27
Medlem
drivemylifes avatar
Citat:

När Piccard och Walsh var nere på botten 1960 så tror jag trycket runt deras batysfär landade runt 200 000 ton.

Kul att veta : Trots detta tryck såg de tydligen en plattfisk simma förbi där nere ( Info från wikkan )
Citera
2009-06-05, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neman
Det är inte kallt på botten av Marieanergraven. P.g.a. att det är så nära jordskorpan är det ganska varmt. Det bildas ju magma under.

hmm
Citera
2009-06-06, 00:39
Medlem
Borde inte trumhinnorna gå sönder och luft läcka ut den vägen?

Vattnet är nästan alltid 4 grader på botten av sjöar och hav eftersom vatten är som tyngst vid den temperaturen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in